Solarium og karuseller

Nilia

Andre møte med forumet
Noen som vet hvordan det er å være gravid, og ta solarium eller kjøre karusell?

*Vil på til Liseberg i sommer*
 
Hei. i var i Liseberg i fjor sommer da jeg var gravid, og jeg elsker karuseller. Jeg ringte faktisk til legen min å spurte om hva som var greit og ikke, og til min store skuffelse rådet hun meg til å ligge unna sånne ting[:(]

Det står faktisk skilt på hver karusell hvem som ikke kan kjøre, og flertallet var det avbildet dame med gravidmage og rød strek over[:(]
"det flygende teppet" var lov da....så jeg kom derfra med en t-skjorte av meg og kjæresten på, ganske kjipt( ikke t-skjorten da? hehe)
 
Takk for tipset.

Var det jeg var redd for[:(] Elsker karuseller jeg også, men får vel vente til neste år da [:)] Vil ikke risikere noe ihvertfall!

Klems
 
Jeg tok solarium når jeg var gravid med begge barna mine, og de har ikke tatt skade av det.

Når jeg fikk andre mann var hun veldig brun/gul i huden, og de mente kanskje hun hadde gulsot, men det hadde hun ikke. Og da måtte jeg spørre jordmor om det var fordi jeg hadde solt meg for mye, da sa hun at det hadde ingenting å si [;)]
 
Jeg har fått beskjed om å ikke ta solarium pga stråling.. [8|]
 
Tror det største problemet med solarium er varmen - især de tre første månedene kan barnet ta skade av at du blir overopphetet. Senere kan nok det skarpe lyset være ubehagelig for småen.
 
Gravide blir frarådet å ta solarium siden de kan få store ujevnheter. pigmentflekker i huden!
 
Jeg tok solarium i hele min graviditet,legen min sa at barnet ikke tok skade av solariumet men det er ikke bra om du blir overopphetet.Ha viften på fullt og ikke ta så lenge om gangen ville jeg anbefale[;)]
 
hei...
jeg holder meg unna sånne ting...

venter til barnet er fådt...
 
man trenger vel strengt talt ikke være så veldig brun når man går gravid?nå er det jo sommer og man kan jo bli naturlige brun av naturlig sol, det er nå min mening. Når man er usikker på om det er skadelig, så trenger man jo ikke teste det ut når det ikke er en nødvendighet.Åsså er man jo så fin og frodig likevel når man går svanger[:)]Det med karusseller vet jeg ikke, men viss legen min hadde sagt at man bør holde seg unna, så hadde jeg gjort det! Det kommer jo en tid etter svangerskapet oxo, da kan man gjøre alle disse tingene[:D]
 
Enig med deg Lena,

Jeg skal til Legoland i sommer, med småsøsken..
de kvalmeste karusellene får noen andre ta seg av..
litt deilig å ha en grunn for å slippe syns nå jeg [;)]
 
Jeg har lest at det ikke er noe mer skadelig å ta solarium når du er gravid. Det som kan være et minus er at det blir veldig varmt å er derfor viktig å ha viften på fullt og gjerne lukke opp "taket" litt innimellom. Skal visst også være viktig å skifte liggestilling innimellom(gjerne legge et håndkle i korsryggen) da det ikke er bra for gravide å ligge strekk ut på et hardt underlag. Må også være obs på at en blir fortere brun som gravid og også fortere brent sies det.
 
Jeg tror nok det lureste er å holde seg borte fra karuseller mens man går gravid. Det samme gjelder solarium. Idag kan vi jo nyte naturlig sol, bruke selvbruningskremer og spraymales. Jeg synes at man skal være litt ekstra forsiktig og føre var under graviditeten[;)]
 
Solarium
Ingen kan si med hundre prosents sikkerhet at solarium er ufarlig for gravide, og dermed fosteret. Selv om det ikke er dokumentert, tyder undersøkelser på at intens eller lengre utsettelse for UV-stråler bør unngås ved unnfangelse og tidlig i graviditeten. Etter de første 12 ukene av graviditeten er alle organene til babyen utviklet, og dermed reduseres risikoen for fosterskader. Bruk derfor solarium med måte.


dette sto på siden her...
 
Back
Topp