Snikete arbeidsgivere!

LenaMamma

Flørter med forumet
Heisann..[:)]

Egentlig burde e vel sette dette på "klagesiden", men da gjelder jobben min.
Jeg jobber som vikar. (eller for å være helt korrekt, så er jeg ansatt som vikar ( pleie assistent) på et sykehjem, men jeg får ikke jobbe. Trolig fordi jeg er gravid.) Saken er som følger:
Jeg ble ansatt i februar i fjor (2008), og jobba masse ( nesten 100%stilling) helt frem til den dagen jeg sa fra til min arbeidsgiver at jeg var gravid, og kanskje ikke kunne klare alle de tunge løftene, men at jeg gjerne ville fortsette å jobbe så lenge jeg fikk lov av legen min.  Ca.30minutter etter at jeg fortalte til arbeidsgiver at jeg var gravid, kom hun ut og fortalte oss ansatte at de måtte nedbemanne p.g.a.dårlig økonomi. Greit nok det. Så arbeidsgivern sluttet å ringe til meg. Jeg snakket tilfeldigvis med en del av mine arbeidskolleager,(vikarer) og de sa at arbeidsgivern vår ringte hele tiden til dem. De hadde masse jobb. Jeg har ringt, og vært på jobben flere ganger uten å få noe. Nå har jeg gått "arbeidsledig" i snart 3månder,men har ikke hørt et pip fra arbeidsgiver!(jeg har mast! meg til å få ut feriepengene sånn at jeg klarer meg ut månden...men etter det..hum..)
Jeg ser ingen annen råd enn å sykemelde meg, enda jeg ikke er syk.. Jeg vet jeg har rettigheter osv.. men å kjempe gjennom disse føles som å ro et slagskip alene...
Tror jeg kommer til å miste fødselspengene også p.g.a.alt tullet fra arbeidsgiver.
Er det noen som har et par tips? Noen som har opplevd noe lignende? 

Hilsen "mitt første barn"[:)]

Dette er jo veldig surt men dessverre ikke et ukjent problem innen helsesektoren.. Så lenge du ikke har kontrakt på antall timer du skal jobbe er dessverre arbeidsgiver helt i sin rett til å gi deg vakter - eller ikke gi deg vakter....... Det at du er gravid er nok helt sikkert årsak til at du ikke får ekstravakter men det er nærmest umulig å bevise dette.. Man stiller dessverre veldig svakt når man bare jobber ekstravakter og ikke har utdannelse som hjelpepleier/omsorgsarbeider... Vil anbefale deg å sjekke om det ikke er andre steder du kan jobbe (andre sykehjems avd, hjemmesykepleien) hvor sjefen er litt mer forståelsesfull..
Om du ikke har jobbet de 3 siste mnd er jeg faktisk usikker på om du vil ha krav på sykepenger om du skulle bli sykemeldt, og du må jo uansett være syk for å få sykepenger.... (man må ha jobbet de siste 4 ukene for å få sykepenger)
Trist situasjon du har havnet i, håper det ordner seg på et eller annet vis...

Å ha en fast, definert stillingsprosent å vise til i kontrakten er et av minimumskravene i arb.miljloven, så her har du rettigheter, ja. Du er jo beskyttet av loven du på lik linje som alle andre. Er du organisert?  I så fall tar jo de hele saken for deg. Hvis ikke, så kan du ta kontakt med jusshjelpen (Gratis juridisk rådgivning) hvis du syns det er vanskelig å gå gjennom lovverket selv for å klargjøre hva slags rettigheter du har. Arbeidstilsynet er også stedet å henvende seg hvis man ikke er organisert. Arb.tilsynet eller organisasjonen din tar da over saken for deg og gir deg veiledning. Ingen problem. Det blir ikke bedring i arbeidslivet hvis ikke flere gidder å ta opp kampen. Det er jo det arb.givere som din satser på. At du ikke skal gidde å ta saken videre. Mange tror som deg, at det er vanskelig, men det er ikke det altså.. Her er det arb.giver som skal ha seg en kraftig smekk, ikke du. 

Jeg er helt enig i at det ikke skal være sånn Sjefsgaupa men med min erfaring i helsevesenet VET jeg at det er mange pleieassistenter som IKKE har en definert stillingsprosent i kontrakten - det står gjerne bare timebasert innleie eller ekstravakt.. (Jeg har selv jobbet i mange slike kontrakter når jeg var yngre og før jeg utdannet meg..) Mye av grunnen til dette er mangel på utdannelse, det finnes ikke stillinger de fleste steder til pleieassistenter, man MÅ ha utdannelse og være enten hjelpepleier eller omsorgsarbeider for å få det.. Allikevel er man jo god nok som ekstravakt... Surt men sant.. I mitt svar har jeg ikke nevnt dette med å kontakte organisasjonen for det finnes ikke en organisasjon man kan melde seg inn i eller som representerer de ufaglærte.. Ikke dermed sagt at de er uten rettigheter, men i min erfaring ; er man ekstravakt uten utdannelse er man i stor grad prisgitt arbeidsgivers villighet til å gi en vakter.. Er det andre MED utdanning og MED kontrakt (en slik som du nevner) som også vil ha vakter har faktisk DE lov til å kreve å prioriteres ved fordeling av vakter.. I dette tilfellet har arbeidsgiver sagt at de må kutte ned pga dårlig økonomi - det kan ved dette menes at man ikke tar inn ekstra folk utenfra men bruker de som allerede er deltidsansatte når man må.... Om de derimot bruker andre ekstravakter uten utdannelse DA har kanskje mitt første barn en sak...

Men, jeg vil som deg oppfordre mitt første barn til å ta kontakt med arbeidstilsynet og høre hva de kan hjelpe med.. Du har helt rett Sjefsgaupa, om ingen griper fatt i det og klager blir ingenting gjort, men jeg tror nok det blir vanskelig å bevise noe i denne saken så lenge ingen har sagt direkte at hun ikke får jobb pga graviditeten..... 

For å være helt ærlig så regner jeg med at arbeidsgivern min "slipper" unna, uten å måtte løfte en finger for å hjelpe meg... Og jeg blir sittende igjen med "skjegget i postkassa".. Men er en veldig kiip sitvasjon å havne i, man prøver jo å stole på arbeidsgiveren sin.
Har bedt Nav, fastlege og "tillitsmannen" om de har mulighet til å hjelpe meg. Jeg tviler sterkt på at de kan hjelpe meg så mye, men man kan jo håpe.

Takk for gode råd folkens!:-)

Hilsen mitt første barn:-)

ORIGINAL: mitt første barn

For å være helt ærlig så regner jeg med at arbeidsgivern min "slipper" unna, uten å måtte løfte en finger for å hjelpe meg... Og jeg blir sittende igjen med "skjegget i postkassa".. Men er en veldig kiip sitvasjon å havne i, man prøver jo å stole på arbeidsgiveren sin.
Har bedt Nav, fastlege og "tillitsmannen" om de har mulighet til å hjelpe meg. Jeg tviler sterkt på at de kan hjelpe meg så mye, men man kan jo håpe.

Takk for gode råd folkens!:-)

Hilsen mitt første barn:-)

Det er fortsatt like ulovlig å jobbe uten fast definert stlingsprosent, vikar, ekstravakt, med eller uten utdannelse. Så her er det bare å stå på krava. Gravide vinner 80% av saker mot arb.giver. [;)]

Det er fortsatt like ulovlig å jobbe uten fast definert stlingsprosent, vikar, ekstravakt, med eller uten utdannelse. Så her er det bare å stå på krava. Gravide vinner 80% av saker mot arb.giver. [;)]

Kommer helt ann på hva som står i kontrakta hennes det.
Jeg har 2 jobber, og der jeg har jobbet lengst sa jeg opp jobben i september for så å bli ansatt som tilkallingsvikar isteden. Har ingenting fast, men er fortsatt lovlig ansatt.

Hei, takk for mange svar:)
Er nok slik at jeg jobber uten fast stillingsprosent..lovlig elller ikke, det skal være usagt..
Men jeg må bare fortelle siste nytt i saken.
Ringte arbidsgiver  idag for å høre hvor jeg skulle sende sykemeldingen min. (kommunen eller direkte til arbeidstedet.) uansett.. Jeg ringte altså, og får følgende svar fra arbeidsgiver:
"Jeg vet vel ikke hvor du skal sende de papirene, for det har ikke jeg noe med. Du jobber ikke lengre her fordi du er gravid."
Jeg ble så paff av uttalelsen at jeg fant ikke på noe fornuftig å svare.
1. jeg har ikke sagt opp jobben min.
2. jeg har ikke mottat noen oppsigelse.
3. ikke lov å si noen opp fordi de er gravide..
(kan nevne en hel masse andre punketer også..)

Selvfølgelig heiv jeg meg på telefonen og begynte ringe rundt for å høre hva e skal gjøre nå, men jeg har en følelese av at jeg kommer ikke særlig langt.

Håper INGEN andre får oppleve det jeg går gjennom nå.
Fryktelig slitsomt, og et skikkelig skår i gleden når man er gravid. Så til alle sammen følg med i arbeidsforholdet deres, dere kan bli lurt som meg!

Vet du, om jeg var deg ville jeg bragt dette lengre opp i systemet.. Det vil jo ikke hjelpe deg men det kan kanskje hjelpe andre som kommer etter i din situasjon.. Ta kontakt med kommunen og finn ut hvem personen som er OVER denne sjefen din er og send en skriftlig klage!!!!!!!!! Sånne folk skulle ikke fått lov til å være ledere!!!!
Kjenner godt til den type kontrakt du har og de florerer i helsevesenet dessverre... Men, sånn er det å være ekstravakt, arbeidsgiver kan velge å tilby deg vakter eller ikke, og du kan velge å takke nei eller ja.... Jobber man flere steder er jo ordningen genial men har man bare en arbeidsplass og plutselig "mister" vakter av en eller annen grunn så er man jo i trøbbel.... Jeg jobbet bare slik mens jeg studerte, ville ikke turt å gjøre det nå som jeg er avhengig av en viss inntekt nettopp pga risken for å ikke få vakter når jeg trengte dem.....
Men, lykke til med svangerskapet og lykke til med å "ta" sjefen, synes absolutt du burde gjøre noe for en sjef som er så dum at han sier du ikke får vakter pga graviditet fortjener å få seg en skikkelig smekk på fingrene..

oisann ja...ble litt revet med i saken din...og vil ihvertfall hjelpe deg med å holde den langt opp på siden her.[8|] har ingen gode tips å komme med dessverre....

Ønsker deg alt det beste i jakten på dine rettigheter, selv om det høres slitsomt ut. Hvor langt på vei er du egentlig?[;)]

ORIGINAL: lille bølle

Kommer helt ann på hva som står i kontrakta hennes det.
Jeg har 2 jobber, og der jeg har jobbet lengst sa jeg opp jobben i september for så å bli ansatt som tilkallingsvikar isteden. Har ingenting fast, men er fortsatt lovlig ansatt.

Står da faktisk i arb.miljøloven at et av minimumskravene i en kontrakt er definert stillingsprosent. Midlertidig tilsettelse er bare tillatt i enkelte tilfeller. Klart, er det et vikariat, er det lov, men de har fortsatt ikke lov å kjøre timene opp og ne ettersom det passer dem.

Jeg har lest det samme som deg Sjefsgaupa men jeg vet også hvordan realitetene er.. Men jeg lurer på hvordan det da kan ha seg at det er tusenvis - om ikke titusenvis av mennesker som jobber på denne typen kontrakter - både i helsevesenet og i det private... Det må jo finnes et unntak en eller annen plass??? Kan ikke skjønne noe annet for en ting er sikkert, helsevesenet ville ikke gått rundt om det ikke hadde fantes ekstravakter/tilkallingsvakter.. En ekstravakt er jo nettopp det - ekstra personale når det er sykdom eller ferie eller av annen grunn personalmangel.. Det er jo umulig å forutse hvor stort behovet blir og derfor får man en kontrakt som heller ikke spesifiserer antall timer man skal jobbe... Om man snur det på hodet kan man jo si at det er positivt for ekstravakten ettersom h*n ikke har noen forpliktelser overfor arbeidsplassen og kan si nei om det ikke passer å jobbe....
Nå skal det sies at jeg er fullt klar over at det enkelte steder spekuleres i dette ved at man f.eks gir folk veldig små stillinger (11,3 % helgestilling kan ingen leve av..) slik at de MÅ jobbe ekstra (og ettersom de har så liten stilling i utgangspunktet skal det mye til for å få overtid), mens EGENTLIG er behovet der for flere større stillinger fordi man ganske enkelt er for få folk.. DA blir det helt feil å "bruke" ekstravakter på denne måten.. Men likevel, ekstravakter trengs de fleste steder og som sagt -da MÅ det jo finnes et smutthull i lovverket som arbeidsgivere bruker??????? Eller driver hele helsevesenet ulovlig???

Jeg klarte ikke helt legge fra meg denne saken på bakgrunn av din uttalelse sjefsgaupa om at alle SKAL ha spesifisert hvor mye man skal jobbe i ALLE arbeidskontrakter så jeg sendte mail til arbeidstilsynet....

Min mail :
Hei!

Jeg lurer på noe, jeg har lest på sidene deres at det i enhver arbeidskontrakt skal være spesifisert hvor mye man skal jobbe, men hvordan fungerer det da om man er ansatt som ekstravakt/tilkallingsvikar?? Man har jo da ikke noen spesifisert arbeidstid eller mengde man skal jobbe men ringes til ved behov
og kan da også si nei om man ikke kan/ønsker å jobbe. Jeg har selv jobbet på slike kontrakter når jeg var yngre, og vet at slike typer kontrakter florerer det av - spesielt i helsevesenet. Sier lovverket noe om dette? Hva slags rettigheter har man som ekstravakt? Hva om arbeidsgiver plutselig slutter å tilby vakter?? Har man noen rettigheter da? Er slike kontrakter ulovlige eller finnes det et "smutthull" i lovverket som arbeidsgiver kan bruke?

Og her er svaret jeg fikk :

Hei og takk for din henvendelse.

En ekstrahjelp er noen som blir tilkalt når det oppstår et ekstra behov for arbeidskraft, for eksempel når andre er syk. Dersom du er ekstravakt så kan det være slik at du blir varslet med kort frist og derav står fritt til også å takke nei til vakten dersom det ikke passer for deg. Arbeidsgiver vil ikke ha forpliktelser til å innkalle deg dersom det ikke er behov for det.
En slik avtale innebærer altså at både du og arbeidsgiver har en større fleksibilitet i forhold til når du skal jobbe.

I noen bransjer, for eksempel helsevesenet, vil det være nødvendig å ha ekstravakter som kan steppe inn ved fravær hos de fast ansatte slik at pasientene ikke blir skadelidende. Det skal imidlertid være et reelt vikarbehov og ikke behov for arbeidskraft permanent. Dersom det her ikke er snakk om et ekstravaktbehov, men et fast arbeidsforhold, skal avtalen være i tråd med § 14-6 i arbeidsmiljøloven.

Det vil ikke være mulig å ha en arbeidsavtale som spesifiserer arbeidsforholdet i minste detalj i forhold til timetall pr. uke m.m når man jobber som ekstravakt, men det er viktig at arbeidsavtalen er så konkret som mulig.

Håper dette var til noe hjelp.

Med andre ord mener arbeidstilsynet at slike arbeidskontrakter er fullt lovlige...................................

Hei[:)]

Takk for støtten folkens!
Og takk for at det kommer "opp" på listen. Kanskje andre blir oppmerksom og titter litt ekstra etter på arbeidskontrakten sin. Om så bare for sikkerhets skyld.[:)]

Joda, Jeg vurdere ta det lengre opp i systemet. Ikke så mye for min egen del, men mest for andre. Selv om arbeidskontrakten ikke er spesifisert med et vist antall timer pr uke. Så mener jeg at når man er frisk gravid, og ønsker å jobbe så burde arbeidsgiver "benytte" seg av en, særlig når en gjør en god jobb!. Selv om en ikke klarer ta de tyngste løftene f.eks.

I mitt tilfelle hadde jeg ikke trengt så mye tilrettelegging for å kunne fortsette i jobben... Jeg hadde forøvrig som oftest, mine vakter planlagt 1månde i forveien,og arbeidsgiver ringte stadig til meg og ba meg ta ekstra vakter. Så ja, er surt å tenke på at man blir skvisa ut fordi man er gravid..

Menmen.. Jeg skal som sagt se om jeg tar dette legre opp i systemet. Har egetlig ikke så mye energi til overs for å bruke på en håpløs arbeidsgiver. Vil heller bruke energien jeg har til overs på forberedelser til nurket kommer.[:)]   
Jeg er jo sykemeldt nå med bekkenløsning ( 30 uker på vei) så er vel liten sjanse for at jeg komme meg ut i jobb før etter ungen er født uansett.

[:)]

Ps..
Egentlig så hadde jeg ikke forventet at man kunne havne i en slik sitvasjon i "dagen samfunn". Trodde dette var en problemstilling som var satt under lupen for mange år siden. Og at ingen arbeidsgivere turde prøve seg på å skvise ut gravide på denne måten..
så jeg må innrømme at e (jeg) er litt forbauset over hele greia.. Sitter med uttrykket: "jøss..er da mulig, det jeg hører..."

Menmen.. som sagt bruker mest energi på nurket nå om dagen, så vi får se hvor kamplysten jeg blir.
[:)]

Har vært i nesten samme situsajon som deg.. Bare det at de skulle si meg opp pga "finanskrisen", men når de sa opp meg måtte de jo ansette en ny for jobben, og det er ulovlig.
Jeg ble medlem i handel og kontor.. og ringte de, da fikk jeg navnet på tillitsmannen og kontaktet han. Så fikk jeg etter noen dagen beskjed om at jeg fikk timene mine tilbake. =)

ikke la de slippe unna!

Jeg hadde samme problemet da jeg ble gravid med min første, jeg hadde en fast stilling men jobbet mye ekstra.... det endte med at jeg måtte sykemelde meg slik at jeg skulle få krav på fødselspermisjons penger, for å komme best mulig ut av det.... så det er nesten så man må anbefale deg å gjøre det. Jeg endte opp med å få sparken på grunn av at jeg var gravid, mens jeg var sykemeldt. I oppsigelsen har han skrevet at jeg blir oppsakt på grunn av at jeg er gravid. ikke så smart men men.... har mitt på det tørre og berget meg for å ikke miste pengene.... [;)]

Back
Topp