SNOP, FARE FOR SVANGERSKAPSFORGIFTNING?

x1xmay

Flørter med forumet
HEI.

Er det sant at sukker/snop gir økt fare for svangerskapsforgiftning? Har ei venninne som jobber på gyn avd. Hun fortalte meg at jeg har 5-6 dobbel så stor sjangse for å få det pgr av at jeg hadde forgiftning i mitt forige svangerskap, og pgr av at jeg spiser så mye snop om kveldene.

Klarer ikke slutte med snop. Koser meg max om kveldene med godterier, tv og telys. Nyter å være gravid. Må legge til at jeg spiser mye sunt til mat, frukt, melk, juice osv også. Det er bare det at jeg liker å kose meg med sjokolade osv om kveldene.

Det at du hadde det i forrige svangerskap øker jo sjansene for det. Det med godteri trodde jeg gikk på sv. diabetes...

Har ikke så veldig greie på det selv...

Det er to ting som er skadelig for et foster; skikkelig usunt kosthold, eller ikke spise noenting. Tror ikke du skal "ta på deg skylden" for svangerskapsforgiftning, men vær oppmerksom med det som har med diabetes å gjøre.

det eg har hørt om masse sukker og snop er at ungen blir større av det, og det derfor ikkje er bra med tanke på fødselen. .....men eg er omtrent avhenig av cola og snop om kveldene. kan stappe i meg til eg blir kvalm avogtil....[:-] det er jo så godt!!![:D]hi hi..

Ingen sa til meg at jeg kunne får svangerskapsforgiftning av for mye sukker, men dette sier de lærde:

- Øker røyking risikoen for svangerskapsforgiftning?- Røykere får litt sjeldnere diagnosen enn ikke-røykere, og forklaringen er interessant. Et av de viktigste symptomene på svangerskapsforgiftning er høyt blodtrykk. Alle gravide får større blodvolum for å møte det nye barnets behov, men blodvolumet øker mer hos ikke-røykere enn hos røykere, noe som betyr at det er vanskeligere for dem å reagerer med høyt blodtrykk. Tenk deg to bekker – i den ene øker vannet mye og trykket blir større. I den andre øker vannet ikke så mye, det renner roligere. Slik er det med ikke-røykeren og røykeren; hos den første øker blodtrykket lett, hos den andre øker det ikke så lett fordi det ikke er så mye blod å ta av. Det betyr at det skal mer til før røykeren får høyt blodtrykk som tegn på svangerskapsforgiftning – derfor får røykerne sjeldnere diagnosen. Men når det skjer, er sykdommen mer alvorlig med større konsekvenser for barnet.

- Spiller kosten noen rolle?- Ja, høyt sukkerinntak ser ut til å øke risikoen betydelig. Dette er et stort problem blant norske gravide, ikke sjelden ser vi to-tre store brusflasker på gravides nattbord. Vi ser også at overvektige kvinner får oftere problemer med hevelser og høyt blodtrykk enn normalvektige.

- Er det noe jeg selv kan gjøre for å unngå svangerskapsforgiftning?- Fordi man ikke vet hva sykdommen skyldes, vet man heller ikke om eller hvordan den kan forebygges. Det er mistanke om at stress kan spille en rolle, så det å leve sunt og rolig er et godt råd også når det gjelder svangerskapsforgiftning. Og det er viktig at du går til regelmessige svangerskapskontroller.

TUSEN TAKK FOR MANGE GODE SVAR. SKAL PRØVE Å SKJERPE MEG MED SNOPET. MÅ LEGGE TIL AT JEG IKKE ER OVERVEKTIG, SELV OM JEG SPISER MYE SNOP OM KVELDEN. JOBBER DET VEL AV MEG OM DAGEN. JOBBER I HELSEVESENET Å DER ER DET JO MYE SPRINGING.

DET ER AKKURAT SOM OM KROPPEN ER HEKTA PÅ SJOKOLADE. VAR IKKE SLIK FØR GRAVIDITETEN.

Jeg har ikke hørt at sukker kan øke faren for svangerskapsforgiftning, men jeg vet at sukker ikke er bra hverken for barnet eller mor! Faren er stor for å få et veldig stort barn og forskere har dessuten bevist at barn utvikler avhengighet til sukker og f.eks. fet mat allerede under svangerskapet. Og derfor igjen øker sannsynligheten for at barnet får vektproblemer senere.

Det høres kanskje kjiipt ut, men du burde kutte ut godteri og brus og spise grønnsaker og frukt i stedet. Jeg koser meg faktisk mer med gulrøtter, stangselleri, kålrot og frukt, og sper på med tørket frukt og nøtter hvis sukker og fett-/saltbehovet plutselig melder seg.

Det er nesten like mye sukker i nektar og juice som i brus. Så det beste drikke er vann!
Jeg lager juice av frisk frukt selv, uten tilsetningsstoffer. Bare kjører diverse frukt i blender/hurtigmixer og sper med litt vann hvis den blir for tykk. Ellers drikker jeg bare vann.

Back
Topp