Solarium

Belive

Betatt av forumet
Hei. Er litt over 9 uker på vei. Og har ikke vært hos jordmor enda, så har ikke fått spurt henne om dette.
Er solarium skadelig for barnet? Har lest så my forskjellig, om at uv strålene bare trenger inn i husen 1,5 mm osv.. Noen som vet sikkert svar på dette, og har hørt med jordmor selv? :-)

jeg har også lest mye om dette, og mange sier mye forskjellig.

Men, de skriver også at det kan bli varmt for barnet, pluss når du er gravid så er det ikke sikkert fargen din blir så fin, du kan få skjolder etc pga hormonene.

Men skulle du sole deg, smør deg, jeg er 38 uker på vei og var litt ute i sola her om dagen og jeg ble kjempe rød på ryggen, og jeg er ikke en person som lett får sol.
Så for første gangen har jeg fått farge på kroppen i løpet av 2 dager.

Det er jo litt opp til deg da, men hvis du ikke har stort behov for å sole deg så hadde jeg kansje ventet litt.

Det siste jeg harr hørt er at babyen tar ikke skade av uv-strålene.. De kommer ikke langt nok inn, men det kan være skadelig om du blir for varm, men sto også at dagens solariumer er godt utstyrt med gode vifter, så dette er ikke noe problem :-) Men jeg ville ikke gått for mye i solarium, nettopp pga det med skjolder/pigmentflekker/ :-)

Ok, greit å få høre litt fra dere også! Ikke at solarium er noe must for meg, siden jeg er ganske brun i fra før, men bare greit å vite det. Synes det er deilig og slappe av i solarium et kvarter av og til. Er ikke en person som blir fort varm og svett heller. Til vanlig soler jeg meg uten og ha på viften. MEN om jeg skal finne på å sole meg skal jeg allefall ha på vifta på max for sikkerhetskyld! :-) Tror kanskje jeg er litt feig og heller dropper solinga, for babyen sin sikkerhet! :-D

Jeg snakket med legen min om dette da jeg var 6 uker på vei, å han sa at d ikke var farlig å ta sol;-) jeg skulle da tilsynet å ville gjerne ha en grunnfarge før jeg dro:p bør være obs på piggmentflekker som kan oppstå da. Men jeg ble bare kjempe brun! Har aldri blitt så brun på bare en uke i syden før:p

Jeg var hos jordmor på fredag, og spurte om akkurat dette.. Hos legen ble jeg anbefalt å ikke ta sol, men merket at jeg gikk rundt å"lengtet" etter de minuttene i solen og for å få litt frisk farge på kroppen. Hos legen var jeg ni uker på vei.. Er nå 21+1. Jordmor sa at jeg bare måtte ta sol, men alt med måte. Trenger ikke å legge der mer enn ti-femten minutter, og lir man for varm skal man stoppe. Grunnen til at dette ble "forbudt" tidligere var pga alle de useriøse aktørene som hadde solstudio. Så gå der hvor du vet det er godkjente solrør :)

Ok, takk for svar! :-) Heldigvis går det mot sommer og sol, så jeg får gruble litt til på denne solinga ;-)

Back
Topp