Solstikk/heteslag..?? Trenger svar

*TreSøteSmå*

Gift med forumet
Hva skjer om man skulle få noe slikt? Minstejenta (13 mnd) har hatt ganske høy feber i hele dag.. over 39, og nå når hun la seg hadde hun nesten 40, og det er 2 timer etter hun fikk febernedsettende..
Vi var ganske lenge ute i sola i går, men smørte hun godt. Hun hadde solhatt på og er ikke noe solbrent.
Er det kanskje bare tilfeldig at hun har fått feber i dag, eller kan det være solstikk (aner egentlig ikke hva solstikk er, men hørtes logisk ut [8|]) eller noe sånt?
Vær så snill å svare hvis dere har peiling, ikke no moro dette.

FAnt dette om solstikk på www.helsenett.no:

Solstikk
Kan du fortelle meg hva solstikk er?
Solstikk skyldes solstrålenes direkte virkning på hodet, og kan komme på klare, hete sommerdager. Da blir hjernen oppvarmet, men kroppen forsøker å avgi varme ved at de ytre blodkarene utvider seg. Solstikk kan føre til bevisstløshet hvis temperaturen i hjernen stiger mye, eller hvis det samles mye blod i de utvidete ytre blodkarene.
Hva er symptomene?
Symptomene på solstikk kan være kraftig isettende hodepine, svimmelhet, uvelhet og etterhvert forvirret tilstand.
Hva er behandlingen?
Behandlingen ved solstikk er rask nedkjøling. Dette kan skje ved at man bruker kaldt vann, enten i form av en hageslange, eller en bøtte med vann. Man kan også bruke fuktede ulltepper og håndklær for å få en rask nedkjøling. Rask nedkjøling kan skje på brystkassen. eller ved å kjøle ned hender og føtter på den skadete. Hvis pasienten er bevisstløs, bør man legge pasienten i stabilt sideleie.
Hvordan kan jeg unngå solstikk?
Du kan unngå solstikk ved at du setter deg i skyggen, eller at du blir sittende under en parasoll, og at du alltid anvender en bredbremmet hatt når du er på stranden.

Virker ikke som om det er de symptomene barnet ditt har..

Nei, jeg søkte litt selv og det ser ut som solstikk og sånt er mer akutt på en måte..
Det kan jo være tilfeldig at hun har fått feber nå selvfølgelig, men var bare litt rart. Tidligere i dag var hun oppe i 41 en liten stund. Skal gå opp og ta tempen en gang til når hu har fått sovi litt så får jeg vel ringe legevakta om den ikke går ned. Men føler lissom alltid at de sier gå hjem så går det nok over..så er nesten ikke noe vits i.

Uff, det er ikke noe moro når man blir så usikker![&o] Hvis feberen ikke gir seg litt når hun får Paracet så ville jeg dratt på legevakten tror jeg. Særlig hvis allmenntilstanden ikke er som den pleier.

Bedre å dra en gang for mye enn en gang for lite, om så are for å få beroliget deg selv.[;)]

Ja, er det jeg tenker også [:)]
Får vente en time eller to og så se det an. Kan jo ta en tlf til legevakta i hvert fall og høre om det er noe vits i å komme ned..
Takk for svar [:)]

Back
Topp