Snur seg i halvsøvne

Januarmamma87

Elsker forumet
Januarlykke 2016
Da var vi kommet til denne utrolig kjekke fasen... Lillesøster har nå begynt å snu seg over til magen i søvne/halvsøvne, og dette til tross for at hun ligger oppi babynestet i vugga. Hun gjør det også når vi samsover. Under innsovingen i kveld måtte jeg fysisk holde igjen sånn at hun ikke skulle havne på magen, og måtte snu henne tilbake flere ganger etter at hun hadde sovnet. Hva gjør man så med dette? De små skal jo ikke sove på magen, men nå begynner det å bli vanskelig å unngå, kan jo ikke passe på hele kvelden/natta heller. Noen andre med dette problemet? Hun snur seg ikke tilbake selv enda, så hun trenger min hjelp om hun havner på magen og ikke vil ligger der lenger.

Ja dette lurer jeg litt på også.har ikke begynt å få det problemet enda, men kan godt finne på å skje snart..

Noah legger seg ofte på siden og drar seg, men ruller ikke over når han skal sove. Når jeg har på han sånn sovepose som har fløyelstoff utenpå så ligger han mer på samme måte som jeg la han på. Hvis han ligger uten pose så ligger han plutselig på tvers oppe i hjørnet og smeller hodet sitt til sidene til han våkner og begynner å grine :( han strekker seg også så langt inntil puter og dyner og meg hvis han ligger i sengen med meg. Liker å ligge med ansiktet trykt oppe i noe. Litt redd for at han ikke får puste, men merker at han snur hodet sitt igjen hvis han syns det er ukomfortabelt. Fortsatt skummelt da.

Når baby snur seg på magen selv er det ikke noe stor fare med å la hen sove på magen sies det. De er da sterke nok til å snu hodet selv så de ikke blir liggende med ansiktet ned. Bare pass på at baby ikke har overflødige ting i senga som hen ikke får snudd seg vekk fra/dyttet vekk (sengekantbeskytter, babynest, pute, store bamser), madrass og dyne holder.

Jeg hadde nok snudd tilbake på ryggen når jeg ser det, men hadde ikke blitt søvnløs i frykt for at han skal snu seg uten at jeg får det med meg :)

Kanskje sånn pose funker?
Litt redd for å bruke pose, tror nemlig at hun hadde klart å snu seg med posen på, og er redd for at hun skal klare å vikle seg inn :-/ Men er jo verdt et forsøk, kanskje første del av natten (altså kvelden) når vi enda er våkne og kan passe på :-)

Når baby snur seg på magen selv er det ikke noe stor fare med å la hen sove på magen sies det. De er da sterke nok til å snu hodet selv så de ikke blir liggende med ansiktet ned. Bare pass på at baby ikke har overflødige ting i senga som hen ikke får snudd seg vekk fra/dyttet vekk (sengekantbeskytter, babynest, pute, store bamser), madrass og dyne holder.

Jeg hadde nok snudd tilbake på ryggen når jeg ser det, men hadde ikke blitt søvnløs i frykt for at han skal snu seg uten at jeg får det med meg :)
I natt/dag tidlig hadde hun havnet på magen, og da jeg våknet lå hun med nesen trykt ned å madrassen :-/ Var kjapp med å snu henne for å si det sånn! Vet hun er sterk nok til å snu hodet til siden, er bare redd for at instinktet ikke er der i søvne?

Har nest i vugga, men det snur hun seg bare oppå, så tror ikke det utgjør noen fare, men kommer nok til å fjerne det snart, hun begynner å bli så stor at det ikke lenger er nødvendig:-) Men hun sover mest i senga sammen med meg enn så lenge :-)

Jeg ville fjernet nestet. Har lest at det utgjør like stor fare for krybbedød som sprinkelbeskytter.

Instinkt har de like mye i søvne som når de er våken. Bevissthet har de ikke like mye av i søvne. Syns det høres fornuftig ut at når de har blitt så store at de kan snu seg så vil ikke faren for krybbedød være like stor, men jeg ville snakket med hs om det! Ville nok også tatt vekk nestet om hun ruller oppå det rett og slett fordi de er ubehagelig. Men hun er jo ikke for stor for det, tremenningen til frøkna brukte det enda i påska, og da var hun 10 mndr ;-)

Back
Topp