Sommerstengte fødeavdelinger..

Lillafrosk

Firebarnsmamma♡
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Sensommerlykke 2017
Oktoberbarna 2021♡
Julilykke 2023
Marsfiolene 2026 ♡
Har deres fødeavdelinger stengt på sommeren? Vil dere evt vippe mellom flere sykehus alt etter fødetidspunkt?
Hva føler du evt rundt det?

Vet enda ikke hvordan det blir her jeg bor, men de pleier bytte på å være stengt. Vanligvis er det snakk om 4 + 4 uker hvor ene stengt/ andre åpent og omvendt...
Men var snakk om å utvide til 8+8. Er vel bare et tiltak før de evt legger ned enda en avdeling..

Selv har jeg raske fødsler, dvs 5-6 timer fra første rie. Sykehusene er 45 min vs 1t og 15 min unna. Burde i teorien rekke det om jeg skjønner fødselen er i gang før det er for sent, men jeg har jo egentlig ikke LYST til å føde på det ene sykehuset.. Også kommer det jo til å være fullt siden de har stengt det andre.. så det er NESTEN som man får vurdere føde hjemme istedenfor... (Som ikke er et reelt alternativ sånn sett, må i så fall være uten assistanse fra helsepersonell)

Dette var det første jeg tenkte på da jeg så termindato.. :oops: det pleier å være stengt noen uker her og slått sammen med sykehus en time unna. Vet ikke om det er her eller der til sommeren. Har ei venninne som fødte i juli 2022, og det var ingen god opplevelse, med underbemanning og fulle avdelinger. Har hørt positive ting om begge avdelingene da, så sånn sett er det greit uansett hvilken det blir. Forrige gang ble jeg satt i gang fem dager over termin, så har ikke tro på at det vil gå så fort nå heller. Hovedbekymringen er at de er få ansatte på jobb og at avdelingene er veldig fulle.

Dette var det første jeg tenkte på da jeg så termindato.. :oops: det pleier å være stengt noen uker her og slått sammen med sykehus en time unna. Vet ikke om det er her eller der til sommeren. Har ei venninne som fødte i juli 2022, og det var ingen god opplevelse, med underbemanning og fulle avdelinger. Har hørt positive ting om begge avdelingene da, så sånn sett er det greit uansett hvilken det blir. Forrige gang ble jeg satt i gang fem dager over termin, så har ikke tro på at det vil gå så fort nå heller. Hovedbekymringen er at de er få ansatte på jobb og at avdelingene er veldig fulle.

Ja, det og. Jeg er ikke SÅ bekymret for å ikke rekke føden, som jeg er for fulle avdelinger og opptatte jordmødre.. å risikere å måtte dele rom med noen, er for meg en så sterk utrygghet.. Få ansatte er greit nok, jeg greide meg greit selv sist sånn sett, bortsett fra at det var veldig greit med en jm som sa "nå kommer hodet snart i åpningen, og da vil jeg be deg puste deg gjennom en rie". Og det gjorde enorm forskjell.
Men om det er noen som stresser seg gjennom rommene for å rekke neste fødende... DET orker jeg ikke. Skal prate litt med jordmor når den tid kommer. Jeg har født i juli en gang før, det gikk bra det og. Fikk enerom. Men da ble det på den avdelingen jeg ønsker og, da.

Var litt interessert i ABC på Ullevål, men der var det stengt i juli i år, så er vel sannsynlig at det blir det neste år også?.. :sour:

Edit; I tillegg leste jeg nå at ABC nå er helgestengt grunnet jordmormangel :confused: Virker stressende med den uforutsigbarheten, så vet ikke om det er vits i å vurdere det en gang..

Last edited:
Var litt interessert i ABC på Ullevål, men der var det stengt i juli i år, så er vel sannsynlig at det blir det neste år også?.. :sour:

Edit; I tillegg leste jeg nå at ABC nå er helgestengt grunnet jordmormangel :confused: Virker stressende med den uforutsigbarheten, så vet ikke om det er vits i å vurdere det en gang..

Det er nok er steg for å få stengt og lagt ned enda en klinikk. Viser litt hvor prioritert kvinnehelse synes å være...
Det skal legges ned og spares på fødetilbudet (... Som strengt tatt er et akutt tilbud, for du kan jo ikke akkurat "vente til mandag kl 08", verken med å komme inn ved lite liv , eller med rier. ><)
Fytti...

Det er nok er steg for å få stengt og lagt ned enda en klinikk. Viser litt hvor prioritert kvinnehelse synes å være...
Det skal legges ned og spares på fødetilbudet (... Som strengt tatt er et akutt tilbud, for du kan jo ikke akkurat "vente til mandag kl 08", verken med å komme inn ved lite liv , eller med rier. ><)
Fytti...
Provoserende.. Er hvertfall økt fokus på det nå, så kan jo håpe de snur..

Provoserende.. Er hvertfall økt fokus på det nå, så kan jo håpe de snur..
Det er provoserende, og dårlig. Og når fødetilbudet begynner bli så utrygt og ustabilt at flere faktisk vurderer bare ordne det selv hjemme, da er det jo litt for galt

Back
Topp