Solkrem fra i fjor

R

Redaktør Karine

Guest
Det er snart påske, og jeg har et par halvfulle flasker med solkrem fra i fjor sommer stående på badet. Kan jeg bruke dem?
 
Det er snart påske, og jeg har et par halvfulle flasker med solkrem fra i fjor sommer stående på badet. Kan jeg bruke dem?

Hei!
Tidligere anbefalte vi å bytte ut solkrem fra forrige sesong fordi faktoren ikke holdt seg og man fikk ikke den beskyttelsen mot solen som det sto på flasken/tuben. Solkremene som er på markedet nå har en mye bedre holdbarhet på solfaktoren og kan brukes igjen neste sesong (forusatt at kremen ikke er blitt harsk, da frister den gjerne lite). Men, og det er viktig MEN, det forutsetter at solkremen har blitt oppbevart riktig. Det vil si at den ikke må ha ligget i sola f.eks når man har vært på stranda i løpet av sommeren.

Solkremer skal oppbevares mørkt ( det er derfor tuben/ flasken som oftest ikke er gjennomsiktig) og ikke over romtemperatur. På badet har vi det ofte litt varmere enn i resten av huset, derfor kan solkremer oppbevart på har forringet kvalitet. Dersom du velger å bruke solkremen fra ifjor pass på at du smører ofte i løpet av tiden du er i solen så du får nok beskyttelse hele tiden.
 
Back
Topp