Snuppa vår ble kasta av hesten

mzTomdur

Glad i forumet
Hun har tatt ridetimer hver uke i 2 år nå, men i går var altså første gang hun gikk rett i asfalten.
Heldigvis hadde hun hjelm og vest. Hjelmen hadde tydelig fått en skikkelig trøkk, men snuppa var bare skjelven og redd. Litt vondt i håndleddet og noen fingrer.
Hun gikk med på å sette seg på hesten igjen etter en stund, men bare ett minutt og så ville hun gråtende av. Spørs om denne hestedilla kanskje er over nå.

Forrige gang hun falt tok instruktøren henne i lufta så hun fikk ikke noe vondt, men hun var redd og gråt i et par mnd.

Stakkar liten da[&o] Jeg gikk i bakken mange ganger når jeg begynte å ri men jeg har fortsatt hestedilla så det er ikke helt sikkert det er over[;)]

Stakkars liten.. Men du får oppmuntre henne med å si at man blir bare en mye flinkere rytter av å falle av :D

ORIGINAL: Cayara

jeg stusser egentlig på litt her...

1. De fleste rideskoler har aldersgrenser på ridetimer (Ja jeg snakker om stellekurs og nybegynnerkurs)
   Vi fikk ikke lov til å begynne før vi var minst 10, men vet at mange praktiserer 7-8 og deres har ridd i to år?
Dette er en privatperson som selger ridetimer til små og store, hun har ingen grense på alder. De minste er vell 4-5 år

2. Asfalt? Du hatr ikke LOV til å ri etter vei hvor det er annen trafikk før du er 12 år og faktisk har tatt "prøve" (Rideknappen grad 3, gir deg lov til å ri i selskap, grad 5 gir deg lov til å ri alene på tur). Ikke mange vet dette men en autorisert rideskole skal faktisk vite om det. Rideklubb likeså.
Men svært få praktiserer dette. Men holder seg gjerne til alderen.
Dette har noe med forsikrikng å gjøre ettersom hest og rytter/hest og vogn er kjøretøy på lik linje med bil.
De rir langs en asfaltert landevei, der det ikke er trafikk, men selvsagt ikke bra. Noen ganger rir de opp i byggefeltet der barnet som ridde før snuppa bor for å følge dem hjem.

3. Hvorfor rir et så lite barn uten leier, som faktisk ville forhindra fallet? (det hørtes ut som det etter hva du skriver).
Ja hun ridde alene, hadde ridelæreren gående ved siden av. Starta med dette nå i høst

Synes det høres ut som plassen dere rir på har litt sikkerhetsbrister for å være helt ærlig.
Har jobba med hester noen år.

Ja det er noen brister, jeg har selv ingen heste erfaring, men kjøpte egen hjelm og vest til henne da hun starta for å i allefall sikkre henne som best jeg kunne og det er jeg glad for nå.

Men når det er sagt, vil du ha henne opp på ryggen igjen så fortell atman er ingen BRA rytter før man har falt av minst 100 ganger... [8D]

Jeg vil vell egentlig ikke ha henne på ryggen, er det samme for meg om hun vil ri eller ikke. Er jo en dyr sport med 150 kr timen og nokså stor risiko ser det ut som også

og jeg som har ridd sporadisk i over 20 år har 86 fall igjen...sukk [8D][8D]

Stakkars jenta di.. håper hun kommer over det fort.
Men ble hun regelrett kasta av hesten eller falt hun av?
Skjedde det noe som skremte hesten eller noe?

ORIGINAL: Snoflak

Stakkars liten.. Men du får oppmuntre henne med å si at man blir bare en mye flinkere rytter av å falle av :D

ORIGINAL: TonjeJenta

Hun ble kasta av for hesten ble redd for noe, men hun som har hestene visste ikke helt hva. Pleier ofte å bli irritert på hundene som er med, men de var forran da dette skjedde så det var ikke de.

ORIGINAL: mzTomdur

Hun ble kasta av for hesten ble redd for noe, men hun som har hestene visste ikke helt hva. Pleier ofte å bli irritert på hundene som er med, men de var forran da dette skjedde så det var ikke de.

uffda. Jeg ville kanskje funnet en ordentlig rideskole i stedet, hvis hun har lyst til å ri mer. Jeg syns man bør være litt mer erfaren for å ri hest på tur uten leier. Man bør ha bedre balanse og være sterk nok til å klare å holde seg fast litt mer enn man gjør når man er så liten og lett.. Man hadde alltid leier de første årene der jeg red som liten (11-13 år.. var jo endel eldre også). En leier pr hest.

ORIGINAL: mzTomdur

uffda. Jeg ville kanskje funnet en ordentlig rideskole i stedet, hvis hun har lyst til å ri mer. Jeg syns man bør være litt mer erfaren for å ri hest på tur uten leier. Man bør ha bedre balanse og være sterk nok til å klare å holde seg fast litt mer enn man gjør når man er så liten og lett.. Man hadde alltid leier de første årene der jeg red som liten (11-13 år.. var jo endel eldre også). En leier pr hest.

Skal hun ri så er det kun dette som er alternativet, bor en liten plass så det finnes ikke noe annet[:'(]
Får håpe hun ikke vil ri mer så jeg slipper å stelle i stand noe styr, jeg vet jo ikke noe om hester og trodde de var sånn man gjorde det..

å skylde på rideskolen er for lett... at en hest blir redd noe er bare noe man må regne med...
jeg har selv vert med å hjelpt til på ridetimer med små jenter hvor hester har blitt redde, og spraket ut eller noe mens jeg har holdt hesten osv....
Så det kan skje fort og uten at man kan regne med det... Slik er det bare....

men er skikkeig skummelt når det skjer, det forstår jeg også, men er tross alt levende dyr man holder på med... og hester ser desuten i bilder, så om de rir samme veien hver dag, og står der plutselig en ting som aldri har stått der før blir hesten redd... og instinktet deres er å springe...

Men ekkelt at jenta di opplevde det, håper hu kommer seg fort på heste ryggen igjen[:)]

ORIGINAL: Zera

å skylde på rideskolen er for lett... at en hest blir redd noe er bare noe man må regne med...
jeg har selv vert med å hjelpt til på ridetimer med små jenter hvor hester har blitt redde, og spraket ut eller noe mens jeg har holdt hesten osv....
Så det kan skje fort og uten at man kan regne med det... Slik er det bare....

men er skikkeig skummelt når det skjer, det forstår jeg også, men er tross alt levende dyr man holder på med... og hester ser desuten i bilder, så om de rir samme veien hver dag, og står der plutselig en ting som aldri har stått der før blir hesten redd... og instinktet deres er å springe...

Men ekkelt at jenta di opplevde det, håper hu kommer seg fort på heste ryggen igjen[:)]

Jeg har ikke skyldet på rideskolen. Fikk vite i tråden her at det var regler for alder og hvor de rir og slikt, hvis du leser hele tråden så får du det med[;)]
Jeg er totalt uvitende om hva hester angår

ORIGINAL: Hoppande TeltPlugg

Huffda.. SKummelt[&:] Godt at da går bra me ne i alle fall! Sjøl om hu heilt sikkert fekk seg ein støkk..

Back
Topp