Snu babyen utvendig. Seteleie.

Gothia

Elsker forumet
Er det noen som har fått babyen snudd på utsiden av magen når den har ligget i seteleie??

Min ligger med ræva ned nå, men er egentlig ikke så veldig bekymret enda for han kan jo fint snu seg på de ukene jeg har igjen.

men om han ikke gjør det så skulle de prøve å snu han.

Er det vondt??
Hvordan er det å føde en som ligger i seteleie?

Min venninne var inne til vending, og det gikk kjempefint.. Ungen blei liggende med hodet ned og kom ut den veien.. Jeg valgte å føde i seteleie da jenta hadde festa seg, så det hadde blitt for mye å vende.. (De måtte ha løfta henne ut av bekkenet osv..) Fødselen var kjempefin! Jeg hadde lett gjort det igjen.. [:)]

Man får vel ikke snu fra seteleie til hodeleie om det ikke er en grunn for det? Mulig det er ulik praksis rundt omkring..
Men er fødsel i sete trenger ikke være verre enn en hodefødsel...

ORIGINAL: Lillesnille

Man får vel ikke snu fra seteleie til hodeleie om det ikke er en grunn for det? Mulig det er ulik praksis rundt omkring..

Jo jeg forsto det slik på legen min at om ungen ikke var festet og lå med baken ned så ønsket de å prøve å snu den siden det vist nok skal være bedre å bli født med hode først. Ikke veit jeg derfor spør jeg.[;)]

ORIGINAL: Almyrida81

Min venninne var inne til vending, og det gikk kjempefint.. Ungen blei liggende med hodet ned og kom ut den veien.. Jeg valgte å føde i seteleie da jenta hadde festa seg, så det hadde blitt for mye å vende.. (De måtte ha løfta henne ut av bekkenet osv..) Fødselen var kjempefin! Jeg hadde lett gjort det igjen.. [:)]

Så godt å høre.
Kjenner jeg får litt hetta av tanken på å føde i seteleie.
Håper jo han snur seg selv, han har jo 11 uker på seg til termin.

ORIGINAL: Gothia

Jo jeg forsto det slik på legen min at om ungen ikke var festet og lå med baken ned så ønsket de å prøve å snu den siden det vist nok skal være bedre å bli født med hode først. Ikke veit jeg derfor spør jeg.[;)]

Ok, ja det stemmer sikkert når babyen ikke er festet ja. [:)]

Har prøvd utvendig vending og født i seteleie.

Var inne til vendingsforsøk i uke 37+0. Ble forsøkt 2 ganger. Første gang måtte de stoppe fordi jeg syntes det var veldig vondt, andre gangen fordi babyen reagerte negativt på behandlingen. Ble mislykket, de fikk kun dreid ham rundt en kvart omgang, før han gled tilbake. Vending er vellykket i ca 50% av tilfellene. Det sies også at barnet har en tendens til å snu seg tilbake i seteleie igjen. Samme dag jeg var inne til vending ble det tatt mål av bekken og jeg hadde samtale med fødselslege.

Jeg valgte setefødsel, fordi jeg ikke liker tanken på en operasjon(ks). Første del av fødselen gikk greit. Ble komplikasjoner når hodet skulle forløses. Hodet satt fast i 6 minutter før de klarte å få ham ut. Det var en skremmende opplevelse. Hele fødselen tok <2 timer, noe som er meget raskt til setefødsel å være. I etterkant har de kommet frem til at bekkenet mitt var smalerer enn de i utgangspunktet trodde. Glad babyen var såpass liten (3005g) ellers vet jeg ikke hvordan det ville gått.

Alt i alt, var fødselen veldig grei frem til de siste 6 minutter....

Tror du kan slappe av, han har masse av tid til å snu seg enda:) jeg har 8 uker igjen, hun ligger i sete og jordmor er ikke bekymret, helt vanslig at de snur seg frem til uke 37.. Hvis det blir noe "problem" tar nok jordmor dette opp med deg og snakker om setefødsel, evt keisersnitt..

Jeg hadde ks sist pga seteleie. Var aldri noe snakk om å prøve å snu henne her men det er vel forskjellig. Snuppa i magen har ikk snudd seg her heller enda men jeg har fortsatt igjen 14 uker da så regner med hun snur seg etterhvert!
Noen snur seg veldig sent vet jeg hvertfall.. Så hadde ikke bekymret meg så mye enda [:)]

ORIGINAL: snart mamma til en!!

Tror du kan slappe av, han har masse av tid til å snu seg enda:) jeg har 8 uker igjen, hun ligger i sete og jordmor er ikke bekymret, helt vanslig at de snur seg frem til uke 37.. Hvis det blir noe "problem" tar nok jordmor dette opp med deg og snakker om setefødsel, evt keisersnitt..

Går ikke til jordmor jeg bare lege. Men satser på at han snur seg. Jeg kjenner jo nå at han driver å flytter på seg der inne.
Egentlig skjønte jeg ikke hvorfor legen tok opp dette ned seteleie alt nå.

J fikk snudd adrian i uke 36. D ble et vellykket vendingsforsøk og han snudde seg ikke tilbake. Han festa hodet ganske så kjapt etterpå. Gikk på 3 minutter [:)] Er jo ubehagelig, men er ikke så vondt som j trodde d ville være. jeg gråt og gråt og tårene spruta, men d var fordi j grudde meg så fælt. Var ikke såååå vondt [:)]

Så skal du inn t vendingsforsøk, så får du først sprøyte for å slappe helt av, kan ikke ligge der med kynnere lissom [8D] Og når du sier au eller ber dem om å stoppe, så tar dem en liten pause. D som gjorde vondt var at han dro hånda langs magen, dro huden hvis du skjønner. Og d var ikke så veldig godt. Selve vendinga var helt greit. Ingenting å grue seg for [:)]

ORIGINAL: Gothia

Du har nok rett i det. Det er vanlig å prøve og snu dem fordi det å fødes i seteleie kan skade hoftene til baby, samt at det fort kan bli en tøffere fødsel.  Jeg leste nettopp en plass at de hadde kommet frem til at denne snuingen ikke var spesielt gunstig av en eller annen grunn. Google det, se om du finner noe på saken. Om ungen ligger i seteleie når det nærmer seg, får du også lettere ks om du ønsker det. Men forhåpentligvis snur han seg til den tid :)

Back
Topp