Solkrem og baby

Kåbbåi

Glad i forumet
*MIA*
Vi får jo våre små nurk nå på våren, og det er ikke lenge til sommeren.
Sist fikk jeg vinterbarn (november), så nurket var litt større på sommeren,
men kan ikke huske at jeg noen gang ble frarådet å bruke solkrem.
Selv ikke da vi var på apoteket og skulle kjøpe solkrem siden vi skulle til syden (før han var 6 mnd.).
De visste det var til babyen.
Fant denne linken på et annet terminforum.

http://www.nrk.no/livsstil/ikke-gjor-dette-1.8226568

Visste jo at de ikke skal i direkte sollys osv.
Men trodde man skulle smøre i skyggen også.
kan jo bli brent der også.

Supert at du spør. Leste dette selv en gang jeg googlet solkrem og baby, så planen var å holde oss nær den virkelige skyggen i sommer.

Sent from my iPad using BV Forum

Holdt oss også i skyggen og gjør det i sommer også, men smørte i skyggen også.
Vi kan jo bli brent der også. Men nå ser jeg jo at de ikke skal smøres i det hele tatt.
Visste ikke det jeg.
Lærer så lenge man lever ;-)

Med forrige baby brukte vi en nesten heldekkende uv-drakt og holdt oss i skyggen. Det gikk veldig fint :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Skal helst unngå solkrem til så små. Men hvis du absolutt må bruke det, så bruk en med bare fysisk filter, ikke kjemisk filter. Det beste er uv drakt og uv telt.. Og helst i skyggen. Men som du sier, kan bli brent der også.

Jeg fikk sommerbaby sist og brukte ikke solkrem. UV på vogna og skikkelig uvtrekk/myggnett ble redningen når vi gikk tur. Var kun en gang på stranda og hadde vogna i skyggen og han lå der hele tidrn bortsett fra når han skulle ha mat.

lurer på hva de gjorde i gamle dager, før solkrem og uvdrakter...

Lillesøster her er født i mai. Og storebror i september.

Vi har nok vært mest i skyggen med begge to den første sommeren dems / før de lærte å gå.

Lage skygge der det ikke er skygge og gjøre det attraktivt i skyggen.

Men når vi "måttet" være i sola så har vi smurt med solkrem som ikke trekker seg inn i huden, men blir liggende ytterst.

Også har vi hatt på ungene klær med sterke farger gjerne, for de slipper ikke like mye stråling igjennom som hvite klær.

Men vi har fortsatt å oppfordre barna til å være en del i skyggen om sommeren. Setter ut bord og stoler i skyggen som de kan bygge lego på eller tegne ved f.eks.

Jeg gikk sist vår på en forelesning av professor Johan Moan som mente vi i dagens samfunn er hysteriske med å skulle unngå sol på småbarna våre. Hvis en ser på når på dagen de farlige strålene er, så er det i et ganske kort tidsrom rundt kl 12 på dagen. Det kan være lurt å beskytte barna i akkurat dette tidsrommet, ved å ikke la dem være for lenge i sola, kle på dem osv. Men helsegevinsten av D-vitamin er utrolig høy, og noe svært mange i Norge mangler. En vil aldri kunne få like mye D-vitamin gjennom fisk og tran alene, og Moan oppfordrer faktisk til å ta litt solarium jevnlig i vintermånedene. Dette er jo en svært kontroversiell uttalelse, da mange automatisk forbinder solarium med kreft. Men hvis en ser tilbake, så var det mange færre som døde av kreft tidligere, hvor ingen brukte solkrem, enn det det gjør i dag. Elektronikk overalt rundt oss, forurensning og prosessert mat er i min mening mye skumlere enn litt sol.

Jeg gikk sist vår på en forelesning av professor Johan Moan som mente vi i dagens samfunn er hysteriske med å skulle unngå sol på småbarna våre. Hvis en ser på når på dagen de farlige strålene er, så er det i et ganske kort tidsrom rundt kl 12 på dagen. Det kan være lurt å beskytte barna i akkurat dette tidsrommet, ved å ikke la dem være for lenge i sola, kle på dem osv. Men helsegevinsten av D-vitamin er utrolig høy, og noe svært mange i Norge mangler. En vil aldri kunne få like mye D-vitamin gjennom fisk og tran alene, og Moan oppfordrer faktisk til å ta litt solarium jevnlig i vintermånedene. Dette er jo en svært kontroversiell uttalelse, da mange automatisk forbinder solarium med kreft. Men hvis en ser tilbake, så var det mange færre som døde av kreft tidligere, hvor ingen brukte solkrem, enn det det gjør i dag. Elektronikk overalt rundt oss, forurensning og prosessert mat er i min mening mye skumlere enn litt sol.
Syns sol er skummelt,spesielt når Norge har 3.høyeste hudkrefttall i verden. Vi er kun slått av Australia og New Zealand! Da vi har hudkreft i vår familie så tar jeg ingen sjanser verken på meg eller ungene,og jeg slutta helt med solarium når vi ble anbefalt det av legen. Men det som er viktig når ungene nærmer seg året, er å vente i 15 min med å smøre solkrem,for da rekker de å få tilskudd av d vitaminer;)

Syns sol er skummelt,spesielt når Norge har 3.høyeste hudkrefttall i verden. Vi er kun slått av Australia og New Zealand! Da vi har hudkreft i vår familie så tar jeg ingen sjanser verken på meg eller ungene,og jeg slutta helt med solarium når vi ble anbefalt det av legen. Men det som er viktig når ungene nærmer seg året, er å vente i 15 min med å smøre solkrem,for da rekker de å få tilskudd av d vitaminer;)

Det er noe Moan også presiserte, at det er svært genetisk betinget hvor stor sjanse en har for å få hudkreft. Blå øyne, lys hud, fregner, rødt hår, særlig hvis en blir lett solbrent, men sjeldent brun er visst faresignaler. Og med hudkreft i familien kan det jo være greit å være ekstra påpasselig. Jeg er selv blåøyd og lys i huden, men blir sjeldent solbrent. Da jeg var liten ble jeg helt brun, med hvitt hår. :) Barnefaren til lillegutt i magen er fransk, med brune øyne, og han blir lett brun og sjeldent solbrent, så jeg er ikke så veldig bekymret for hudkreft, men skal selvfølgelig ta noen forholdsregler.

Dette var nytt for meg, men det virker logisk, jeg får selv masse kviser i ansiktet dagen etter hvis jeg bruker solkrem, er skeptisk til innholdet. Kan babyen virkelig bli solbrent i skyggen? Er det mulig? Det høres så ulogisk ut. Jeg vet jo at man kan bli brent selv om det er lett overskyet da. Jeg har tenkt til å være mye ute i hagen med babyen, gå litt rundt med bæresjal..så da må jeg vel ha en stor hatt til han. Men jeg har også lyst til at han skal oppleve litt sol i øynene og bittelitt på huden (for Dvitamin), utenom den verste tiden rundt kl 12, men da i noen sekunder eller få minutter kanskje?

Greit å være forsiktig med det meste virker det som. Er mye å holde oversikten over når det er så masse som kan være skadelig.

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Back
Topp