Sobril og graviditet?

Sunnmøring81

Forelsket i forumet
Novemberskattene 2014 <3
Får ingen svar fra jordmødrene her inne, så jeg prøver her. Kanskje noen har erfaring på området eller har snakket med lege om det tidligere.

Har en voldsom flyskrekk, men det lar meg heldigvis ikke stoppe når det kommer til å reise rundt i verden. Har fått sobril med fastlegen min når jeg skal ut å reise, og dette gjør at jeg faktisk kommer meg rundt om kring ved hjelp av fly, heldigvis.
Er nå gravid og lurer på om jeg kan ta sobril ved flyreise? Det er snakk om to flyturer (tur/retur hellas) med 14 dagers mellomrom. Bruker ikke sobril annet enn ved flyreiser, og det er et år siden sist jeg brukte det (også da i forbindelse med reising). Har prøvd å lese meg frem til det selv, og har tolket det som at engangstilfeller ikke skader, men at man ikke må bruke det over tid verken ved graviditet eller amming.

Dersom jeg kan ta, hvor mye kan jeg ta? Jeg vil vere rundt 23-24 uker når vi reiser, er frisk på alle måter, verken røyker drikker eller snuser under svangerskapet, spiser sunt og trener. Hilsen hysterisk livredd for flyreiser som gjerne vil ha en siste kjærestetur før vi blir 3 :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg ville ringt fastlegen. Jeg tror det skal unngås.
 
Internett sier du kan hvis: fordeler oppveier mulig risiko. Så blir det jo en vurderingssak.
Du kan jo forsøke med ikke-medikamentell håndtering av flyskrekken, det finnes jo private psykologer/psykiatere som sikkert kan hjelpe mye på en time eller to.
Ellers får dere ta en romantisk togtur til gardasjøen :)


Sendt fra min iPhøøøne
 
Søk på felleskatalogen :)
 
Ser i felleskatalogen at det er helst ved fast bruk det kan oppstå forskjellige symtomer hos barnet etter fødsel, som feks abstinens. Under graviditet er det funnet misdannelser( hos dyr) som f.eks. ganespalte, misdannelser i sentralnervesystemet og adferdsproblemer. Nå er vel fosteret så stort at alt er ferdig utviklet, samt at dette er nok etter langtidsbruk av preparatet. Tviler på at det får alvorlige følger at du tar to doser fordelt på to uker...
God tur:D
 
Det er slik jeg også forstår det når jeg leser, at det er ved fast/langvarig bruk det er skadelig. Det er snakk om en/to tablett ved avreise og samme ved hjemreise. "Lommelegen" gav klarsignal til en gravid jente som hadde eksamensnerver i form av oppkast og mente at engangstilfeller ikke var skadelig så lenge man ikke brukte det over tid. Og sobril var det medikamentet som ble anbefalt pga kort halveringstid i forhold til andre beroligende middel. Skal selvsagt høre med legen også, men bestiller ikke time bare for å spørre om det, skal jo innom snart likevel :) turen er bestilt i slutten av juli, med forbehold om å avbestille dersom dette blir sterkt frarådet. :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg ville ikke gjort det.det er veldig sterke medisiner som sløver en person mye, noe som får en større effekt hos baby'en..men det er opp til deg :)


Appen ❤️
 
Nå har ikke jeg lest meg veldig opp på dette medikamentet, men tror jeg har fått et godt nok inntrykk av det via denne tråden.

Jeg vil gjerne poengtere at når det kommer til inntak av diverse matvarer og medisiner vi gravide blir anbefalt om å unngå, omhandler dette gjerne langvarig bruk og er til de grader blåst ut av proposjoner. Dette er noe som så absolutt er en bra ting, da dette forårsaker at vi igjen ikke gjør det motsatte - å bagateliserer det! :)

Når det er sagt vil jeg annta at det ikke vil være direkte skadelig å ta en pille eller to! Om det hjelper deg å stresse ned vil jeg heller anta at dette vil være det absolutt beste alternativet for deg og den lille, da jeg tror stress og angst er en verre påkjenning for babyen og ikke minst deg selv! :)
 
+ at du får en hærlig ferietur ut av det hele :)
Turen er bestilt og jeg kommer til å ta tablettene dersom legen mener det er ok. Dersom det blir frarådet så avbestiller jeg turen, så gærnt er det! Og den type stress vil jeg ikkje utsette barnet for, ei heller barnefaren. Han sier at han ALDRI lommer til å fly med meg igjen uten at jeg "doper" meg. Det fikk han sårt oppleve i fjor da jeg prøvde meg fra Gardermoen til Ålesund ;D


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Turen er bestilt og jeg kommer til å ta tablettene dersom legen mener det er ok. Dersom det blir frarådet så avbestiller jeg turen, så gærnt er det! Og den type stress vil jeg ikkje utsette barnet for, ei heller barnefaren. Han sier at han ALDRI lommer til å fly med meg igjen uten at jeg "doper" meg. Det fikk han sårt oppleve i fjor da jeg prøvde meg fra Gardermoen til Ålesund ;D


Sent from my iPhone using BV Forum

Off, hørtes ikke bra ut! Da håper jeg at alt ordner seg til slutt, og at det hele ender med en fin ferietur:)
Kjæresten har flyskrekk selv, så vet (til en hvis grad) hvor ille slike ting kan bli!!
 
Internett sier du kan hvis: fordeler oppveier mulig risiko. Så blir det jo en vurderingssak.
Du kan jo forsøke med ikke-medikamentell håndtering av flyskrekken, det finnes jo private psykologer/psykiatere som sikkert kan hjelpe mye på en time eller to.
Ellers får dere ta en romantisk togtur til gardasjøen :)


Sendt fra min iPhøøøne
Så ikke denne før nå ;) Gardasjøen hadde vært koselig det :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Du kan prøve å spørre hos www.tryggmammamedisin.no Det er en nettside for akurat slike spørsmål rundt medisinbruk og graviditet som er betjent av leger og sykepleiere ved Haukeland Universitetssykehus. Der kan du skrive inn spørsmålet ditt, så får du en personlig kode som du kan logge deg inn med for å se svaret. Tror det pleier å ta 2-3 dager for svar. Håper dette kan hjelpe?
 
Du kan prøve å spørre hos www.tryggmammamedisin.no Det er en nettside for akurat slike spørsmål rundt medisinbruk og graviditet som er betjent av leger og sykepleiere ved Haukeland Universitetssykehus. Der kan du skrive inn spørsmålet ditt, så får du en personlig kode som du kan logge deg inn med for å se svaret. Tror det pleier å ta 2-3 dager for svar. Håper dette kan hjelpe?
Tusen takk <3


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Back
Topp