Softis

HaRemamma

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
kan vi spise det? Har googlet litt, finner ingen ekspert råd, men ser mange sir at man ikke skal det siden det kan være mange bakterier i maskinen om dn ikke blir rengjort skikkelig. Noen som vet?

Noen slurver såklart med hygienen, og det er snakk om tarmbakterier de finner som er fyfy ( kan gi klassisk matforgiftning med de dobesøkene som følger med). Nyere maskiner med automatisk pasteurisering og bedre renserutiner har gjort det tryggere. Mange artikler som advarer om softis er over 10 år gamle. Det som skrives i dag er at utsalget skal se rent og ryddig ut og at omsetningen skal være høy (renses og fylles på oftere). Ikke kjøp fra steder som har isskjeene i et glass med vann (bakteriebombe) da de viser mangel på grunnleggende hygieneforståelse (og da stoler jeg ikke på softismaskinen heller). Selvbetjeningsmaskiner holder du deg langt unna[emoji4]

Hvis alt ser rent og pent ut og softiskøen er stabil, nyt i vei![emoji4]

Godt.no, matportalen, mattilsynet osv kommer med gode tips på slike ymse saker som softis osv.

Ville helt klart gått ett sted hvor det er mye trafikk som JaneB sier. Min mor jobbet på kjøkken for noen år tilbake og vasket softisnaskinen, det er en kjempe stor jobb så tror det er lett for at det er mye slurv der ute.

Har lest akkurat det samme. Har spist soft is ett sted i år. Der vet jeg at det går ekstremt mye is og det er rent der. Hadde ikke spist på Statoil Osv da jeg har på følelsen at det ikke er trygt :D

Jeg har spist softis, men fra steder hvor de selger mye, og jeg har handlet softis der mange ganger før. Men foretrekker diskene med italiensk is, og der har de jo en isskje i hver smak. Da jeg var i Hellas gravid med nr1 spiste jeg kun sånn småis fra isdisken.

Det har jeg faktisk ikke engang tenkt over... Men så spiser jeg uhyre sjeldent is (især softis), men jeg har bestilt 1 gang som nr sikkert 5 i en kø på en soldag..:) Gikk fint (heldigvis!). Spørs om det blir flere softiser i sommer da..

Takk for svar :) Er ikke noe stor soft is spiser, men greit å vite når man plutselig får lyst på :D

Det har jeg ikke tenkt over en gang... har spist mye softis, da jeg ELSKER det. Kan spise det året rundt om jeg hadde mulighet.

Spiser softis som det passer meg, omkring en gang i mnd i sommerhalvåret. Har aldri reagert på noe sånt tidligere (har stålmage og immunforsvar av en annen verden), og har ikke tenkt å begynne med det nå [emoji14]

Jeg har ikke tenkt over det engang at jeg burde være forsiktig med softis.. Men har heldigvis kun kjøpt softis en plass og der er det mye pågang og tror de er flink med vaskerutinene[emoji4]

Unngår stortsett, men vet ikke hva som er anbefalingene for gravide på det området. Kun spist fra ett sted i svangerskapet, og der gikk det hundrevis av is om dagen. Er jo sååå godt. Mye annen is som er god og da, så spiser mer av det. Skikkelig isdilla i det siste.

Aldri tenkt på, men så har ikke jeg vært gravid noe om sommeren heller. Har spist en softis når de nettop hadde startet med salg så da tenker jeg meg at maskinen er ganske rein.

Back
Topp