Sommerles

Mrs. Lynch

Heldig mamma!
Juli13-jentene
Dere som har skolebarn. Er de med på "Sommerles" i regi av biblioteket?
Erfaringer?
 
Jepp.

De liker det veldig godt. Så vi gleder oss til fredag.

Kan skrive mer senere om erfaring. Må vekke barn og sånn
 
Var med i fjor. Eldste var veldig ivrig da og sykla og ordna selv her og der mellom bibliotek og premier og slikt. Hu var 11 år i fjor da.

Tok med hu på 6.5 år også. Men hu var ikke like ivrig. Jeg leste høyt for hu da. Så det gikk jo på ett vis. Men gjerne det blir bedre i år. Hu viser mye mer glede i år for lesing hvertfall !

Syns det var ett koselig tiltak for leselysta hvertfall ! [emoji847]
 
Vi var med i fjor. Skal være med i år også. :) Tror det kan bli en fin greie å gjøre sammen med frøkna når tvillingene kommer.
 
Tidligere år hadde vårt bibliotek en offline konkurranse hvor vi leverete lister på papir, og trekning av premier tilslutt.
I år blir tredje gang vi er med på den på nett og ungene gleder seg. De leser bøker. Vi låner bøker og har mange hjemme. De får bonus av ar vi hører lydbøker på bilferie på sommeren

Eldstemann har lest historien på nett. Mellomste tenker jeg å lese for i år om hun vil, hun er akkurat ferdig med første klasse og leser ikke så lange tekster.

Antar vi må en tur på biblioteket i nær fremtid og låne litt mer lettlest til henne og påfyll av diverse til storebror .

De liker å få premier, og vi må innom annenhver uke og finne det nye løsningsordet.

Også har vårt bibliotek fortsatt den tradisjonen med en fest i begynnelsen ab september med litt underholdning og trekning av bokpremier og alle får en is .
 
Var ikke med i fjor, men lurer på å melde på i år [emoji4]
 
Ikke fått skriv fra skolen i år vi, og de har alternative skoledager på tvers av klassene i dag og i morgen.

Men vi vet om det og er klare.
 
Var ikke med i fjor, men tenker å være med i år.
 
Jepp

Var med i fjor. Han var ni år. Han var innom å hentet premier på biblioteket etterhbert som han kom til ny milepel eller lesemerke eller hva jeg skal kalle det. De kunne hatt litt mer varierte premier synes jeg. Siden hjemmesiden er nede får jeg ikke logget inn å sett hvor mye han leste. Men det var mye.
 
De hadde ikke det i kommunen vi bodde før, men her har de det, så han skal være med. :)
 
Ja, eldste var med for første gang i fjor og syns det var kjempestas, vi leste masse! I år er mellomste og stor nok til å være med.
 
Vi er igang

Eldste som begynner i 5. til høsten har lest første kapittel av historien og løst oppgavene, han er på nivå 4
Mellomste som begynner i 2. til høsten har lest ferdig en bok på 36 sider (her er det bttelitt juks, hun begynte på den før i uken så ikke hele er lest i juni egentlig, men jeg lot henne få registrere den, mye er lest i dag. (hvit lesehest, så det er gasnke lettlest)

Ungene i fyr og flamme, de mener man fikk premie på nivå 5,10 og 20 sist (og jeg lovet premie til eldste om han kom til 30, han kom vel ikke helt dit)

Jeg har sjekket, i år er det premie på nivå 10, 20 og 30

Det mases på at vi må på biblioteket for å finne kodeordet, og låne mer bøker.

Eldste vil lese gutta i trehuset (det er lett-tjente sider...) og en pingles dagbok og lassemaja og detektivbyr nr 2
Mellomste vil lese mer om Lena (den lesehestboken hun leste, det er den andre av samme serie, fra skolebiblioteket) og andre sånne bøker som hun klarer å lee selv. Også leser vel vi en bok eller to for henne/dem. Mannen og eldste holder på med Harry potter, men de har kommet såpass langt før juni at den teller ikke egentlig på sommerles da.

I tllegg satser vi på at yngstemor som tidvis hyler av radioen i bien godtar at vi hører lydbok på ferie

Vi får se om det blir en tur på biblioteket i morgen kanskje. Eller på mandag, da er de langåpent på det lokale biblioteket til 19 og vi har ikke noen avslutninger eller treninger etter skoletid utenom guttungens spilletime men den er rett etter skolen, altså før vi er ferdig på jobb, så den merker vi ikke noe til. (resten av uka er derimot helt i tråd med denne vi er ferdig med nå, avslutning med korpset, med bhg og med jobben min, øving med kulturskolen et pr timer. Og et pizalotteri som skal avholdes og selges lodd til.)

Jepp, juni er travle tider, men sommerles er gøy. Eldstemann er også litt sånn midt i to bøker, så jeg tenker han skal få registrere den ene (den han har kommet kortest i før i dag) så går det på snittet ca rett. Han leser nemlig en faktabok og en annen bok, sånn samtidig.
 
Er det mye å lese? Tenker da for en førsteklassing som ikke er så ivrig på lesing. Fenger det barna?
 
Er det mye å lese? Tenker da for en førsteklassing som ikke er så ivrig på lesing. Fenger det barna?
De leser det de vil.
Det ligger en historie på nettet som de kan lese men det er ikke nødvendig
Les det du liker å lese. Lese for. Lese sammen. Høre lydbok.

Det er lagt opp sånn at det angis hvilken klasse man begynner i til høsten og de eldre må lese mer for å gå opp i nivå enn de yngre.
 
Back
Topp