snuppemor.......... tell me about *spørsmål til dere andre og*

pupple

Forumet er livet
hjemmelaga babygrøt[&o]
jeg husker du laga det [:)]

*smådespo*[:D]

minste som spytter det meste av babygrøt... [&o]
middag er ho gal etter, også potet elle andre kokte grønnsaksbiter..[:-]
skive går treigt! fruktpure liker ho heller ikke..... [:-]

kan man lage andre grøter eks semule på mme??? inneholder kanskje ikke nok jern da[&:]

og 12 mnd grøter, har jeg hørt man kan gi FØR...... men hvor lenge??
det skulle ikke inneh. kumelk har noen sagt.. og på pakka står det vel noe om at det er beregna fra de begynner å bevege seg... ho har krøpet og reist seg 1 mnd nå.
min erf er at 12 har bedre smak enn 6 og 8 mnd.

gid de hadde alle grøtene som fantes for 3 1/2 år sia...........[;)]

Noen hjemmelaget grøtoppskrift får du ikke fra meg, jeg sverger til Nestlé jeg vettu. Og det gjorde jo den testen i F&B også, den konkluderte med at Nestlé sin grøt inneholdt sånt jern som kroppen lett tar opp. Man kan lage hjemmelaget grøt med høyt jerninnhold også, men da skal man jammen meg holde tunga rett i munnen. Det var masse om og men med hvilke typer mel som måtte brukes, om det var kokt eller ukokt osv., jeg husker ikke helt (for jeg skulle jo ikke lage sånn), men i hvertfall tror jeg man også måtte bløtlegge melet over natta eller noe for å få utbytte av jernet.

Semulegrøt vil jeg si er veldig lite næringsnyttig. Da ser jeg egentlig ikke poenget med å prøve å få barnet til å spise grøt, hvis semulegrøt er det eneste som går ned (bortsett fra helt i startfasen av fast føde, men dere er vel over det nivået nå).

Kan du ikke bare prøve 12-månedersgrøten da? Det er litt mer "textur" i den, i hvertfall i Müsligrøten, og det kan jo hende hun synes det er bedre. Nå har du kanskje prøvd alle 6- og 8-månedersgrøtene alt, men ellers er det lurt å lese på pakken og velge grøter med mye fiber og evt. med havre e.l., de er ofte mindre "klisne" enn de med mindre fiber.

Jeg har egentlig ikke lagt merke til at det "mangler" så mange grøter fra forrige gang jeg, så antagelig finnes de fleste av de vi brukte til Isabelle fortsatt.

ORIGINAL: Snuppe*mor

ORIGINAL: Glad70

Noen hjemmelaget grøtoppskrift får du ikke fra meg, jeg sverger til Nestlé jeg vettu. Og det gjorde jo den testen i F&B også, den konkluderte med at Nestlé sin grøt inneholdt sånt jern som kroppen lett tar opp. Man kan lage hjemmelaget grøt med høyt jerninnhold også, men da skal man jammen meg holde tunga rett i munnen. Det var masse om og men med hvilke typer mel som måtte brukes, om det var kokt eller ukokt osv., jeg husker ikke helt (for jeg skulle jo ikke lage sånn), men i hvertfall tror jeg man også måtte bløtlegge melet over natta eller noe for å få utbytte av jernet.

Semulegrøt vil jeg si er veldig lite næringsnyttig. Da ser jeg egentlig ikke poenget med å prøve å få barnet til å spise grøt, hvis semulegrøt er det eneste som går ned (bortsett fra helt i startfasen av fast føde, men dere er vel over det nivået nå).

Kan du ikke bare prøve 12-månedersgrøten da? Det er litt mer "textur" i den, i hvertfall i Müsligrøten, og det kan jo hende hun synes det er bedre. Nå har du kanskje prøvd alle 6- og 8-månedersgrøtene alt, men ellers er det lurt å lese på pakken og velge grøter med mye fiber og evt. med havre e.l., de er ofte mindre "klisne" enn de med mindre fiber.

Jeg har egentlig ikke lagt merke til at det "mangler" så mange grøter fra forrige gang jeg, så antagelig finnes de fleste av de vi brukte til Isabelle fortsatt.

Det erfarte vi her, at den grøten med mer tyngde falt mer i smak enn mye av de andre "suppene" hun ble tilbudt.

De fleste butikker selger meltyper som er tilsatt jern (f.eks sammalt hvete), og de brukte vi til grøt for å sikre jerninnholdet. Det er kanskje enklere å sikre at barna får i seg nok av det de skal med kjøpegrøtene, men man vender seg fort til å lage slike grøter selv også om barna er kresne til kjøpegrøt[>:][8D][:D]

Joda, om kresenhet er grunnen så skjønner jeg det. Det jeg ikke skjønner er "alle" de som maser om hvor enkelt det er å lage den selv, når kjøpegrøten faktisk er sunnere enn de flestre hjemmelagede grøtene.

Det erfarte vi her, at den grøten med mer tyngde falt mer i smak enn mye av de andre "suppene" hun ble tilbudt.

De fleste butikker selger meltyper som er tilsatt jern (f.eks sammalt hvete), og de brukte vi til grøt for å sikre jerninnholdet. Det er kanskje enklere å sikre at barna får i seg nok av det de skal med kjøpegrøtene, men man vender seg fort til å lage slike grøter selv også om barna er kresne til kjøpegrøt[>:][8D][:D]

Joda, om kresenhet er grunnen så skjønner jeg det. Det jeg ikke skjønner er "alle" de som maser om hvor enkelt det er å lage den selv, når kjøpegrøten faktisk er sunnere enn de flestre hjemmelagede grøtene.

Man må jo se det positive i det når man først må lage grøt selv for å få fornøyde barn[:D]
Grøt på brød, havregryn og jernberiket mel er jo sikre valg når man skal lage grøt selv, og fullverdige erstattere for kjøpegrøten. Nå er det jo slike grøter de spiser når de blir rundt 7-8mnd så jeg har aldri bekymret meg for at hun ikke fikk i seg nok av det riktige når jeg laget selv.

Joda, men nå tenker jeg på folk (sånne jeg treffer personlig, kolleger og sånt) som sier sånt fordi de tror den hjemmelagede er mye bedre/sunnere osv. Sånne med Nestlé-frykt og/eller motvilje. Altså, for en del av dem var det sikkert sånn når de selv hadde små barn, at den industrifremstilte barnematen ikke var så bra (tilsatt sukker og salt osv.), men slik er det ikke nå lengre, selv om det varierer hva som er i nåtidens industri-barnemat også. Jeg leser mye på etiketter, og passer på å velge de sunneste alternativene. Og Nestlé har gjennomgående sunnere barnemat enn konkurrentene, er min erfaring. Hipp er sikkert veldig bra for naturen og miljøet osv., men ikke nødvendigvis så bra for kroppen. Og det er bare Nestlé sine grøter som inneholder jernfumarat, som er det jernet som taes lett opp i kroppen. Økologisk grøt kan ikke tilsettes jern, da dette ikke er lov hvis man skal kalle seg økologisk.

Det er kresenhet som er grunnen her, om du leser HI.. om ikke det hadde vært for det så skulle ho fått kjøpegrøt i bøtter og spann[:)]

Godt havregryn kan brukes!
Jeg må rett og slett kjøpe meg mme.. å lenge han en pose stå åpen..? Det blir jo til grøtbruk bare.

Ang det m jern, det kan ho få via brødskive[:)]

og ellers får ho nå i seg småfolk sin gonatt grøt [;)] gjett om jeg er glad!!!!!!!!

1000 takk snuppemor[:)][:)][:)]

ORIGINAL: pupple

Det er kresenhet som er grunnen her, om du leser HI.. om ikke det hadde vært for det så skulle ho fått kjøpegrøt i bøtter og spann[:)]

Godt havregryn kan brukes!
Jeg må rett og slett kjøpe meg mme.. å lenge han en pose stå åpen..? Det blir jo til grøtbruk bare.

Ang det m jern, det kan ho få via brødskive[:)]

og ellers får ho nå i seg småfolk sin gonatt grøt [;)] gjett om jeg er glad!!!!!!!!

1000 takk snuppemor[:)][:)][:)]

Jeg skjønte det, assa.[8D]

Det jeg mener er vel egentlig at hvis man ikke kan gi kjøpegrøt så må man anstrenge seg litt for at grøten skal være like næringsrik og jernrik osv. som kjøpegrøten. Jeg gir jentene Nestlé-grøten fordi den er sunn, fordi det er lettvindt og fordi de liker det. Hadde det ikke vært slik hadde jeg kuttet ut grøten, da hadde jeg heller gitt brødskive. Grovt brød med makrell i tomat f.eks. er jo både sunt og enkelt (men lukter dritt[:'(]).

det er makrell ho liker her.. leverpostei er foreløpig ikke no godt.. for bruke lite og mer smør og venne til gradvis.

men koke grøt i 2-3 minutt virka jo greit nok, og det er kjapt og gi i forhold til skive.
nå får jeg endelig i ho mere.. også litt av de som kom rett i retur også.

Back
Topp