Snart toåring som babler i vei og ikke sover

• Trådstarter Trådstarter B
  • Opprettet Opprettet

B

Elsker forumet
Noen som har vært borti dette? Siste uka har gutten plutselig begynt å ligge våken og bable lenge før ha sovner til kvelds, og to siste dager også ved hviling. I dag han han bablet en time, det er nær at hvilen ikke blir noe av. Han gjennomgår en stor språkligutvikling, så lurer på om det er årsaken- at han på en måte er overstimulert av seg selv. Han ligger og øver på nye ord,virker det som. Det er også en mørk årstid, kanskje det påvirker?

Regner jo med det går seg til igjen, men hv av at dere andre gjort? Kveldstid sier jeg til han at han må være stille og sove, men det er med varierende hell. Han sovner jo til slutt, men kan ta veldig lang tid, og på hvilen på dagtid er det ikke tid at han skal bable i en time før han sovner.

Noen som har vært borti dette? Siste uka har gutten plutselig begynt å ligge våken og bable lenge før ha sovner til kvelds, og to siste dager også ved hviling. I dag han han bablet en time, det er nær at hvilen ikke blir noe av. Han gjennomgår en stor språkligutvikling, så lurer på om det er årsaken- at han på en måte er overstimulert av seg selv. Han ligger og øver på nye ord,virker det som. Det er også en mørk årstid, kanskje det påvirker?

Regner jo med det går seg til igjen, men hv av at dere andre gjort? Kveldstid sier jeg til han at han må være stille og sove, men det er med varierende hell. Han sovner jo til slutt, men kan ta veldig lang tid, og på hvilen på dagtid er det ikke tid at han skal bable i en time før han sovner.

Er flere tråder her med andre som er rett rundt 2 år, som også er spinnville og bruker evigheter på å sovne, så jeg tror det er veldig normalt :p
Jeg vet sannelig ikke hva som er årsaken til alt det her styret ved legging, men leste i barnehageåret 2-5 år under legging og 2åringer:"dere har antagelig aldri brukt så mye tid på legging som nå" :hilarious:

• Liker
Reactions: B
Er flere tråder her med andre som er rett rundt 2 år, som også er spinnville og bruker evigheter på å sovne, så jeg tror det er veldig normalt :p
Jeg vet sannelig ikke hva som er årsaken til alt det her styret ved legging, men leste i barnehageåret 2-5 år under legging og 2åringer:"dere har antagelig aldri brukt så mye tid på legging som nå" :hilarious:
"The terrible two's" Ser en stor forandring hos han, på godt og vondt. Nå virker det som han har så mye som skjer i hodet at det er vanskelig å vite ned. I dag gikk hvilen hans i vasken, for tiden rant ut. Kan bli en spennende kveld. :hilarious:

"The terrible two's" Ser en stor forandring hos han, på godt og vondt. Nå virker det som han har så mye som skjer i hodet at det er vanskelig å vite ned. I dag gikk hvilen hans i vasken, for tiden rant ut. Kan bli en spennende kveld. :hilarious:

Ja, vi må jobbe HARDT for at han skal sove på dagen nå o_O men han trenger jo å sove litt på dagen fortsatt. Får det faktisk ikke til inne, så jeg må ut og trille og gjerne etterhvert rugge på vogna mens jeg har en hånd inn til han og stryker han over nesa - akkurat som da han var bitteliten baby og ikke fikk sove :hilarious:

• Liker
Vi hjalp ham mye i søvn i sånne perioder, ammet i søvn til kvelden til han var ca 2, eller gåtur med bæring eller et ærend med bilen når han egentlig var trøttesen :)

plutselig gikk det over og nå sovner han lett som bare det (3,5 år)

Last edited:
  • Liker
Vår 2,5 åring babler og synger alltid til hun sovner. Deraom hun sover på dagtid kan det ta 1time, dersom ikke et par minutter. Hun sovner av seg selv uansett, så lar henne styre på. Sovner nesten ikke på dagtid lengre.

• Liker
Samme her. Han blir to rett over jul. Han ligger og snakker om alt han har gjort og synger sanger-bruker evig lang tid på legging for tida. Igår var det På låven sitter nissen x antall ganger....

• Liker
Utrolig nok har vi funnet en løsning som fungerer her enn så lenge. Vi har jo måtte sitte med han til han sovner, noe som i verste tilfellene kan ta over timen. Nå som han babler så mye, tok det verste kvelden nesten 2 timer .

men: så sa jeg til han ene kvelden at jeg bare skulle ut og ordne noe, og kom snart tilbake. Gikk ut, tok et glass vann og venter litt og gikk tilbake. Ingen gråt, og han lå i senga si. Så sa jeg han var flink, men at jeg måtte ordne noe mer,men var rett utenfor døra. Ble mye frem og tilbake, og han bablet mindre når jeg var ute av rommet. Hver gang jeg sa til han at jeg snart kom innom,måtte jeg jo det. Men til slutt sa jeg bare at han bare skulle sove, og at jeg var der ute. Han gråt litt, og da gikk jeg inn igjen, strøk han på hodet og sa på nytt at jeg var rett ute for døra hans, og gikk ut igjen. Reiste han seg gikk jeg inn og la han ned uten å si stort,og fikk ut igjen. Så skrudde jeg opp terskelen litt for å gå inn,så litt klaging gikk jeg ikke inn på, men gråt gikk jeg selvsagt inn til han for. Dette har nå fungert i tre netter, og bpde jeg og samboer har lyktes med dette. Han var tydeligvis klar for å kunne sovne alene nå.

Vi tenker å fortsette slik. Nå i begynnelsen, lover vi han å snart komme tilbake de første gangene, og må selvsagt holde det vi lover. Utover kvelden slutter vi å love det og går bare inn på gråt egentlig. Og senere,hvis dette fortsetter å fungere hos oss, så fader vi det ut fra begynnelsen av dette med å love å gå og se til han, så lenge han virker trygg.

Etter snart ett år med å måtte sitte hos han med ei hånd på ryggen for at han skal sove, har skravlinga hans gjort at vi har prøvd og lyktes med å nesten bare legge han i senga og gå ut. Vi har bare prøvd noen dager ennå,men virker lovende her. Han skravler mindre og sovner raskere alene. Håper dette fortsetter å funke hos oss.

Utrolig nok har vi funnet en løsning som fungerer her enn så lenge. Vi har jo måtte sitte med han til han sovner, noe som i verste tilfellene kan ta over timen. Nå som han babler så mye, tok det verste kvelden nesten 2 timer .

men: så sa jeg til han ene kvelden at jeg bare skulle ut og ordne noe, og kom snart tilbake. Gikk ut, tok et glass vann og venter litt og gikk tilbake. Ingen gråt, og han lå i senga si. Så sa jeg han var flink, men at jeg måtte ordne noe mer,men var rett utenfor døra. Ble mye frem og tilbake, og han bablet mindre når jeg var ute av rommet. Hver gang jeg sa til han at jeg snart kom innom,måtte jeg jo det. Men til slutt sa jeg bare at han bare skulle sove, og at jeg var der ute. Han gråt litt, og da gikk jeg inn igjen, strøk han på hodet og sa på nytt at jeg var rett ute for døra hans, og gikk ut igjen. Reiste han seg gikk jeg inn og la han ned uten å si stort,og fikk ut igjen. Så skrudde jeg opp terskelen litt for å gå inn,så litt klaging gikk jeg ikke inn på, men gråt gikk jeg selvsagt inn til han for. Dette har nå fungert i tre netter, og bpde jeg og samboer har lyktes med dette. Han var tydeligvis klar for å kunne sovne alene nå.

Vi tenker å fortsette slik. Nå i begynnelsen, lover vi han å snart komme tilbake de første gangene, og må selvsagt holde det vi lover. Utover kvelden slutter vi å love det og går bare inn på gråt egentlig. Og senere,hvis dette fortsetter å fungere hos oss, så fader vi det ut fra begynnelsen av dette med å love å gå og se til han, så lenge han virker trygg.

Etter snart ett år med å måtte sitte hos han med ei hånd på ryggen for at han skal sove, har skravlinga hans gjort at vi har prøvd og lyktes med å nesten bare legge han i senga og gå ut. Vi har bare prøvd noen dager ennå,men virker lovende her. Han skravler mindre og sovner raskere alene. Håper dette fortsetter å funke hos oss.

Det er sånn vi begynte å gjøre i høst også fordi han bare kråka mer og mer så lenge vi var inne hos han :p
Vi har hatt noen gode uker og noen uker hvor han likevel bruker lang tid på sovne, men de siste dagene har det vært maks 1t og 15 min hvertfall så hn sovner innen 20.00 ideelt for han hadde vært å sovne seneste 19.30 med tanke på at hn våkner tidlig og ikke sover så lenge i barnehagen.. 19-19.15 hadde vel vært aller best, men det er vel litt kravstort, hehe. Legger seg forresten rundt 18.45

Min sover lite på dagtid og trenger optimalt 12 t på natt, så hun bør sovne senest 19:15-19:30. Men det blir oftere og oftere 20-20:30 :rolleyes: Hun sovner mye fortere når vi ikke er der, men vi får jo ikke lov til og gå ut, så..

Ja, det er veldig sjeldent at min har sovet 12t på natt noen gang, men det har såvidt skjedd så det er tydelig at det er noe utvikling i søvnmønsteret hans nå. Det går fint med 11, 5t også men på de verste kråkekveldene blir det fort 10-10,5t og når han da i bhg sover 1t og 20 min hvis han sover uvanlig lenger, men oftere er på 45-60 min, så blir det for lite..
Skal ikke være lett dette :hilarious: men det blir vel en bedring etterhvert.

Nei,det er ikke enkelt. Tror vi var heldige med at han er blitt mer selvstendig og bare at det klaffet. Testet jo ut først med å si at jeg måtte ordne noe og var snart tilbake. Han ble litt paff, men ikke så han gråt. Når jeg fikk lov til det én gang,så forsøkte jeg igjen og lengre perioder ute av rommet. Plutselig er det greit. Hadde han grått første gangen ville jeg likevel gått ut og vært borte i et minutt og gått tilbake, og så prøvd igjen dagen etter eller noe, for da har han også sett at jeg holder det jeg lover. Når jeg sier jeg kommer snart tilbake så kommer jeg tilbake.

Han fikk forresten ufrivillig øvet på å vente da lillesøster ble født og jeg måtte gå og skifte bleie på henne . Han visste jeg kome tilbake til soverommet etterpå, og satt trofast og ventet i senga til jeg kom så han kunne ligge inntil meg - vi samsover.

Back
Topp