Softis

Stueplanten

Glad i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Spiser dere det nå?

Er det funnet listeria i norske softismaskiner?

Har lyst på en softis i sommer :happy:

Bra du sa. Jeg har kuttet ut ferdigsalater. Men det er jo veldig varierende renhold av slike softismaskiner, vet av et par som har jobbet plasser hvor de har solgt softis og de kjøper det aldri selv. Så jeg tror jammen meg jeg styrer unna.

Bra du sa. Jeg har kuttet ut ferdigsalater. Men det er jo veldig varierende renhold av slike softismaskiner, vet av et par som har jobbet plasser hvor de har solgt softis og de kjøper det aldri selv. Så jeg tror jammen meg jeg styrer unna.
Nettopp! Solgte selv softis i ungdommen, og kan ikke husket vi rengjorde den maskinen særlig ofte:wtf:

Bra at du nevner ferdig salat. Vi pleier å kjøpe det alltid. Det skal jeg kutte ut nå.

Hmm. Dette var jo egentlig bra at dere tok opp, selv om det blir hardt å holde en hel sommer uten softis. Spiste det mye sist graviditet, men det betyr ikke at det er bra!

Av nysgjerrighet, hva er galt med ferdigsalater? :)

Der jeg jobber setter vi maskina på pastaurisering om natten (eller er jeg helt fjern nå?) :scratch er da ganske sikker på det... Kommer også mange gravide og kjøper softis

Vi skyller all salat i eddikvann i fem minutter. Det samme med bær, lar det bare ligge i en skål fylt med eddikvann.

Av nysgjerrighet, hva er galt med ferdigsalater? :)
Det har vært noen tilfeller hvor det er funnet salmonella i ferdigsalater. Ikke så lenge siden coop måtte kalle tilbake en av sine typer. Det er jo heldigvis svært sjeldent, men det skjer.

Jeg kommer til å spise softis med god samvittighet. Et kjapt googlesøk forteller at det ikke er farlig. Det er strenge krav til vedlikehold av slike maskiner, hadde det ikke vært det hadde veldig mange blitt syke og maskinene avskaffet. Har selv jobbet et sted hvor vi hadde slik maskin, og den skal renses hver kveld/natt, og varene som brukes er sikre.

Jeg prøver å være så lite hysterisk som mulig, og dette syns jeg blir litt for hysterisk for min del. Jeg er sykepleier, og er derfor kanskje litt mer positiv innstilt til bakterier enn andre, kroppen lever på bakterier, og jeg for min del er ikke særlig mer redd for dem nå enn tidligere ☺️ Står på nettet at en ikke burde spise softis i Skottland, noe jeg heller ikke har tenkt å gjøre.

Jeg kommer til å spise softis med god samvittighet. Et kjapt googlesøk forteller at det ikke er farlig. Det er strenge krav til vedlikehold av slike maskiner, hadde det ikke vært det hadde veldig mange blitt syke og maskinene avskaffet. Har selv jobbet et sted hvor vi hadde slik maskin, og den skal renses hver kveld/natt, og varene som brukes er sikre.

Jeg prøver å være så lite hysterisk som mulig, og dette syns jeg blir litt for hysterisk for min del. Jeg er sykepleier, og er derfor kanskje litt mer positiv innstilt til bakterier enn andre, kroppen lever på bakterier, og jeg for min del er ikke særlig mer redd for dem nå enn tidligere ☺️ Står på nettet at en ikke burde spise softis i Skottland, noe jeg heller ikke har tenkt å gjøre.

Jeg setter pris på denne kommentaren din! Takk.
Syns det er viktig at ikke forumet blir brukt til å skremme hverandre. Har man fakta for det man sier, er det selvfølgelig noe annet.

Jeg skal kose meg med softis i sommer :)

Må bare få svare at jeg ikke er hysterisk i det hele tatt når det kommer til hva jeg spiser, men lurte bare på hva andre mente om dette.
Håper virkelig ikke jeg skremte noen! :confused3

Men jeg tror det må være stor forskjell på hygienetiltak rundt slike maskiner for som sagt, der jeg jobbet renset vi den aldri...

Jeg var gravid i fjor sommer og spiste masse softis med god samvittighet. Eneste var at jeg var litt bevisst hvor jeg kjøpte fra, og spiste ikke softis i utlandet :)

Softis står ikke på listen over fy-ting. Fy-ting-listen er ganske så streng fra før, så når de ikke fører opp softis der, regner jeg det som helt trygt, og tenker å spise det med god samvittighet.

Back
Topp