Jeg hadde vendingsforsøk med nr 1 - dette ble forsøkt 8 dager over termin.. Fikk da bricanyl i.v for å stoppe masriene jeg hadde og få livmora til å slappe av (bivirkninger av dette er hjertebank og skjelvinger) og to leger forsøkte så å snu babyen.. Det gikk ikke etter to forsøk, men var jo verdt et forsøk da.. De overvåket babyen med CTG og ul både før og etter snuingen, og sjekket bl.a hvordan navlesnoren lå for å forsikre seg om at den ikke hadde kommet i klem..
Snuingsforsøk er omdiskutert, en del sykehus vil ikke engang forsøke. Det er en viss risiko for fødsel eller ks pga mulighet for at navlesnoren kommer i klem. Du må nesten diskutere med dine leger hva de anbefaler og hvilke risikoer det er.. Jeg fikk vel egentlig ikke noe valg, 5 min etter påvist seteleie sto de klar til å snu.. Nå gikk det jo heldigvis bra med meg - selv om ikke snuingen funket - men i etterpåkloksskapens lys burde jeg nok absolutt ha blitt informert om risikoer og fått et valg..
Fikk et valg om ks eller fødsel da når snuingen ikke virket, og valgte vaginal fødsel.. Fikk da målt bekkenet som viste tilfredsstillende mål, men det hele endte likevel i haste ks pga liten fremgang i fødselen (lå med 9 cm i over 4 timer, babyen kom ikke ned i bekkenet..)