snus under graviditet

Da burde man kanskje ta et steg tilbake og finne ut hvilken type mor man vil bli selv?
En som fordømmer andre kan lettere gjøre at barnet vil fordømme og det kan føre til mobbing.
Hva med de som har noen ekstra kg?
Hva med de som drikker alkohol (uten å være gravid men ved barn)?
Fordømmer du mange eller " bare" de som røyker og snuser?
Ingen av oss er perfekte og utenforstående har faktisk ikke rett til å dømme!
Dømmer du de som bærer en skrikende unge ut fra butikken?
Dømmer du de som står ved en hylende unge uten å trøste?

Pass på plutselig kan du selv bli sittende der og da er det siste man vil å bli dømt av andre.

Mange som røyker snakker med jordmor/lege om det, og de følger det opp da har ikke privatpersoner noe de skulle sagt!
Velger ikke ta denne diskusjonene lengre, men jeg er helt uenig med deg. Og det er greit, ser ikke noe positivt komme ut av å ta dette lengre,
Jeg dømmer, og gjør det med god samvitighet for jeg vet jeg ikke gjør noe i svangerskapet som kan skade mitt barn!

Poenget er at den personen nok føler seg elendig uten at andre skal åpenlyst dømme.
Og bedre å la helsesystemet ta hånd om dem fordi tro meg de aller fleste vet utrolig godt alle risikoer det er ved å røyke og å dømme de vil som sagt skape mer stress og mer røyking.
Også å si at de driver med omsorgssvikt osv blir å ta det veldig langt..etter noen år her inne har jeg hørt og sett mye men aldri at noen med viten og vilje prøver å ødelegge barnet sitt!
Det er der jeg er uenig for mener du vet røyk og snus er skadelig med barnet men du forsetter å gjøre det uansett, og med det utsetter du barnet ditt for fare med vilje og vite

Det er der jeg er uenig for mener du vet røyk og snus er skadelig med barnet men du forsetter å gjøre det uansett, og med det utsetter du barnet ditt for fare med vilje og vite
Har man røyket over en pakke om dagen og trappet ned til 3 om dagen og jordmor + lege er kjempe fornøyd med det pga lavere risiko osv så er det ikke opp til deg å dømme.

Trenger virkelig ikke ta den så lang men du velger å ta opp dette på denne måten og da kommer det naturligvis andre spørsmål også siden du åpenbart dømmer andre lett.
Husk alle som spiser noe som kan inneholde listeria og toxoplasmose kan med viten og vilje skade barnet, de som rir hest, driver sport med mulighet for fall, slag eller spark mot mage kan skade barnet.
Da antar jeg du dømmer dem også?

Har man røyket over en pakke om dagen og trappet ned til 3 om dagen og jordmor + lege er kjempe fornøyd med det pga lavere risiko osv så er det ikke opp til deg å dømme.

Trenger virkelig ikke ta den så lang men du velger å ta opp dette på denne måten og da kommer det naturligvis andre spørsmål også siden du åpenbart dømmer andre lett.
Husk alle som spiser noe som kan inneholde listeria og toxoplasmose kan med viten og vilje skade barnet, de som rir hest, driver sport med mulighet for fall, slag eller spark mot mage kan skade barnet.
Da antar jeg du dømmer dem også?
Ja, alle som utsetter barne sitt for fare dømmer jeg, for du velger å få barn, da må du klare sette barnet foran dine behov i 9 mnd mener jeg. Jeg har mass allergier kan fra før av spise veldig lite, og med å bli gravid ble mitt utvalg enda mindre, og det er super hardt, spesielt når man får sug og alt mulig. Men det betyr ikke jeg gir etter å setter barnet mitt i fare forde.

Litt på siden av selve temaet - men når det likevel er snakk om å dømme andre - jeg håper man husker det etter barnet er kommet og.

En jordmor sa til meg en gang - hvem vil ha perfekte foreldre? Foreldre gjør i snitt 10 "feil" hver dag.

De fleste vordende førstegangsforeldre har veldig mange planer om hva de skal og hva de absolutt ikke skal gjøre når de får barn (meg selv inkludert med førstemann) - men det går ikke lang tid før man innser at det ikke blir som man har tenkt. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg har gjort mange feil som mamma, de har ligget hylende på butikkgulvet og jeg har følt meg som verdens slemmeste - det er sikker de som har tenkt at jeg er det og. Og lista er lang. Ingen er perfekt.

Jeg har ingen, absolutt ingen forståelse for at man røyker/snuser/drikker i svangerskapet, men det er også viktig å huske at man ikke alltid vet historien bak.

Om man tror at verden er svart/hvit så kan det hende man får seg en tankevekker etterhvert...

Dette ble langt, men det jeg vil frem til er at man må huske at man selv ikke er perfekt.

:)

Denne diskusjonen har eskalert veldig!

Alle har låv til sine meninger, og jeg selv er veldig for at det er fy fy med nikotin å alkohol både i svangerskap og ammeperiode, MEN ex-svigerinna mi har en helt annen historie å fortelle ang dette FORDI med hennes første svangerskap kuttet hun røyken med en gang, ungen døde desverre i magen på termin dagen dette førte til at hun i neste svangerskap (2-3 mnd etter dødfødsel) ikke klarte å kutte røyken helt pga redsel, depresjon og sorg! Røyken var alt hun hadde, men hun trappet ned bruket i svangerskapet! Man må se litt an historien til folk, og jeg mener så lenge en vill og prøver så jørr de det beste de kan!

Det er STOR forskjell på å prøve og å ikke gjøre en dritt!!

Litt på siden av selve temaet - men når det likevel er snakk om å dømme andre - jeg håper man husker det etter barnet er kommet og.

En jordmor sa til meg en gang - hvem vil ha perfekte foreldre? Foreldre gjør i snitt 10 "feil" hver dag.

De fleste vordende førstegangsforeldre har veldig mange planer om hva de skal og hva de absolutt ikke skal gjøre når de får barn (meg selv inkludert med førstemann) - men det går ikke lang tid før man innser at det ikke blir som man har tenkt. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg har gjort mange feil som mamma, de har ligget hylende på butikkgulvet og jeg har følt meg som verdens slemmeste - det er sikker de som har tenkt at jeg er det og. Og lista er lang. Ingen er perfekt.

Jeg har ingen, absolutt ingen forståelse for at man røyker/snuser/drikker i svangerskapet, men det er også viktig å huske at man ikke alltid vet historien bak.

Om man tror at verden er svart/hvit så kan det hende man får seg en tankevekker etterhvert...

Dette ble langt, men det jeg vil frem til er at man må huske at man selv ikke er perfekt.

:)

Helt enig, kunne ikke sagt det bedre selv. Hadde alle tenkt sånn ville det å skulle bli og å være forelder mye enklere.. Man skal ikke blande seg i andre sine liv for man vet ikke hva som har skjedd i forveien og historia bak. Kanskje ligger barnet å hyler på butikkgulvet fordi at man prøver å oppdra barnet og ikke gi etter for slik oppførsel. Mens andre kanskje tenker at dette barnet har ingen oppdragelse. Det samme er det med røyking /snusing. Kanskje folk som gjør det har en vanskelig fortid som gjør at de har vanskelig for å slutte uten for eks psykiske konsekvenser.. Jaja..denne diskusjonen ble visst litt mye for noen.

Back
Topp