"Som gravid skal du ikke"... (liste med alle meninger folk har)

Sjokoladekaka

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Nå som det nærmer seg slutten av graviditeten jeg vil tro at de fleste gleder seg til å få tilbake kroppene våres og bli mer frie til å gjøre mer uten at andre legger seg opp i det. Derfor jeg tenkte jeg det kunne være litt moro å ha en tråd der vi lister opp "råd og tips" vi har fått av andre gjennom graviditeten. Alt fra råd som kanskje er rett, til skremselspropaganda uten noe som helst dokumentasjon...

Her kommer noen av det jeg har fått høre til nå:
- Du må ikke strekke armene opp, det kan skade barnet
- Nå er det viktig å spise sunt og variert! (når du har hypermesis og kaster opp 95% av det du får i deg)
- Gravide kan ikke ta tabletter eller kvalmestillende
- Du kan ikke spise reker
- Spiser du sushi nå? Jøss, så tøff du er da!
- Man burde ikke ta epidural (fortalt av venninner som aldri har født eller er gravide..)
- Man kan få salmonella av å spise norske egg

Last edited:
Samboer sa så fint her i går morres
"Nei, du må ikke løfte den. Du er jo handikappa" :facepalm: Altså hallo.. vet at det var fleip, men blir jo provosert :banghead:

Har endel eldre damer på jobb, de er de værste
-Ikke gå fort opp trappen
-ikke strekk armene over hode
-ikke løp
-ikke spis det
-ikke løft noe som veier mer enn 1kg
-ikke drikk brus
-ikke ha for stramme klær (bruker bare gravidklær)

Og listen er enda lengre, de går etter meg hver gang jeg er innlm for å fortelme alt jeg ikke kan gjøre :wacky:

Du bør ikke trene som gravid.. jeg trener fortsatt og er 37+6. Gjorde det sist også og tror det har hjulpet med tiden etter fødselen

Prøver å tenke at det er snilt ment :) men noen kommentarer blir litt rare for min del :p

Jeg fikk møtte ei eldre dame på butikken. Hun var egentlig ganske koselig og spurte om hvor mange barn jeg har og hvor langt jeg er på vei. Når hun fikk vite at jeg har tre uker til termin ble hun kjempesinnt for at jeg ikke satt hjemme. Og enda værre. Jeg kjører bil. Hun mener at kvinner som er høygravid skal ikke forlate hjemmet og vi skal vertfall ikke kjøre bil.
Jeg forklarte henne (overraskende) rolig at jeg må hente sønnen min i barnehagen og handle mat til familien min. Joda, mannen min kunne gjort dette. Men han har nokk med jobb. Sannheten er at mannen nettopp har kjørt opp til motorsykkel og jeg tar meg av handling og henting av barn slik at han skal få kjøre motorsykkelen til jobb :)

Jeg opplever heller motsatt kommentarer.... på hvor mange rare restriksjoner gravide har, og hvorfor jeg ikke bare spiser salami, brie og drikker den kaffen jeg vil? De overlevde tross alt før i tia ;)

Som gravid bør du ikke sykemelde deg da graviditet ikke er en sykdom... :hungover:

Uff, sånt blir jeg bare skikkelig provosert av :/ Håper det var noen "unge og uvitende" som sa det... Heldigvis har jeg ikke hørt noen si til nå.

Jeg opplever heller motsatt kommentarer.... på hvor mange rare restriksjoner gravide har, og hvorfor jeg ikke bare spiser salami, brie og drikker den kaffen jeg vil? De overlevde tross alt før i tia ;)

Må være irriterende det og! Hvorfor skal folk legge seg opp i hva andre spiser? Gravid eller ei? :wtf:

Må du ikke amme... (noe jeg fortsatt gjør)

Fikk høre her om dagen at jeg burde gi vann på flaske allerede på sykehuset så barnet blir vant til flaske :eek:

At vi overhodet ikke må samsove fordi det ødelegger samlivet.. de om det :wacky:

Har også fått høre at matrådene jeg har fulgt er hysteri. Har holdt meg unna spekemat, koffein og de andre tingene som ikke anbefales. Flere familiemedlemmer har rynket på nesen av det og dratt «da jeg gikk gravid» kortet.. Hvis jeg ønsker å holde meg unna det, så gjør jeg det :shifty:

Jeg fikk høre av en vikarlege at "graviditet er ingen sykdom vet du" da jeg kom for å forlenge en sykemelding. Da var jeg så dårlig at det å klare å komme meg til legekontoret var en kamp og jeg besvimte nesten på venteværelset. Min lege, som sykemeldte meg i første omgang, var syk. Og denne vikarlegen klarte altså å lire av seg den kommentaren. Jeg svarte med "nei, jeg er fullt klar over det, men jeg har sjeldent følt meg så dårlig som jeg gjør nå, så da mener du kanskje jeg ikke gravid og heller alvorlige syk da?" Dustelege. Fikk sykemelding, og gikk derfra med en følelse at jeg var verdens dårligste inå være gravid siden jeg ikke klarte jobbe.. :(

Jeg fikk høre av en vikarlege at "graviditet er ingen sykdom vet du" da jeg kom for å forlenge en sykemelding. Da var jeg så dårlig at det å klare å komme meg til legekontoret var en kamp og jeg besvimte nesten på venteværelset. Min lege, som sykemeldte meg i første omgang, var syk. Og denne vikarlegen klarte altså å lire av seg den kommentaren. Jeg svarte med "nei, jeg er fullt klar over det, men jeg har sjeldent følt meg så dårlig som jeg gjør nå, så da mener du kanskje jeg ikke gravid og heller alvorlige syk da?" Dustelege. Fikk sykemelding, og gikk derfra med en følelse at jeg var verdens dårligste inå være gravid siden jeg ikke klarte jobbe.. :(

Nei, det er ingen sykdom - men fører med seg mange symptomer som ellers ville vært klassifisert som sykdom... Har selv nesten ikke klart å jobbe denne gangen, rett og slett helt utslitt og både besvimt, kastet opp og generelt vært dårlig

Nei, det er ingen sykdom - men fører med seg mange symptomer som ellers ville vært klassifisert som sykdom... Har selv nesten ikke klart å jobbe denne gangen, rett og slett helt utslitt og både besvimt, kastet opp og generelt vært dårlig
Jeg syns det er så dum kommentar. Man kan ha helt forferdelige symptomer som gravid, det skal man ikke kimse av! Graviditet i seg selv er ingen sykdom, men kan medføre at man blir syk!

Får mye kommentarer på navn. «Dere som har så lange etternavn begge to må jo velge et av dem til babyen... det vil være barnemishandling å bruke begge to» «skal ikke barnefars etternavn være sist? Det er jo det mest normale» «jeg kjenner noen som heter det, og hun er et troll» Blir så lei... får også mye kommentarer på at jeg ikke burde trene så mye, jobbe så mye, holde på i hagen, male osv. Bruker godkjent maske og vannbasert maling bare så det er sagt :)

Jeg syns det er så dum kommentar. Man kan ha helt forferdelige symptomer som gravid, det skal man ikke kimse av! Graviditet i seg selv er ingen sykdom, men kan medføre at man blir syk!

Fy søren så dårlig gjort! Helt utrolig at en lege presterer å si noe sånt, skulle tro at de visste bedre. Det er ikke noe trivelig å gå inn til legen å spørre om sykemelding i første omgang, så det der var jo helt unødvendig å si. Graviditet er ingen sykdom nei, men det er heller ingen normaltilstand.

Altså, hva er viktigst? At det den nye verdensborgeren i magen har det bra, ergo moren har det bra. Eller at man skal tvinge seg på jobb i en elendig tilstand, gjøre en dårlig jobb, forverre formen til en allerede tøff graviditet! Det er jo ikke slik at vi går gravide mange ganger i livet heller.

Dette i tillegg til et dalende antall kvinner som får barn i Norge i dag, jeg kan godt skjønne at mange ikke velger å få barn, eller få mindre barn enn først planlagt etter å ha vært gravid selv. Det kan være veldig tøft til tider og vi burde absolutt få respekt for den viktige "jobben" vi gjør.

Last edited:
Fy søren så dårlig gjort! Helt utrolig at en lege presterer å si noe sånt, skulle tro at de visste bedre. Det er ikke noe trivelig å gå inn til legen å spørre om sykemelding i første omgang, så det der var jo helt unødvendig å si. Graviditet er ingen sykdom nei, men det er heller ingen normaltilstand.

Altså, hva er viktigst? At det den nye verdensborgeren i magen har det bra, ergo moren har det bra. Eller at man skal tvinge seg på jobb i en elendig tilstand, gjøre en dårlig jobb, forverre formen til en allerede tøff graviditet! Det er jo ikke slik at vi går gravide mange ganger i livet heller.

Dette i tillegg til et dalende antall kvinner som får barn i Norge i dag, jeg kan godt skjønne at mange ikke velger å få barn, eller få mindre barn enn først planlagt etter å ha vært gravid selv. Det kan være veldig tøft til tider og vi burde absolutt få respekt for den viktige "jobben" vi gjør.
Jeg er så enig! Selv om man ikke er syk så er graviditet en unntakstilstand og man selv og andre burde faktisk ta hensyn til det. Jeg synes at det i samfunnet i dag er en slags konsensus at gravide er akkurat som alle andre og ikke krever noe tilrettelegging. Jeg kjenner alt for mange gravide som ikke tar hensyn til seg selv grunnet denne holdningen og som presser seg så hardt at de til slutt får en smell. Det er så dumt, og det verste er jo at det kun går utover dem selv. Helsepersonell burde være de første til å støtte opp under tilrettelegging og forståelse rundt dette. Så skal man selvfølgelig ikke sykeliggjøre gravide, men det er viktig at man som gravid føler man blir tatt hensyn til [emoji106]

Jeg kan faktisk ikke huske at jeg har fått noen kommentarer fra andre om hva jeg skal og ikke skal gjøre som gravid og det er overraskende få som har tatt på magen min... Jeg må omgås eksemplariske folk [emoji2]

Edit: én har kommentert at det ikke er bra å spise sukker. Jeg spiser nemlig ikke lettprodukter fordi jeg ikke liker kunstig søtning. Så da spiser jeg heller «originalen» med sukker (om det er syltetøy, yoghurt, brus e.l.) Men jeg er ingen sukkermons, så det er begrenset hvor mye sukker jeg spiser uansett... Akkurat dette mener jeg er kraftig overdrevet ikke bare blant gravide, men i samfunnet generelt. Det handler om mengde...

-Ikke gå for fort
-Ikke reis deg mer enn nødvendig
-Ikke glem å slappe av
-Ikke lev normalt
-Bruk rullestol hvis du skal på butikken
-Ikke gjør husarbeid
-Sov minst to ganger om dagen
-Ligg helt flatt og ikke gå mer enn nødvendig på do

Overbeskyttende familie er hyggelig det altså, men neste gang skal jeg ikke fortelle noen om det hvis jeg blir innlagt med forkortet livmorhals og åpning...

Ikke gjør noe! :arghh:

Huska jeg løfta samboeren min på 90kg sist for var så irritert på maset fra alle om at jeg ikke fikk løfte noen ting! (Det var forøvrig ikke lurt!)

Back
Topp