Snill Oldemor!

Vaniljemuffin

Glad i forumet
Dattern min har det ihvertfall!!
Hun hadde hørt at vi skulle helst ha kjøpt oss en ny bil å pusse opp badet for en stund siden, men at vi ville heller bli kvitt litt smålån først :) Dermed ente det med 50 tusen kroner inn på kontoen til sambo!! <3 Men nå går hun rundt å er så bekjymret om at vi kansje må skatte av dette?

Er det noen som vet hvor stor penge gave du kan motta uten å skatte fra dette?

utrolig hva disse oldeforeldrene skal bekjymre seg over, da de er først så snille!!

ha en fortreffelig uke dere!!

ORIGINAL: Ljiljana

Mener man må skatte av det som er over 10.000. Men er ikke helt sikker. Så snill hun var da[:D]

Nei det er mer enn det jeg fikk 25.000 av pappa uten og skatte men vet ikke hvor mye

ja hun var kjempe snill[:D] jeg sitter liksom å tenker på de som får bryllupsgaver, er jo de som får store penger gaver.. men vet liksom ikke hvor mye da...

men hvor kan man finne ut om man må skatte av de ?

ORIGINAL: EnRosaBabyOgEn?

ORIGINAL: Ljiljana

Mener man må skatte av det som er over 10.000. Men er ikke helt sikker. Så snill hun var da[:D]

Nei det er mer enn det jeg fikk 25.000 av pappa uten og skatte men vet ikke hvor mye

Det står at du må oppgi alle gaver over 10.000kr på selvangivelsen. Men står ikke at du må skatte av det som er over heller.

http://www.dinside.no/362168/hvor-mye-kan-du-gi-i-gave

Tror ikke dere må skatte av det siden det er et "ledd" i mellom dere. Dvs at dere kan arve av besteforeldre uten å skatte, men ikke av deres foreldre, der er det vel en grense i året man ikke må gå over.

Vi fikk i alle fall 100 000 av bestefaren til mannen min, uten å skatte.

Har ikke sjekket reglene, men vet der er noe som det her[;)]

Fra besteforeldre.no:
Spre arven og spar arveavgift
Ved å spre arven på flere (f.eks. barnebarna) mens man ennå er i live, kan man utnytte flere fribeløp. For å holde oss til samme beløp som ovenfor: To besteforeldre har 4 mill kroner som de ønsker å overføre til sine to barn og fire barnebarn, i alt seks personer. Ettersom også barnebarn kan motta kr 470.000 fra hver av de to besteforeldrene uten at det beregnes arveavgift (940.000 fra de to til sammen), kan besteforeldrene gi bort de 4 millionene uten at barna og barnebarna må betale arveavgift. De to barna og de fire barnebarna ville altså kunne få 940.000 kroner hver uten at det blir noen arveavgift. Som vi har sett ovenfor, går nesten 160.000 kroner til arveavgift hvis man bare etterlater seg pengene og de to barna arver alt. To foreldre og fire barnebarn kan faktisk arve til sammen mer enn 5,6 mill uten at det blir noen arveavgift.

En annen fordel ved slik å ”hoppe over” en generasjon er at man eventuelt slipper å betale arveavgift to ganger, først fra besteforeldre til foreldre, og så fra foreldre til barn.

Jeg vet ikke, jeg ser bare summene folk nevner. Pappa ga meg 150´000 uten at jeg måtte skatte noe.

Back
Topp