Snu døgnet

Bkno6139010

Blir kjent med forumet
Hvordan snu døgnet?

Min gutt er 4mndr men sovner kl 01.30, hva kan jeg gjøre for å snu på dette

Og til dere som sier "ungen ga utrykk for å ville legge seg tidligere*
Hva mener dere? Hvilke utrykk kom
 
Hvor langt utpå morgenen sover han? :)
 
Her stod vi opp til samme tid om morgenen nesten uansett nattesøvn hvis ikke ble hele dagen ødelagt ift søvnmønster. Når nr 2 og 3 kom løste det seg selv for da var det levering i barnehage på morgen. Så vekte vi sånn at siste dupp ikke ble for sen ift leggetid. Justerte også antall dupper på dagtid etterhvert som babyen var lenger og lenger våken mellom duppene uten å bli trøtt (gni seg i øynene, gjespe, sutrete). Her måtte vi ha leggetid for kvelden tidlig for å unngå at de ble overtrøtte (overtrøtte babyer er nesten umulig å legge). Våre la seg ca 17.45 når de var 4 mnd.
 
Hvordan snu døgnet?

Min gutt er 4mndr men sovner kl 01.30, hva kan jeg gjøre for å snu på dette

Og til dere som sier "ungen ga utrykk for å ville legge seg tidligere*
Hva mener dere? Hvilke utrykk kom
Han er 4 måneder og sovner for natten 01.30 skriver du, men han sover vel det du vil da kalle dupp før det i så fall og ikke er våken fra eks. 15.00 til 01.30? :joyful:

Jeg kan kjenne meg igjen i hva du skriver. I vårt tilfelle på den tiden sov lille 4-5 dupper i løpet av dagen og jeg var jo fremdeles ganske vant med å legge meg 22.00-23.00 ish og sove til 07.00-09.00 fra før jeg fikk barn men når lille kom og vi fikk på plass litt smått med søvn rutiner (4 måneder var tullete med søvn husker jeg - 4 months sleep regression) sov hun det jeg kalte dupp på kvelden også men som egentlig skulle vært 'legging for natten'. Jeg "kuttet" da ut duppen og heller la for natten, men hun våknet jo masse men da var det likevel natten for henne uten at hun ble hentet opp av sengen (som hun da ble etter dupp) og så la jeg meg litt senere. Den lille forandringen med at siste dupp var fra klokken 14.00-15.00 ca og så var det legging og helt natt for henne eks. klokken 18.00/19.00 gjorde en stor forskjell. Å stå opp til samme tid uansett som flere også skriver var også veldig fint.

Det kommer jo litt ann på hvordan han er med søvn, det finner du litt mer og mer ut av etterhvert også og man må bare prøve seg frem men min lille kunne være våken i alt fra 1-3 timer før hun trengte å sove litt igjen på den tiden. Jeg måtte bare prøve meg frem og prøve å lete litt etter trøtthetstegn.
 
Hvor langt utpå morgenen sover han? :)

Han vil stå opp ca kl 12 til 13 på dagen, så han sover jo godt

Men klokken 01.30 til 12.30 på dagen (typisk) er veldig forskjøvet syns jeg

Han såver fint på dagen er våken normalt 2 t og sover 1 time, så våken 2 å såver 1, helt til vi legger oss

Er det "bare" til å stå opp 10 og fortsette dagen som vanlig me 2 t våken 1 t søvn på repeat til vi legge oss 10 eller er dette for drøyt?
 
Han vil stå opp ca kl 12 til 13 på dagen, så han sover jo godt

Men klokken 01.30 til 12.30 på dagen (typisk) er veldig forskjøvet syns jeg

Han såver fint på dagen er våken normalt 2 t og sover 1 time, så våken 2 å såver 1, helt til vi legger oss

Er det "bare" til å stå opp 10 og fortsette dagen som vanlig me 2 t våken 1 t søvn på repeat til vi legge oss 10 eller er dette for drøyt?

Da må du nok bare lage morgen mye tidligere :)
Da min la seg i 19:30-20 tiden i denne alderen var vi jo ute av senga rundt 07-08 dagen etter.
Jeg ville bare prøvd å starte dagen konsekvent tidligere ja :) det kan ta noen dager før det stabiliserer seg og begynner å fungere, så litt kaos kan det bli i starten.
 
Han er 4 måneder og sovner for natten 01.30 skriver du, men han sover vel det du vil da kalle dupp før det i så fall og ikke er våken fra eks. 15.00 til 01.30? :joyful:

Jeg kan kjenne meg igjen i hva du skriver. I vårt tilfelle på den tiden sov lille 4-5 dupper i løpet av dagen og jeg var jo fremdeles ganske vant med å legge meg 22.00-23.00 ish og sove til 07.00-09.00 fra før jeg fikk barn men når lille kom og vi fikk på plass litt smått med søvn rutiner (4 måneder var tullete med søvn husker jeg - 4 months sleep regression) sov hun det jeg kalte dupp på kvelden også men som egentlig skulle vært 'legging for natten'. Jeg "kuttet" da ut duppen og heller la for natten, men hun våknet jo masse men da var det likevel natten for henne uten at hun ble hentet opp av sengen (som hun da ble etter dupp) og så la jeg meg litt senere. Den lille forandringen med at siste dupp var fra klokken 14.00-15.00 ca og så var det legging og helt natt for henne eks. klokken 18.00/19.00 gjorde en stor forskjell. Å stå opp til samme tid uansett som flere også skriver var også veldig fint.

Det kommer jo litt ann på hvordan han er med søvn, det finner du litt mer og mer ut av etterhvert også og man må bare prøve seg frem men min lille kunne være våken i alt fra 1-3 timer før hun trengte å sove litt igjen på den tiden. Jeg måtte bare prøve meg frem og prøve å lete litt etter trøtthetstegn.

Ja han har 4-5 dupper ila dagen vanligst med 2 timer våken og så 1 time dupp på repeat

Skippe dupp? Det står så mye om at det vil skape overtrøtthet, og at legging vil bli vanskeligere, så dette har jeg ikke prøvt


Han har jo fin rytme den er bare så skjeiv! Og helsestasjon sier jeg må snu på dette
 
Ja han har 4-5 dupper ila dagen vanligst med 2 timer våken og så 1 time dupp på repeat

Skippe dupp? Det står så mye om at det vil skape overtrøtthet, og at legging vil bli vanskeligere, så dette har jeg ikke prøvt


Han har jo fin rytme den er bare så skjeiv! Og helsestasjon sier jeg må snu på dette
Om du liker å sove til langt på dag så er det ingen problem å fortsette, men rutinene må jo inn før Bhg start.
hun mener ikke at du skal hoppe over sovingen, men når ungen skal ha en dupp i 18-19 tiden så legger du den i senga for natta i stede for vanlig hvil. Å når ungen da våkner igjen så får den eventuelt melk og så sove igjen, å så må du vekke om morningen, kanskje begynne gradvis med å begynne å stå opp i 11 tiden å så i 10 tiden osvosv
 
Ja han har 4-5 dupper ila dagen vanligst med 2 timer våken og så 1 time dupp på repeat

Skippe dupp? Det står så mye om at det vil skape overtrøtthet, og at legging vil bli vanskeligere, så dette har jeg ikke prøvt


Han har jo fin rytme den er bare så skjeiv! Og helsestasjon sier jeg må snu på dette
Du skal ikke skippe dupp når de er så små nei. Jeg skippet ikke siste duppen, jeg døpte den om til legging ;) Siste duppen hennes for "dagen" var mellom 18.00-19.00 og når hun våknet tok jeg henne opp av sengen/vognen (hun sov ofte best på dagen i vogn) og så var hun med meg og vi tok kveldsstell sammen før vi la oss men så endret jeg det til at vi gjorde kveldsstell før det som før var siste dupp og heller ble natta og da kom hun ikke opp av sengen før neste morgen (selv om hun våknet ofte som vanlig).


Redigerer litt da jeg leste andre innlegg i tråden og ville legge til litt hehe

Ser du skriver du/han sover til 12.00/13.00 så han sover jo godt. Det kan hende men mest sannsynlig er det fordi rytmen hans er som du skriver skjev (min og lille sin var også skjev så jeg dømmer ikke, det er virkelig et nytt liv med baby/barn :hilarious:) Om du skal få til en endring så må du rett og slett få en annen rytme også, ikke bare han. Han følger deg mesteparten av tiden. Han klarer å hente seg inn igjen og legge den nye rutinen inn som ny vane/ny døgnrytme. Uavhengig av hvordan natten var

Eks.
07.00 - Stå opp med han. (eller når han virker som han er klar for å stå opp, men ikke før 06.00-alt før det er natten)

09.00 - Første dupp. (tar utgangspunkt i én times dupp men det justerer du om du ser om rutinen fungerer eller ikke. Sover han så han nesten "overlapper" tiden til neste dupp kan du prøve å vekke litt før. Sover han mindre enn én times tid kan du flytte neste dupp litt til litt tidligere)

12.00 - Andre dupp

15.00 - Tredje dupp

18/19.00 - Legges for natten.

Du kan se for deg at han våkner ca 11-12 timer etter han legges for natten så at han nå våkner ca 12-13.00 ish og sovner for natten 01.30 er normalen hehe
Vekk han 07/08.00 isj og legg han igjen 18/19/20.00. Det kan være hardt i et par dager, mest for deg om du ikke sover/tar deg inn igjen om dagen som han gjør, men det går veldig fort over og en ny rytme er på plass.

Min lille er nå litt over 2 år og jeg har lagt meg inn til hennes rytme, 06.00 - 19.00, jeg sovner før henne innimellom:hilarious:
 
Last edited:
Back
Topp