Sommerferie og lange dager?

Agnete

Forumet er livet
Nå er det skoleferie, barna har 8 uker vi voksene har 3 uker. Jeg har dårlig samvittighet hver eneste dag da vi ikke aktiviserer barna hver dag. Venner er bortreiste, hos besteforeldre, eller at foreldrene har lang ferie. Føler at alle rundt oss har minimum 4 uker med ferie og de gjør noe hver dag med barna.
Så dere som har barna hjemme hele skoleferien, gjør dere noe sammen hver eneste dag? Eller kjeder barna seg litt i sommerferien?

Det er sunt at dei kjeder seg, dei må lære å aktivisere seg sjølv. Nei eg gjer ikkje det for dei men klart, me legge jo planer:)

Vi finner på noe hver dag men det kan like gjerne være film/brettspill på kvelden , for min del er jo ferie å finne på noe sammen og skape nye minner, men det må ikke være 5 t hver dag liksom .
Vi har ferie 7 uker tilsammen

Her har ungene 9 hele uker skoleferie i år.
. Det dekker på ingen måte vi voksne

De første to ukene har vi delvis hatt hjemmekontor, delvis har de vært hos besteforeldrene og delvis alene hjemme.

Nå har vi 4 uker ferie og så har de enda tre uker til.

Vi har ikke mulighet til å underholde store unger i 9 uker. Minstemor har bare fire uker ferie, hun sluttet i bhg på fredag når jeg tok ferie og begynner på Sfo når jeg begynner på jobb igjen

Vi har jo ettermiddagene sammen og kan finne på noe da altså. Men dagtid jobber vi

De kjeder seg - og det er helt sunt. Så er de sammen med venner, både her, hos venner og ute på farten. Mannen har en uke ferie så vi skal ikke finne på så mye.
Blir mest hjemme da strandlivet ikke er helt optimalt med en på 8 mnd :p

Her blir det IKKE gjort masse aktiviteter hver dag:-)

vi har planlagt noen aktiviteter som tar tid og er noe ekstra feks tur til en trampolinepark, tur til en veldig fin strand vi vet om, fisketur/krabbetur etc men det er bare en håndfull med dager. Resten av tiden blir nok hjemme med div arbeid vi voksne må få gjort hjemme inne og ute så litt kjedelige dager kommer det til å bli:-) men jeg tenkte vi skulle prøve å gjøre «noe» ogaå de kjedligere dagene uten at det trenger ta lang tid eller koste mye energi/penger.

Feks tenkt vi kan dra på innsekt/sommerfugljakt, pakke nistepakke og gå en liten tur å spise lunsj ute. Fylle basseng i hagen, plukke blomster, bake, lage etc:-)

Her finner vi ikke på noe hver dag. De store kjeder seg nok litt, men tenker at de trenger det innimellom. De minste går ikke ut i ferie før på torsdag ettermiddag. Vi reiser jo bort ett par uker (til min pappa) men ellers blir vi hjemme og griper heller dagen når vi har lyst :) det er nok godt for de minste også at det ikke MÅ skje noe hele tida :)

Min eldste er 4,5 år, så har ikke skolebarn. Men vi finner på et eller annet hver dag, men det trenger ikke være mer enn å gå en tur på lekeplassen sammen, sykle en tur eller gå på cafe. Andre dager er vi på stranda hele dagen eller er hos venner eller besteforeldre. Jeg syns barn skal kunne kjede seg litt. Her om dagen sa ho: ååååh jeg kjeder meg!!
Så sa jeg: ja jeg skulle ønske jeg kunne kjede meg litt jeg!
Så sa ho: hæh?! Det er bare SYKT kjedelig da! :hilarious::hilarious::hilarious:

Eldste er akkurat ferdig med 1 klasse, fikk en uke betalt ferie med fotball skole hver dag, også blir det litt hjemme, litt hytta og litt båt. Ikke planer ifra morgen til kveld. De trenger å kjede seg i løpet av dagen. Men få jevngamle her vi bor:/

Her er det langt ifra noe feriepeogram, vi tar det som det kommer. Ingen dør av å kjede seg litt :)

Husker de «kjedelige» sommerferiene som noe fint, jeg. Og noen av de minnene som sitter sterkest i, er kanskje de letteste å få til. Som da mamma ble med på stranden (hun var ikke glad i å bade) og hadde laget salat og nystekte rundstykker til lunsj. Da vi dro til stranda på kvelden (!) i regnet (!) for å bade. Da vi fikk lov å lakke neglene i en crazy farge på kvelden og vi måtte mates med kveldsmat for inne å ødelegge lakken og da vi farget håret.

Og så videre og så videre. For oss var ofte sommerferiene tida da vi gjorde ting vi ikke kunne/fikk lov til ellers.

Aktiviserer de ikke hver dag, nei. Jeg er sykemeldt og sover lenge, så ungene må også klare seg selv om morgenen når de står opp :P Jeg og søsknene mine ble heller ikke aktivisert hele ferien. Syns ikke det er nødvendig, og tror helt ærlig at man sliter ut unger på den måten :P

Nå har jeg bare en på 2,5 år, så der skal det jo ikke så mye annet til enn å gå en tur til lekeplassen for å underholde;)

Men, i den hektiske hverdagen mange av oss lever i i dag tenker jeg bare det er flott for barna å faktisk få mulighet for å kjenne på det "å kjede seg". Det er jo egentlig sundt for både store og små hjerner.

Jeg husker godt de "eviglange" sommerferiene fra da jeg var liten. Selvfølgelig var det da kjedelige dager, men det tok jo ikke lang tid før det førte til inspirasjon og oppfinnsomhet. Teltur i hagen, jakt på insekter +++

Her har vi 6 ukers ferie og har planlagt to dager der vi skal ut på noe i løpet av den tiden(dyreparken og storbytur). Jeg er høygravid og har heller ikke så mye overskudd, men det viktigste er jo at vi koser oss sammen som familie i de ukene som er.

Aktiviserer ikke hver dag-hele tiden. De kan bruke den fantasien de har fått utdelt litt også;)

Her er eldste nettopp ferdig med 1. klasse, de 2 minste går ennå i bhg. Jeg har allerede hatt 2 uker ferie, de e minste skulle egentlig begynt ferien denne uken, men pga smitte i bhg ble det en ufrivillig karantene forrige uke. Heldigvis negativ test for vår del men gørr kjedelig og barna forsto ikke helt hvorfor vi ikke kunne gjøre alt det de ville.

Er høygravid med nr 4 med termin i august men en skikkelig dårlig form, så begrenset hvor mye jeg orker og klarer å konstant underholde dem. Ungene derimot forventer at det konstant skjer noe, at jeg må være med ut, underholde dem osv osv. Krangler fort allerede. Jeg tenker de har godt av å kjede seg litt, men vi finner på noe hver dag, enten det er en tur til lekeplassen, i skogen eller andre ting avhengig av vær. Heldigvis begynner mannen ferien sin til helgen så da blir det nok litt båtturer, og vi drar nok litt til foreldrene mine sin hytte. Formen min klarer desverre ikke så mye mer pga mye smerter relatert til bekkenløsning.

Vi er en del ute. De to eldste er på ferie med svigers nå mens vi har med minste. De får hver sin ferie med oss i år. Eldste har hatt sin. Har ett skolebarn, ett bhg barn og en som begynner i bhg til høsten. De har ferie hjemme med meg hele sommeren. Vi har vært to ganger på hytta. Neste uke skal mannen jobbe en uke før 3 uker ferie. Siste helgen på ferien er vi ved vogna til svigers så svigerfar skal komme med bilen min så jeg og barna drar på hytta før skole og bhg start igjen. Er siste året med bhg for mellomste som begynner nå. Men de dagene vi er hjemme så har vi en del aktivitets bøker og alt for mange vannlker i hagen. De solgte sånn skli matte for 50 kr på hjem og fix. Det var en innertier hjemme hos oss. Nå er barna våre heldige med meg og svigermor hjemmeværende, en onkel i permisjon og en tante i permisjon. Er en del barn i hagen hos oss plutselig.

Ja, de har kanskje godt av å kjede seg. Vi har jo gjort noe omtrent hver dag, men ikke de store utfluktene. Samvittigheten gnager i meg, da vi aldri er hjemme i ferien men vi er det i år.

Back
Topp