Solid mat

Bkno6139010

Blir kjent med forumet
Hei
Når begynner man å gi solid mat? Fks brødskiver, mais å generell mat som ikke er most?

Min guttt er 9 mnder å får kun most mat og morsmelk.

Opplevte igår på en resturang at en annen familie ga sin baby (som så like gammel ut som min) pommesfrittes? Den fikk mye Og fikk smake på burger å nuggets og. Babyen hadde ikke tenner ble litt sjokkert

jeg er redd for at babyen skal sette mat i halsen så min som sakt får kun most mat, keg trodde ikke dem skulle få SÅ solid mat før senere sikkert rundt når de tar litt tenner?

jeg har virkelig ikke peiling

Ved 9 mnd spise hun mye av det samme vi spiste, bare med mindre salt og minimalt med melk. Begynte med brødskive fra hun kunne sitte ved 5 mnd.

De bruker gommene til å tygge med. Vår fikk smake alt det der da hu var 9 mnd… tror du er litt overforsiktig.

ja, men ting som er generelt mykt forstår jeg går greit me gommene fks potet, banan, blomkål å kokt gulrot
Men hva med hard mat som kjøtt, eple?

finner ikke mye på nett, når jeg søker så drukner jeg i knfo om fast føde som oppskrift på og alt med most mat osv

Vi har kun gitt grøt, ikke most mat ellers. Det har han ikke likt særlig godt. Noen middagsglass har gått ned, men fått det samme som oss fra 6/7 mnd. Bare kokt grønnsakene litt mer og venta med salt.
Fikk brødskiver fra 5mnd. Og grøt sammen med mme, og øka da gradvis med annen mat.
Min fikk tenner fra 5 mnd.

6 mnd har vi fått anbefalt fra helsestasjonen. Eldste var ekstremt glad i mme så var greit å få i Hu solid mat. De har alle spist solog mat ved 9 mnd. De har brekningsrefleksen lengre frem i munnen enn oss så skal mye til for at de setter det fast. Kun skjedd ett av våre barn, han var vel over 2 år og svelget hele pølsebiter i stedet for å tygge.

ja, men ting som er generelt mykt forstår jeg går greit me gommene fks potet, banan, blomkål å kokt gulrot
Men hva med hard mat som kjøtt, eple?

finner ikke mye på nett, når jeg søker så drukner jeg i knfo om fast føde som oppskrift på og alt med most mat osv
Hu fikk prøve seg på alt. Alt gikk ikke bra, men i den alderen har de en måte å få det opp igjen på dersom det setter seg fast stort sett og vi vet hvordan vi utfører barneheimlich. De må få prøve seg. Og røde epler er generelt mykere enn andre.. vi har ikke most maten utenom den hu har fått på glass.

Barn er jo forskjellige , må nesten bare se sn ditt barn. Min brakk seg av klumper , spiste stort sett bare grøt til 1 år + 6 mnd middagsglass, sksl sies min hadde store mandler som tok litt tid før vi fant ut av.

Barn er jo forskjellige , må nesten bare se sn ditt barn. Min brakk seg av klumper , spiste stort sett bare grøt til 1 år + 6 mnd middagsglass, sksl sies min hadde store mandler som tok litt tid før vi fant ut av.
Helt klart. Men man må jo prøve seg frem med barnet sitt også, før man vet hva de takler :)

Mine brakk seg hvis jeg ga klumpete mat, ca frem til ett års alder. Så her var det most mat som gjaldt.. Så barn er forskjellige, så jeg ville ikke sett meg blind på andres erfaringer, men heller prøvd meg frem. Gi helt gjennomkokt og bløte grønnsaker uten salt feks i starten, som en liten brokkolikvast som er lett å holde. Kokt potet. Noen små biter mykt brød uten for mye frø etc, og så prøver du deg frem. Det er ikke for tidlig å begynne, bare du følger med og gir myk mat først.

Anbefaler deg å lese litt om BLW, eller barnestyrt mattilvenning :)

Begynte med brødskiver rundt 6 mnd på eldste. Yngste tålte ikke antydning til klumper før godt over året. Var helt forferdelig å se på.

Mitt barn startet med lever, kjøtt, eggeplomme og fisk så der ble alt most. Etterhvert som grønnsaker vle introdusert etter 8 mnd så moser jeg de gjerne med en gaffel. Ellers har hun nå blitt introdusert for korn så vidt og kan få for eksempel litt myk pannekake etc.

hun får også mør kylling

Brekninger er en naturlig del av å lære seg å spise fast føde og høres værre ut for foreldrene enn det oppleves for barnet. Men, man må som foreldre vite forskjell på brekninger og det å sette noe fast i halsen (mange gode videoer på youtube som illustrere forskjellen) og man bør alltids friske opp førstehjelpskunnskapene om man er usikker.

Søk gjerne rundt info rubd BLW, mange gode tips til introduksjon av fast føde, både rundt hva som er greit å introdusere, i hvilken tilberedt form og hvordan det bør serveres. Er du på instagram anbefaler jeg kontoen Solidstarts :)

Hei
Når begynner man å gi solid mat? Fks brødskiver, mais å generell mat som ikke er most?

Opplevte igår på en resturang at en annen familie ga sin baby (som så like gammel ut som min) pommesfrittes? Den fikk mye Og fikk smake på burger å nuggets og. Babyen hadde ikke tenner ble litt sjokkert

jeg er redd for at babyen skal sette mat i halsen så min som sakt får kun most mat, keg trodde ikke dem skulle få SÅ solid mat før senere sikkert rundt når de tar litt tenner?

Gommene er jo steike harde, de er like gode som tenner til å spise med :) les deg opp på blw - masse fin kunnskap :)

Hei

gummene klarer å mose / dele harde ting. De er laget for det! Det er jeksler vi voksne tygger mest med og det tar gjerne lang tid før de får det (fortenner kommer først). Mine har spist «solid» mat siden de var 6 mnd. Spiste både brødskiver med hele korn og grønnsaksbiter (kokte). Spiste samme middag som oss (uten salt). Når de var 9 mnd som din spiste de rå grønnsaker som paprika, agurk, cherrytomater og tynne rå skiver med gulrøtter. Babyer skal sette ting i halsen i begynnelsen! Det er sånn de lærer hvordan svelgemekanismen fungerer. De har en breknings mekanisme som gjør at de klarer å gulpe mat opp igjen, så sant det ikke er veldig harde ting son feks hele nøtter.
Det er også viktig finmotorisk trening å lære å spise biter av mat selv. Mais og erter er super trening for utvikling av pinsett grepet.

Back
Topp