solfaktor!

lillegulli

Glad i forumet
jentene i juni13
Hvilken solfaktor bruker dere? Var inne på apoteket å spurte hvilken faktor jeg burde bruke, og da fikk jeg beskjed om at kun 50 var godt nok! JEg bruker 20-25 etter som hvor masse hun skal være i sola. Jenta mi er 1 år nå, og jeg synes barn trenger sol på huden.

Hva mener dere? Jeg kommer nok til å gå opp til 30 i sommer, men ikke høyere. Ingen barn med normal hud blir solbrente av det!

Vi har en gutt på 15mnd og fikk også beskjed om å bruke 50 hvis de MÅTTE litt i sola. Fikk beskjed om at han egentlig ikke måtte få sol på kroppen i det hele tatt, pakke på han klær. Jeg tenker å bruke t-skorte og shorts og smøre armer, bein, nakke, ansikt, ører o.l med 50 hvis han skal være på stranda o.l og 30 hvis han skal være litt mindre i sola. Tenker også at de må få litt sol på seg, men huden på de små er jo mye skjørere enn på oss voksne..

Åja,nå trodde jeg du mente vi voksne..hehe...

Nei jeg bruker 25-30 på han...ikke mer..

Elis84 skrev:
Vi har en gutt på 15mnd og fikk også beskjed om å bruke 50 hvis de MÅTTE litt i sola. Fikk beskjed om at han egentlig ikke måtte få sol på kroppen i det hele tatt, pakke på han klær. Jeg tenker å bruke t-skorte og shorts og smøre armer, bein, nakke, ansikt, ører o.l med 50 hvis han skal være på stranda o.l og 30 hvis han skal være litt mindre i sola. Tenker også at de må få litt sol på seg, men huden på de små er jo mye skjørere enn på oss voksne..

Nokså enig i det du sier. Er jo ikke sånn at jeg lar henne valse rundt, men føler bare folk er blitt litt for hyseriske. Jeg kler jentungen min fulldekkenes, å smører restern med 25. I min familie tåler vi masse sol. Vi har en veldig gylden hud, og det har snuppa arvet. Derfor har jeg litt problemer med å smøre henne inn med sunblok. Tenk den dagen de skal begynne å få litt sol på kroppen da. De må jjo bli super brente :P 

Her har vi kjøpt inn cosmica sin med faktor 30 til henne. Den ble best i test. Er enig i de over her at de ikke bør bli utsatt for mye sol, men leste en plass, husker ikke helt siden det er en god stund siden, at de ikke anbefalte å bruke faktor 50 på de minste da den inneholdt en del stoffer som ikke var bra for huden deres. Da var det bedre å bruke faktor 30 og være nøye med å smøre tykt nok på og heller oftere.

eneste forskjellen på 30 og 50 er vel at 50 tetter porene emoticon

det er hysteri å bruke 50 ass.. sårri...
Her bruker jeg 30 på begge... lys hud..

og jeg har hørt av "eksperter" at man ikkeke trenger/skal smøre med høyere enn 30.fordi da tar folk det som en selvfølge at de er smurt greit og glemmer å smøre flere ganger.også var det noe med at det ikke var bra for huden(?)
man skal heller smøre mange ganger og mye hver gang.det gjør bedre nytte enn å ha skyhøy solfaktor.

Bruker faktor 15 på mine barn.

Kopiert fra Solvennsidene til Kreftforeningen:

3. Bruk solkrem med faktor 15

Skygge og klær beskytter best - solkrem er nødvendig når huden ikke er beskyttet på annen måte. For norske forhold er faktor 15 med UVA-beskyttelse tilstrekkelig for de fleste. I solrike land er det behov for ekstra beskyttelse. Smør jevnt og rikelig - en håndfull krem til en kropp.

Var det jeg trodde jeg hadde lest at 15 holde, men takk :) Kommer nok fremdeles til å bruke 20-25, men kanskje jeg går ned til 15 neste år :)

Her har vi solfaktor 30... Brukte 50 i fjor, men hadde virkelig ikke trengt det altså.. Han ble ikke brent i det hele tatt, bare litt brun.. Han har ikke særlig lys hud, har nok arvet min litt gyldne hud og tåler derfor litt mer sol før han blir brent, men jeg velger likevel å bruke solfaktor 30 for å være sikker.. Kommer til å ha på shorts og t-skjorte, men når vi skal til syden blir det nok bare å sprade rundt i badebleia og evt en t-skjorte når han ikke er i vannet..

Her hjemme har vi alltid brukt 30 til henne og når vi skal til Mallorca skal hun bruke 50.

Til meg selv bruker jeg 20.

Det har alltid vært en regel at alt over faktor 30 bare er svada å bruke.
50 beskytter ikke noe mer ihht hudkreft osv, men dekker bedre mtp lette forbrenninger.

Selv bruker jeg faktisk 10 i ansiktet og 6 på kroppen (blir ikke brent så er kun med tanke på huden) Og jeg bruker faktor 20 på snuppa.
Hun har samme hud som meg, blir lett brun og ikke brent.

De skal jo ha sol på huden jo.
Spør hvilken som helst allergi eller hudlege.
Huden skal vennes til solen, men beskyttes av kremen så de ikke får hudproblemer eller blir brente.

Mistenker at apotekene bare vil selge det dyreste jeg nå altså.
Nei vettu hva.. gvrr

Ja, kan godt tenkes at de bare vil selge det dyreste. Hun var veldig på at jeg måtte kjøpe den. Da jeg sa jeg hadde en fra før jul da vi var i syden, sa hun at jeg burde kjøpe ny dersom den ikke hadde stått i kjøleskapet. JEg gikk ut uten solfaktor i det hele tatt, og kjøpte en på 25 på naboapoteket.

vi bruker cosmica sin 30 faktor. har brukt 20-30 på mine jenter.

de på apoteket kan være ganske slitsomme ja,huff.

Back
Topp