sniker fra mars..setefødsel, erfaringer?

blondi83

Glad i forumet
Nå er det 1 dag til terminen min og jeg må begynne å innse at prinsessen vil komme med rumpa først Jeg har prøvd titusen råd for å få henne til snu seg, men hver gang jeg har klart snu henne, så går hun helt rundt og er tilbake med hodet opp så tror hun rettogslett har funnet sin favorittstilling....
Jeg er 166cm høy, og Celine ble beregnet til å være 3800gram for to uker siden, og KK nekter ta røngten, ny vektestimering eller noe som helst, for de mener en med min høyde kan takle en setefødsel opp til 4000gram. Men jeg tror no Celine allerede er mer enn det
Noen som har erfaring med setefødsel?og store barn?

Har ikke erfaring med setefødsel personlig, men hørte av ei jeg kjenner at det gikk veldig greit, selv om det var litt mer trøblete enn når den lå normalt, men det sier seg jo selv i grunn :) Men store barn har jeg erfaring med, jeg fikk beskjed om at jeg venta ei lita jente, men det kom ei stor og rund jente her i stedet!! :p Så ikke alltid dem har rett når dem måler vekt. Syns det var rart dem ikke tok røntgen av bekkenet ditt jeg, for babyen blir jo mye større når den skal ut den veien. Trodde det var vanlig jeg.. men det er kanskje som de sier, at om du er så lang så skal det gå.

Håper noen andre her inne kan hjelpe deg bedre enn jeg kan :)

Jeg fødte for fem uker siden en 4,1 kilos gutt i seteleie. Det gikk fint det, men så visste vi også at jeg hadde ”romslige bekkenmål” som de så fornøyd kalte det. Jeg fødte ved sykehuset Asker og Bærum, og der sjekket de bekkenmålene med CT. Etter det jeg har lest, gjøres det imidlertid ofte ikke. Jeg er også 1,73 høy, så alt talte for at det skulle gå greit.

De overvåker alltid setefødsler ekstra nøye (babyen din får en elektrode på baken så de kan se hvordan hun har det hele tiden), de er kjappe med epiduralen, og jeg ble fulgt opp av både jordmor og leger under fødselen. Jeg ville tro at de ender opp med et keisersnitt uansett hvis de ser at du har dårlig progresjon. Jeg kunne velge forløsningsmetode, men de så i utgangspunktet ingen grunn til å anbefale keisersnitt. Jeg ønsket ikke det heller, og valgte derfor å føde vaginalt siden alt talte for at det var så trygt som en setefødsel kan få blitt. Men jeg kunne ha ombestemt meg hvis jeg ville, og jeg vet at de ikke ville ha nølt med å ta keisersnitt allikevel hvis de mente det var nødvendig.

Kort fortalt så følte jeg meg i gode hender, men så hadde jeg også mer informasjon på forhånd.

Jeg håper du får en fin fødsel, uansett hvordan jenta nå kommer til verden.

Jeg var på kk i min uke 37 (om jeg husker rett) og fikk bekreftet seteleie. Legen anslo gutten min til å være 3,6 kg. Men han var over 4 da han kom ut. Jeg hadde noia for setefødsel og kontaktet Voss sykehus, for de snur babyer. Noe KK ikke gjør. Min snudde seg kvelden før vendingen på Voss, men jeg fikk mye bedre oppfølging og respons på Voss og endte med å kjøre dit da fødselen var igang. Anbefaler deg å ringe dem.

Jeg også anbefaler deg å ringe Voss. Har en venninne som for noen år siden gikk gravide med unge som lå i sete leie. Hun opplevde at KK ikke tok henne seriøst da hun var bekymret ang vekten slik du og forklarer, og kontaktet Voss sykehus som fulgte henne opp på en helt annen måte.

Jeg fødte min tvilling 2 i seteleie og det var en drøm i forhold til tvilling 1 som kom med hode først!!
Nå hadde jo Tv1 allerede "bana vei" for Tv2, men der gikk ihvertfall legen bare opp med hendene og tok tak i beina på Tv2 og dro han ut på en av mine pressrier, så det gikk FORT!!
Jeg er 162 høy ca og Tv2 veide ca 3200, så han er jo betydelig mye mindre enn din da.. [&:]

Ønsker deg masse lykke til!

Back
Topp