Sommeraktiviteter for toåring?

Pin-up

Forumet er livet
Vi skulle egentlig til Danmark i sommer, men måtte avlyse da mannen ble skadet i en ulykke tidligere i vår. Dermed blir store deler av sommeren tilbragt hjemme på vestlandet. Vi skal en tur til Kristiansand og dyreparken, men vi har en lang sommer foran oss og jeg har lyst til å finne på kjekke ting sammen med eldstemann på 2,5 år. Hva pleier dere å finne på når det ikke er bade- og strandvær?

Sommeren kan dessverre ofte være kald og våt her, så tar gjerne i mot forslag til inneaktiviteter også :-)

Er det noen besøksgårder i nærheten? Høner, kaniner og sauer kan være vel så spennende for de minste som mer eksotiske dyr i dyreparken. :)

Er det noen innendørs svømmehaller som holder åpent? Slik at dere kan ha litt vannlek og -trening selv om det blir surt vær ute?

Innendørs camping - sette opp leketelt/bygge hytte av tepper i stua/på rommet og ha piknikk med kosedyrene. (Bare husk at det kan være farlig med hytte/teppehytte om barnet ikke er under tilsyn.)

Fingermaling. Stempelmaling. Glitterlim. Collage (klipp former av grovt papir, så er det lettere for små fingre å håndtere uten å rive i stykker).

Dyresykehus. Husker jeg har underholdt småsøsken, au-pair-barn m.fl. i timesvis ved hjelp av kosedyr, en rull dopapir og litt tape - brett papir, surr rundt arm/bein/labb/mage, tape fast, vips så har du bandasje og stakkars lille kosedyr og oi, der kom det en pasient til og kan den lille dyrepleieren assistere legen med å roe ned pasienten før operasjon og bandasje, kanskje? ;)

Om h*n liker TV kan hjemmekino være en god løsning til de kjedelige dagene. Verdt å investere i Netflix/DVD/NRK Super-appen om det fenger!

Vesla mi var dritfornøyd med å gå ut og sykle på trehjulsykkelen til et sted hvor hun kunne kaste stein til jeg ble lei og kald, og så hadde vi naboer med kaniner som vi fikk mate, der ble vi også som regel værende til jeg nærmest måtte bestikke vesla til å dra hjem igjen. :p

Vesla mi var dritfornøyd med å gå ut og sykle på trehjulsykkelen til et sted hvor hun kunne kaste stein til jeg ble lei og kald, og så hadde vi naboer med kaniner som vi fikk mate, der ble vi også som regel værende til jeg nærmest måtte bestikke vesla til å dra hjem igjen. :p

Hehe, ja, det er vel ofte vi voksne som tenker at det nødvendigvis må skje så mye - egentlig er nok småen veldig fornøyd med å styre på utenfor :-)

Hehe, ja, det er vel ofte vi voksne som tenker at det nødvendigvis må skje så mye - egentlig er nok småen veldig fornøyd med å styre på utenfor :)

Det er jo greit med litt avveksling da, men man kan jo dra på langhelg til familie eller venner som bor et annet sted, og tilsvarende invitere på besøk. :)

Gå turer i skogen, kaste pinner og stein i små bekker, mate fuglene i parken, piknik, finne en eller flere nye lekeparker å leke i :)

Av inneaktiviteter her hjemme går det mye i klipping og liming, tegning, perling, bygge med duplo, leke med biler og togbane :)

Det er jo greit med litt avveksling da, men man kan jo dra på langhelg til familie eller venner som bor et annet sted, og tilsvarende invitere på besøk. :)

Ja, vi har avtalt å besøke venner med barn på samme alder, kan bli lange uker uten noen å leke med :)

Ja, vi har avtalt å besøke venner med barn på samme alder, kan bli lange uker uten noen å leke med :)

Merker fort på vesla at hun blir makkete i sommerferien, for vi har ikke så mange små barn i omgangskretsen foreløbig, så det er definitivt et behov vi må passe på å fylle regelmessig. :)

Merker fort på vesla at hun blir makkete i sommerferien, for vi har ikke så mange små barn i omgangskretsen foreløbig, så det er definitivt et behov vi må passe på å fylle regelmessig. :)

Kjenner til den, ja! Nabogutten er ett år eldre og de leker sammen av og til, ellers er det ingen jevnaldrende i nabolaget. Vi har faktisk flere vennepar med barn på noenlunde samme alder, men de fleste er selvsagt bortreist rundt den tiden vi er hjemme. Dermed tenker jeg at jeg vil ha litt planer og kjekke aktiviteter i bakhånd, slik at ikke dagene blir altfor ensformige :)

Back
Topp