solarium!!!!

lykkeliten

Glad i forumet
hva tenker dere ang solarium. har ikke sitti mange min ute i sola hitttil, men tenkte jeg skulle ta litt sol. men vet man ikke skal ligge lenge. men hvor lenge synes dere er greit eller , hva er ikke farlig.
føler meg så bleik! pleier å være fin og brun. men nu , ikke noe brunfarge. skal sies at jeg har en naturlig brunfarge siden jeg er fra Sør Amerika,
men siden det ikke blir noe bade ferie i USA sommer, men storby ferie i år også, rekker man jo ikke akkurat å bli å veldig brun.

men hva synes dere er grei tid å ligge og hvor ofte ??

Altså,en skal jo være forsiktig med å ligge for lenge på rygg,iallefall når bebisen beynner å få litt str,pga den hovedpulsåren som kan komme i klem.

Så,jeg aner rett og slett ikke jeg altså...Max 15min kanskje? [8|]

ja tenkte på sånn rundt 15 min jeg også,
men nå ble jeg litt bekymret her kjenner jeg.
ligger alltid åp ryggen å sover på sofaen og i senga klaere jeg ikke å sove på magen lengere. så sliter litt med å ligge på siden siden jeg har vodnt i hoftene, så prøver å ligge en del på ryggen , men skal man IKKE ligge på ryggen. wææææææ åssen skal jeg overleve ut svangerskapet ?????????????????????????????????????????????????????????????!!!!!!!!!!!!

15 min av gangen kanskje, jeg ville nok ikke gjort det mer enn 1-2 ganger i uken selv! Det viktigste er å passe på at du ikke blir for varm og selvfølgelig å smøre deg med en god krem![:)]

Hvis du allerede er litt mørk fra før så tar det jo ikke så altfor lang tid før du får farge![8D]

nei det er sant. :)
bare føler jeg trenger litt farge før vi skla til USA .

men der jeg soler meg er det , sånne solsenger med skikkelig virfte i hele solsenga som står på hele tiden . rekker knapt å bli varm , før jeg kjenner jeg blir skikkelig nedkjølp med kald luft og sånn vann som spruter ut hvert 3 min eller noe

ORIGINAL: loveyou

nei det er sant. :)
bare føler jeg trenger litt farge før vi skla til USA .

men der jeg soler meg er det , sånne solsenger med skikkelig virfte i hele solsenga som står på hele tiden . rekker knapt å bli varm , før jeg kjenner jeg blir skikkelig nedkjølp med kald luft og sånn vann som spruter ut hvert 3 min eller noe

Hiteck![8D] Jeg ville satset på 15 min, og sett det an på fargen...Alt med måte![:D]

Jeg googla litt om solarium og graviditet før vi reiste til USA i april.

Ble så skremt av kreftfare og pigmentflekker at jeg styrte unda hele solariumssolinga.. Fikk bare være bleikfis blandt folkemassene på stranden..

Men er vel så at alt med måte, siden du er litt mørt i huden så tåler du nok litt mer enn bleikfisen meg i utgangspunktet. Alt med måte [:)]

ja har hørt man kan få piggment flekker , men det får jeg bare leve med. og 1 eller 2 ganger i solarium de neste ukene fram til vi reiser , overlever jeg nok.

ja har hørt man kan få piggment flekker , men det får jeg bare leve med. og 1 eller 2 ganger i solarium de neste ukene fram til vi reiser , overlever jeg nok.

Jeg tok mye sol før og har blitt litt skremt etter å ha fjernet noen føflekker.. Dette er første sommeren jeg ikke har tatt sol og føler meg dritbleik[X(] Jeg har kjøpt selvbruningsprodukter i dag, og skal teste de i morgen, håper på et godt resultat der[:)] så får sommersola ta resten.

Jeg må bare understreke det Påatt skriver, solarium er farlig! Sannsynligvis ikke for babysen, men for deg.

Når det gjelder å ligge på ryggen som gravid, snakket jeg med min jordmor forrige torsdag og hun sa det først ville være et problem nærmere uke 30. Dessuten så er det visst så ubehagelig da at man ikke har lyst til å ligge på rygg, man blir visstnok svimmel og kvalm og det kjennes ut som om man skal til å svime av. Så mitt tips er rett og slett: Lytt til kroppen! Den forteller deg i stor grad hva som er greit og ikke. [;)] Det har jo tross alt vært en og annen fødsel før vår tid, selv uten sykehus[:D]

ja vet solarium er farlig . men sola ute og også farlig .!
men jeg har hørt man ikke skal bruke selvbrunings krem, vet ikke helt hvorfor, men har bare hørt det ikke er bra .

ORIGINAL: loveyou

ja vet solarium er farlig . men sola ute og også farlig .!
men jeg har hørt man ikke skal bruke selvbrunings krem, vet ikke helt hvorfor, men har bare hørt det ikke er bra .

Det sto i et gravidblad at det er greit å bruke selvbruningskrem.

Fra mammanett.no:

Selvbruningskrem
Den eneste kjente risiko ved at bruke selvbruningskrem er at det kan oppstå allergi eller irritasjon. Som i annen kosmetikk kan man reagere på fargestoffer, parfymestoff
er, planteuttrekk og konserveringsmidler. Hvis du ikke reagerer allergisk, er det ikke påvist noen helserisiko forbundet med bruk av selvbruningskrem. Slik sett kan man si at selvbruningskrem kan være et sunnere alternativ til overdreven soling utendørs, noe gravide uansett ikke bør utsette seg for pga økt pigmentering. Brunfargen man får av selvbruningskrem beskytter ikke mot solen.
Solarium
Vanligvis så kan gravide ta solarium. De må selvsagt følge vanlige forholdsregler og velge tid i solariumet ut fra hudtype. UV-strålene går kun cirka 0,5 millimeter inn i huden. Fosteret blir dermed ikke berørt. Gravide kvinner kan imidlertid få pigmentflekker og oppnå ujevn bruning når de soler deg. I tillegg er det uheldig for fosteret hvis moren blir for varm. (NRK helsepuls, 2004)

Spraytan i salong derimot skal gravide ikke ta, pga at en puster inn stoffer som ikke er bra, men det er aldri blitt påvist noen fosterskader.

Jeg har tatt solarium 2-3 ganger siste måneden, for jeg er sånn type *lyseblå* om vinteren. Har ligget 12 minutt hver gang, hvor lenge du bør ligge kommer jo mest an på hvor varm du blir. Det som ikke er bra er hvis du blir veldig varm, så pass på å ha viften på max hele tiden [:)]

Back
Topp