Snuggly-buggly

suprAnirac

Forumet er livet
SnugglyBuggly er en vogn teppe-pose i fleece.
Lager på nytt en tråd her jeg nå, for å samle alle andre trådene om emnet og forklaringene/oppskriften. [;)]

http://www.babyverden.no/forum/tm.aspx?m=520173&mpage=1&key=??
http://www.nybaktmamma.com/plassen/showthread.php?t=313215 
http://www.nybaktmamma.com/plassen/showthread.php?t=267082
http://www.nybaktmamma.com/plassen/showthread.php?t=273952&highlight=b%F8ggel
http://www.ammetaka.no/Baby/snoggelboggel.php
http://www.ap-norge.com/forum/archive/index.php/t-2657.html
http://www.cyranehosting.net/buggysnuggle/show_content.asp?pageID=30001&usrID=6C117240-4CED-4D17-8F40-0B39F4195630

Her kommer en sy forklaring:

Klart man gidder det- alt for å spre bøggelsnøggelbudskapet.
Nå avhenger det litt av hvor stor og hvor tykk du vil ha den?
Om du vil ha den tynn og liten (  ) så bruker du bare ett fleecepledd eller et annet pledd - ull går sikkert også fint, eller noe annet som egner seg.
Du bretter det dobbelt på langs og klipper nedover i bretten til posen er så lang som du vil ha den i "sittedelen". Så klipper du av 20 cm på frontdelen slik at den blir litt kortere enn bakdelen.
Så syr du i glidelås i den siden som ikke er brettet, så lang som du vil ha den. Sy i fra bunnen og oppover - da har du bretten klar når du har satt i glidelåset. Så syr du hull til seler med knapphullsøm etter mål på vogna di. Om du bruker fleece så rakner det jo ikke om du ikke syr heller, men bare klipper, så er du ikke så stø i sying så tror jeg det går helt fint.
Frontdelen kan som sagt brettes ned, den bretten fester du med hva du vil. Jeg har brukt store treknapper og hemper, en på hver side foran. Vi har den nedbrettet når han sitter i vogna, og bretter opp når han sover for å dekke helt opp til ansiktet.
Jeg har valgt å sy min med trippelt teppe foran og dobbelt bak for å få den litt tykkere. Har også skjøtt på i hodeenden for å få den litt lenger.
Lurer du på noe mere så får du spørre. Vet ikke om det gikk an å fatte denne forklaringa jeg hehe, det er så enkelt når man kan det om du skjønner?
Glidelåsen er 75 cm lang, og posen er......æh jeg vet ikke- har ikke målt, men den er så lang at den subber på forhjulet....! Jeg tipper 120 ca. fra topp til bunn. Jeg brukte 190/75...er det det det heter? Husker ikke jeg, men om du skal ha den tykk, så bør du ha nål beregnet på jeans - de tåler litt mer. Ellers risikerer du at den knekker hele tia.
*Den syes av hvilket som helst materiale, men det er vel noe av vitsen at det skal være mykt og deilig. Jeg har sydd av fleece. (Kjøpte 3 billige pledd på KID)
*Den syes sammen i den ene siden ja, og glidelås i den ene siden. Det går også an å ha knapper eller hemper i stedet. Og du behøver strengt tatt ikke å ha noen åpning om det er vanskelig å sy, men det forenkler jo en del å ha det
*Jeg har min tredobbel foran - jeg tok først et pledd og brettet dobbelt og foret med deler av et pledd til i den delen som blir foran på posen, brettet opp til det ble en pose. Tok så deler av det tredje pleddet og skjøtte på slik at posen ble så lang som jeg ville ha den. Sydde i glidelås på ene siden, og lagde en liten nedbrett som ble festet med store treknapper og hemper.
*Lagde hull til seler
*Du lager den akkurat så stor som du vil ha den, så så lenge ungen sitter i vogn kan du bruke den
*Den vi har sydd er beregnet på vogner, men det er jo bare å lage den litt mindre om man vil ha den i bilstol. Da er det sikkert greit å ha glidelåsen midt foran. Og hullene til selene må sikkert være større fordi selene er polstret. Kan lage en brett øverst som gjør at posen henger der den skal uten å gli ned.
Håper du skjønte noe av dette. Bilder har jeg ikke, for har sydd min bøggelsnøggel, og har ingen store planer om å sy en til med det første.
*Du trenger ikke å være sydame nei - det klarer du helt sikkert fint. Bare å brette til pleddet først, sånn at du ser sånn nogenlunde hvordan den blir.

Her er en forklaring til:

Forsøk på tannpirkerforklaring av min variant. (Laget til kombivogn...)
1.Brettet pleddet i tre deler (med den korteste lengden, 120 var mitt). To av delene er front og en bak.
2. Målte hvor lang jeg ville ha sittedelen og merket av. Klippet så ned i siden til merket (i bretten mellom front og rygg)
3. Klippet ca 25 cm av fronten slik at den ble lavere enn ryggen.
4. Sydde sammen de delene av fronten som ikke hang sammen. I bunnen lot jeg det stå igjen en åpning på ca 20 cm.
5. sydde glidelås i den siden som ikke henger sammen (80cm)
6. Sydde sammen bunnen på front og rygg (husk å unngå åpningen)
7. Sydde ned litt av toppen på ryggen slik at den kan hektes over ryggen på vogna.
8. Sydde trykknapper i åpningen i bunnen av fronten  
9. Brettet ned fronten over glidelåsen og sydde knapper og hemper til å feste den med.
10. Sydde bånd i sidene av ryggen som jeg knyter bak vognryggen slik at den ikke glir ned.
11...oi...holdt på å glemme: lagde hull til selene....
Glemte å si at åpningen i bunnen av fronten er til å putte en dyne (bruker babydyne), et lite teppe e.l. i som for.
Vet ikke om dette var noe å bli så klok av....  Brett et teppe du har og prøv å se det for deg oppe i hodet... 

Tror ikke jeg skal sy min med fleece, heller et ull pledd, synes fleece har en tendens til å bli klamt... Men kanskje hvis man forer den med bomullsstoff (Kan bruke dynetrekk osv.)

Du bretter det dobbelt på langs og klipper nedover i bretten til posen er så lang som du vil ha den i "sittedelen". Så klipper du av 20 cm på frontdelen slik at den blir litt kortere enn bakdelen.

Så syr du i glidelås i den siden som ikke er brettet, så lang som du vil ha den. Sy i fra bunnen og oppover - da har du bretten klar når du har satt i glidelåset. Så syr du hull til seler med knapphullsøm etter mål på vogna di. Om du bruker fleece så rakner det jo ikke om du ikke syr heller, men bare klipper, så er du ikke så stø i sying så tror jeg det går helt fint.

Frontdelen kan som sagt brettes ned, den bretten fester du med hva du vil. Jeg har brukt store treknapper og hemper, en på hver side foran. Vi har den nedbrettet når han sitter i vogna, og bretter opp når han sover for å dekke helt opp til ansiktet.

Jeg har valgt å sy min med trippelt teppe foran og dobbelt bak for å få den litt tykkere. Har også skjøtt på i hodeenden for å få den litt lenger.

hei skal prøve og forklare ged så godt jeg kan...
Kjøp ett stort fleece pled.. brett det på den korte siden sånn at det blir langt og smalt... så klipper du i den siden der det er tett etter at du bretter pledde, klipp så langt som du trenger. (kommer ann på hvor lang du vil ha den)hvis du legger det på gulvet etterpå o klipper 20 cm kortere oppe på det laget som ligger opp på gulvet.(sånn at den delen ungen sitter på blir lengere enn den delen ungen skal ha over føtterne) på den andre nederst der det er åpent syr du på glidelås.sånn at når ungen er satt i posen glider du igjen får føtterne..så bretter du bare ned kanten framme litt og så kan du feste den med knapper....
håper du ble klokere....

Jeg skjønte ikke en dritt når vi endelig skulle begynne på dette.

Flink du er da blomsterpia[:)]
Del gjerne erfaringer med oss, slik at vi "ulærde"  kanskje får nyttige tips.
Skal kjøpe pledd i dag, også må jeg vel finne frem uvennen min;symaskinen![:@][:@]

jeg har ikke klipt slik...jeg klipte bare ned 30 cm, slik at dyne delen ble kortere. Også klipt av teppet i bunn for å få riktig lengde..  Teppe mitt er tykt i utganspunkte. Også skal jeg legge på bommullstrekk opp på der bebien ligger. Fleece blir klamt. legger ut bilder og forklaring litt senere.

Mange måter å gjøre det på. Er spent jeg. Jeg er ikke no flink til slikt. Første gang jeg prøver meg.[:)]

ser ut som om det er bare du og jeg så langt som er blitt bitt av bazillen![:D] Men seriøst, hvis jeg greier dette, så greier alle det. Jeg har nemelig ikke sydd på maskin engang før... Kunn sydd i knapper o.l. [:D] Blir spennende...

skal sy jeg også..
må bare handle inn stoff først...
fleecepledd å ett stili bomullstoff til for[:D]

Ja skulle ha fått sydd litt i dag, men da må jeg til hamar å kjøpe inn saker. Hvorfor har jeg flytta ut i gokk mokk?!? For se om jeg tar med jentungen å kjører en tur...

De var jo kjempe fine! Du er skikkelig flink du! Åssen får du til det med snora som kan snurpes sammen oppi? Har du glidelås bare på den ene sia? Jeg tenkte å ha glidelås på den ene sia, samt "kort" sia nederst, men må jeg vel ha det mere avrundet, ikke ha slike firkanta hjørner? eller...?

Da har jeg å snøggli-bøggli-fleece-teppe-pose. Takk svigermor! Legger ut bilder i morgen.

Back
Topp