Solkrem til gravide!

førstegangsmama

Betatt av forumet
Marsfiolene 2026 ♡
Hei damer! Først - tips til solkrem til gravide? Ifølge ChatGPT er de fleste trygge, men anbefaler ikke solkremer som inneholder kjemiske solfiltre (som kan virke hormonforstyrrende og trekker inn i huden). Anbefalingen er solkrem med fysiske solfiltre. Men sliter med å finne hvilke solkremer som har det. Fremstår ikke som at det er så vanlig egentlig..

Noen med kunnskap/erfaringer på dette? :love7

Sniker

Her er det mange gode merker:

Dette er en av mine favoritter, men er alltid utsolgt på sommeren (selges hos lyko også):

Og aller beste, Badger!!! Denne er litt for tjukk for ansiktet til daglig smøring, men passer bra til bading:

Jeg gjorde litt research på dette og det jeg klarte å finne er at solkremer med kjemiske filtre som er godkjent i Norge/EU skal stort sett være trygge for gravide. De man bør unngå inneholder Oxybenzone (Benzophenone-3), Octinoxate (Ethylhexyl Methoxycinnamate), Homosalate eller Avobenzone. Disse finner man ofte i solkrem fra f.eks. USA!

Jeg bruker Beauty of Joseon relief sun spf 50 til ansiktet og Dermica spf 30 til kroppen og begge disse skal være trygge for gravide :happy: Har dessverre ingen erfaring med solkrem med fysisk filter.

Denne bruker jeg på ungene, selges på Karma bl.a. :)
17520578665063960199095809137270.jpg

Men backup-solkremen min er änglamark. Av kjemiske solkremer, så inneholder denne ganske lite drit.

Jeg har kjøpt meg Ærlig by Walle. Veldig få ingredienser og norsk produsent. Har ikke fått prøvd den ut enda, for det har vært altfor varmt for meg til å kunne oppholde seg i sola disse dagene.

EDIT: Unngå denne!
Vanskelig å få på nok, vanskelig å smøre ut, etterlater hvit film på huden og virker IKKE :hungover:

Last edited:
Anbefaler skygge, klær, unngå den sterkeste sola midt på dagen, ute hele året osv. ellers ville jeg brukt rudolph care sin solkrem.

Kan jeg spørre om du bruker du denne på ansikt også? Blir den klissete?
Bruker på ansikt også ja. Den er litt tykk i konsistensen, men synes ikke den er veldig klissete. Litt med en gang kanskje? Ikke den letteste å smøre ut, da. Men den har nøytral lukt i alle fall.

Back
Topp