Sol og babymage

Sollykke

Forelsket i forumet
Noen som vet hvordan det er å sole babymagen? Tåler den varmen, eller bør man unngå det?

Jeg lurte også på det samme og fant ut at det er greit, men unngå direkte sollys og smør deg godt. Drikke rikelig med væske er også anbefalt. Jeg hadde nok sittet under en parasoll og prøvd å sole bena. Jeg vet ikke med deg, men jeg orker ikke varmen så godt. Så velger å stole på at kroppen sier ifra at dette blir for mye ;)

Førstemann er også oktoberbarn, da husker jeg kroppen regulerte godt selv hvor mye sol som var greit. Da sa også jm at jeg vil bli dårlig lenge før det er noe fare for babyen. Men som nevnt over her, så ville jeg vurdert parasoll evt hyppige pauser fra direkte sollys :) men sånn ellers har både kroppen og babyen godt av vitaminene fra sola.

Stort sett alle har jo godt av litt sol, så jeg tenker at det er greit å sole magen, men kanskje ikke for lenge om gangen. Det kan fort bli ubehagelig å sitte i varmen for lenge, og overoppheting er jo ikke så heldig for barnet sin del. Og naturligvis - pga. hormoner blir man jo også litt ekstra følsom for soleksponering, så man bør påse å bruke solkrem med høy faktor. Og drikk masse vann naturligvis!! :)

Husker jeg spurte jordmor om dette i første graviditet da jeg var i uke 22-23 og skulle på ferie til syden. Husker hun sa det ikke var sola i seg selv som var farlig, men at man som gravid lettere kunne bli overopphetet i varmen, og at dette kunne være farlig for baby. Men at man som mor blir dårlig lenge før det begynner å bli farlig for baby!. Hun nevnte også at huden er mer sensitiv i graviditeten pga. hormoner, og at man burde bruke høy solfaktor. Jeg solte meg som jeg pleier, men badet veldig mye for å kjøle meg ned og spiste mye is:p I tillegg brukte jeg solfaktor 30 hele ferien. Kommer til å gjøre det samme nå i sommer. Være i sola som normalt, bade ofte, spise mye is og bruke solkrem!

Jeg soler meg og smører meg som vanlig, tar også pauser når jeg føler for det. Ligger på en måte ikke å piner meg i sola, det er noe jeg aldri har gjort tidligere heller forsåvidt.
Vi har godt av litt sol, nyt det så lenge det varer. For oss førstegangs så blir det nok siste sommeren hvor vi faktisk kan sole oss i fred, haha.

Jeg kommer nok til å være forsiktig i sola. Er ikke så glad i travle badeplasser. Skulle gjerne hatt hage og plaskebasseng!

Flere som merker at de har begynt å hovne opp i sola? Jeg synes jeg merker det på fingrene og anklene.

Det med å hovne opp i sola er ikke uvanlig. Går på at små blodårer blir utvidet så siver det ut væske. Vi gravide er ekstra utsatt fordi 1) det er varmt og det i seg selv fører til at væske siver ut og 2) vi er gravide og ja alt er litt under trykk da slik at det blir ekstra vanskelig å føre væske tilbake til hjerte. Behagelig er det ikke :wtf: men støttestrømper kan hjelpe, ha beina høyt opp, bevege seg jevnlig, unngå mye salt ;) små triks man lærer seg. Men hvis du blir plutselig veldig hoven og får hodepine eller magesmerter eller synsforstyrrelser så må du kontakte lege da kan det være svangerskapsforgiftning.

Tusen takk for mange fine svar, alle sammen!:Heartred Føler så absolutt jeg ble mye klokere nå!

Det med å hovne opp i sola er ikke uvanlig. Går på at små blodårer blir utvidet så siver det ut væske. Vi gravide er ekstra utsatt fordi 1) det er varmt og det i seg selv fører til at væske siver ut og 2) vi er gravide og ja alt er litt under trykk da slik at det blir ekstra vanskelig å føre væske tilbake til hjerte. Behagelig er det ikke :wtf: men støttestrømper kan hjelpe, ha beina høyt opp, bevege seg jevnlig, unngå mye salt ;) små triks man lærer seg. Men hvis du blir plutselig veldig hoven og får hodepine eller magesmerter eller synsforstyrrelser så må du kontakte lege da kan det være svangerskapsforgiftning.

Dette har jeg ikke vært klar over! Men det et greit og ha i bakhode:) Jeg elsker solen:rolleyes:

Back
Topp