Sobril og gravid

Yogamama

Betatt av forumet
Hei!
Jeg har så enormt lyst til å reise på en sydentur nå i våres, men er livredd for å fly. Jeg bruker å ta 10-20 mg sobril med god effekt (det er veldig lav dose), sånn jeg kommer meg rundt i den store verden. Men jeg er så usikker når det kommer til å ta sobril under graviditet. Tror ikke det er noe dokumentert negativ virkning på fosteret, men man vet ikke derfor frarådes man av lege. Dette er altså snakk om en veldig lav dose som kun skal tas to ganger ila 10 dager, er derfor absolutt ikke noe langvarig bruk eller høy dose.

Hva er deres tanker rundt dette? Noen som har tatt sobril under graviditet før eller kjenner noen som har det? :)
Alle kan få lov til å mene det de vil, jeg vet ikke helt hvor jeg står enda. :)

Det er vel ikke anbefalt å ta som gravid, men jeg vet moren min fikk ta sobril 1-2x uka når hun var gravid med minstesøsteren min. Det er 16 år siden. Det beste er å snakke med en lege. Personlig ville jeg tenkt at å ta det kun i forbindelse med en reise slik du nevner ikke er skadelig.

De fleste leger sier vel at man skal vurdere nytten opp mot risikoen. Er det en medisin man må ta for å komme se gjennom hverdagen, kan man kanskje ta en litt større risiko. Spørsmålet er jo: hvor viktig er det egentlig for deg å dra på den turen? Er det verdt risikoen, selv om den er liten?

De fleste leger sier vel at man skal vurdere nytten opp mot risikoen. Er det en medisin man må ta for å komme se gjennom hverdagen, kan man kanskje ta en litt større risiko. Spørsmålet er jo: hvor viktig er det egentlig for deg å dra på den turen? Er det verdt risikoen, selv om den er liten?

Som om jeg skulle skrevet det selv. I tillegg vil jeg bare tilføye at hva enn vi måtte mene om det, så er det helt irrelevant, det er mellom deg og legen din[emoji4]

Hei! :)
Jeg er veldig lite glad i å fly og hadde bestilt en Thailand tur før jeg viste om graviditeten med første mann. Snakket med to leger (fastlege + vikar) og begge var helt tydelige - å ta en sobril 10-20 mg to ganger i løpet av så mange dager er ikke farlig! Fikk beskjed om at stress påvirker fosteret mer enn sobrilen så jeg skulle la vær å lese på nett, ta sobrilen og nyte en ferietur. ;)

Men som de andre sier så må du drøfte dette med legen din. Dette var bare min erfaring. :)

Om sobril var kjempeskadelig for foster i små doser hadde legen krevd negativ graviditetstest før resept. Noe legemidler krever faktisk det.
Ikke sobril, kvinner i fruktbar alder får det utskrevet over en relativt lav sko.

Men snakk med lege om det, og vurder selv. Jeg blir ikke å dømme deg ett sekund om du finner ut at det er verdt det. Og samme om du bestemmer deg for å ikke ta pillene.
Lykke til [emoji4]

Som om jeg skulle skrevet det selv. I tillegg vil jeg bare tilføye at hva enn vi måtte mene om det, så er det helt irrelevant, det er mellom deg og legen din[emoji4]
Har snakket med legen om det og hun sier bare at hun ikke vil anbefale det. Jeg har det jo allerede utskrevet siden jeg tar det til flyreiser så trenger ingen ny resept på det.. var vanskelig for hun ville liksom ikke svare meg helt på det... derfor jeg bare tenkte å høre om andre hadde egne erfaringer rundt det :)

Har snakket med legen om det og hun sier bare at hun ikke vil anbefale det. Jeg har det jo allerede utskrevet siden jeg tar det til flyreiser så trenger ingen ny resept på det.. var vanskelig for hun ville liksom ikke svare meg helt på det... derfor jeg bare tenkte å høre om andre hadde egne erfaringer rundt det :)

For og være helt ærlig, hvis legen mener det ikke er forsvarlig hadde nok ikke jeg gjort det. Tenker det er en grunn til det? Det du kan gjøre er jo å høre med en gynekolog, som er mer utdannet på kvinne- og fosterhelse. Allmenleger har litt kunskap om alt.

Hei! :)
Jeg er veldig lite glad i å fly og hadde bestilt en Thailand tur før jeg viste om graviditeten med første mann. Snakket med to leger (fastlege + vikar) og begge var helt tydelige - å ta en sobril 10-20 mg to ganger i løpet av så mange dager er ikke farlig! Fikk beskjed om at stress påvirker fosteret mer enn sobrilen så jeg skulle la vær å lese på nett, ta sobrilen og nyte en ferietur. ;)

Men som de andre sier så må du drøfte dette med legen din. Dette var bare min erfaring. :)
Takk for svar! Godt å lese at du har snakket med leger om det og fått et skikkelig svar! Min lege ville hverken råde meg til eller fraråde meg det... sa bare at jeg måtte vurdere det selv. Litt teit, jeg er ikke legen:P jeg tenker jo også at en så liten dose ikke kan være ha noe særlig ekstra risiko for barnet... :) Du får nyte tur til Thailand da, hørtes herlig ut ❤

Om sobril var kjempeskadelig for foster i små doser hadde legen krevd negativ graviditetstest før resept. Noe legemidler krever faktisk det.
Ikke sobril, kvinner i fruktbar alder får det utskrevet over en relativt lav sko.

Men snakk med lege om det, og vurder selv. Jeg blir ikke å dømme deg ett sekund om du finner ut at det er verdt det. Og samme om du bestemmer deg for å ikke ta pillene.
Lykke til [emoji4]
Enig med ditt svar, logisk å tenke litt sånn! Takk for at du tok deg tid ❤

For og være helt ærlig, hvis legen mener det ikke er forsvarlig hadde nok ikke jeg gjort det. Tenker det er en grunn til det? Det du kan gjøre er jo å høre med en gynekolog, som er mer utdannet på kvinne- og fosterhelse. Allmenleger har litt kunskap om alt.

Hadde heller ikke tatt det. En sydentur er ikke livsviktig akkurat

Hvis legen min hadde frarådet det så hadde jeg ikke tatt.Babyen er der bare i 9 mnd og jeg føler det er kjempeviktig å følge alle gjennomtenkte råd denne lille perioden.

Må presisere at legen min ikke frarådet meg det! Hun ville hverken råde meg til det eller fraråde meg det, for det var ikke noe dokumentasjon på om det var risiko. Derfor mente hun jeg måtte vurdere det selv. Og derfor tenkte jeg å høre her om noen andre hadde pratet med lege eller visste om noen som hadde fått et konkret svar :)

Back
Topp