Soleksem

smash

Forumet er livet
VIP
Noen som har det?

I fjor fikk jeg litt i på halsen, og det har kommet tilbake nå.
Er heldigvis ikke mye, og jeg har en god krem jeg smører meg med.

Om noen her har det, bruker dere krem?
Og hva kommer det av egentlig?

Jeg får det. Alltid. Jeg bruker solkrem fra apoteket og helst solfaktor 30. På de værste dagene dekker jeg meg til. Det pleier å gå over etter en ukes tid i solen.

Eldstejenta her har det. Kan av og til reagere på solkrem også, så hun må ha spesielle typer for ikke å reagere! Men hun bruker 30 i faktor og kan ikke bevege seg noe i sola uten. Var på gran canaria i februar, og der var hun ute 10 min i morgensola ( kl 9) og hun ble full av utslett over hele kroppen! Så smøre smøre smøre og smøre. Eneste jeg syns hjelper!

Jeg har det.. Ingenting hjelper her, annet enn å ha litt underlag. Får det alltid i det første møte med solen.. Har jeg sterk solkrem, som jeg alltid har, blir ikke utbruddet så hissig. Får det særlig bak leggene og oppover mot låret på baksiden, siden jeg har brent meg veldig i sola der, så der er huden litt skada... 

Jeg vet at på vanlig eksem så skal man ikke smøre med høyere faktor enn 15. For da kapsler man inn eksemen. Dette fikk jeg vite av ei som var på helsereiser i syden pga barn med eksem.

Jeg sliter ofte med soleksem på brystet og på føttene. Bruker piz buin allergy (solkrem). Endelig er den å få tak i Norge nå også. Før fikk man den kun på taxfreen.

Jeg har også kjøpt en krem til å smøre på som hjelper. Den kjøpte jeg i spania (ikke husker jeg navnet på den i hodet), men det hjelper ikke så veldig uansett, for den fås ikke i Norge.

Jeg får det hver sommer, men smører meg med solkrem fra Cliniderm og den holder det i sjakk. Hvis jeg først får soleksem, må jeg holde meg unna sola til det går over.Begynte for en 6-7 år siden og har bare blitt værre. Smører meg med solfaktor 24 hele sommeren.

Jeg har vært veldig plaget av soleksem i mange år. Jeg tok piller som heter Betakaroten.( Fåes i helsekostbutikk) Begynte med de når jeg begynte å være ute i sola på våren og måtte ta de helt til høsten.
Fikk høre av en sykepleier at den dosen som er i de som selges i Norge er svake, så hun anbefalte å ta to piller når solen var sterksest, gjennom hele sommeren.

Fikk soleksem for ti år siden, men man skal ikke ta dem når man er gravid. Så for tre år siden kunne jeg ikke ta dem, og siden har jeg ikke hatt soleksem.

Jeg tar zyrtec morgen og kveld i en dag eller to visst jeg får soleksem. Da går det vekk:-)

Unngå bruk av all solkrem med parfyme og parabener, det er som oftest solkremen i kombinasjon med sol som gir eksemen. Jeg har også brukt betakaroten tilskudd fra våren av, og dette har hjulpet. Ikke vært plaget med soleksem siden;)

Back
Topp