snart tid for å ordne permisjonspapirer.

laban igjen....

Gift med forumet
Februarhjertene2017
Jeg tror jeg kommer til å stikke på NAV for å få hjelp til å fylle ut. Føler alt jeg har levert til dem det siste året har vært feil fylt ut.

Vi kommer til å gå for 80%permisjon og sette den på pause i ferien. Også søker vi om kontantstøtte når den tid kommer. Jeg håper jo å få meg jobb når bebi er ca et år,men vet jo ikke hvor lang tid det vil ta.

Hvordan gjør dere det med permisjon?

Ikke tenkt på å fylle den ut enda. Men vi skal nok ha 100 % og pappaen 10 uler. Sist fikk han enda mer..

Har ikke tenkt så mye mer på det annet enn at vi tar 100%, og setter vekk "overskuddet" selv. Velger vi 80% taper vi rundt 17.000,- totalt. Da vil jeg heller klare å spare det selv og la permisjonen strekke seg på den måten. Håper på å få plass i bhg fra januar/februar med søskenprioritet. Skulle det i verste fall ikke gå, så blir det kontantstøtte og delvis ulønnet permisjon (er sykepleier og kan jobbe kveld og helg hvis det blir nødvendig) :)

Man må sende med en attest fra jordmor/lege på termindato, og denne attesten må være datert etter 26. svangerskapsuke, så vi har god tid ennå. Men har gjort meg opp noen tanker, og tror at vi går for 80% permisjon denne gangen (tok 100% med første barnet, og 80% med andre barnet - begge født i juni). Mannen får sine 10 uker og jeg tar resten. De 10-12.000 vi taper på denne løsningen er mye mindre verdt for oss enn det at jeg får muligheten til å være 10 uker lengre hjemme med barnet.

Vet ikke hvordan det er å få barnehageplass i januar her i kommunen, og ikke vet jeg om vi skal satse på det eller om vi skal strekke permisjonen med ferie og ulønnet perm til barnehagestart i august. Jeg kan evt. jobbe kvelds- og helgevakter (er sykepleier) og spe på økonomien med det hvis det blir nødvendig.

Wæææææ!! Allerede?? Har ikke engang fortalt arbeidsgiver at jeg er gravid enda.... Når er "siste frist" for å fortelle arbeidsgiver?

Wæææææ!! Allerede?? Har ikke engang fortalt arbeidsgiver at jeg er gravid enda.... Når er "siste frist" for å fortelle arbeidsgiver?

3 mnd er fristen ja.
Men som hos oss har jeg allerede begynt opplæring på hun som jeg regner med blir å ta over.

Vi tar 100% da det er god barnehagedekning i kommunen så får nok plass :)
Og må sende med attest på 26 fullførte uker. Så god tid til å søke enda.

Så fort som tiden har gått siden uke 12,så synes jeg det er greit å sette seg opp en mening nå jeg da :-) ukene flyr når man har skolebarn :-)

haha LEEENGE til papirene til Nav skal være inne ennå.. ;-) fremdeles et par uker igjen...
og når jeg kommer så langt som de papirene så skal jeg bruke min søsters hjernekapasitet til å hjelpe oss. :p

Har ikke begynt å se på det enda, men vet jeg skal ha 100% også sette av pengene til de siste månedene. Hørt at utregningen de gjør på nav gjør at man taper mye penger på 80% utbetaling ift om man tar 100% også setter av penger og tar ulønnet perminsjon.

Dere som tenker 100% og spare opp til ulønnet permisjon må ha i bakhodet at dere da mister sykepengerettighetene

Hvis man blir syk i en slik periode er sykepengeutbetalingen dårligere, når man skal på jobb igjen. Du har ikke rett på sykepenger de første 15 dagene. Du får også lavere sykepengegrunnlag etter dette. Grunnlaget blir satt til 65 prosent (max 6 G i grunnlag) av gjennomsnittlig inntekt de siste 3 årene.

Full rett til sykepenger opparbeides etter 4 uker i jobb.

Dette betyr at du kan risikere å få en stort inntektstap hvis du blir sykmeldt i 10-ukersperioden. Det er dermed en liten inntektsrisiko ved å gjøre dette.

Kilde: http://www.smartepenger.no/jobb/120-jobb/1064-foreldrepenger

Skjønte ikke hva du mente ?
Se hva hun under har skrevet

Om du skulle være uheldig og bli langvarig syk i perioden du har ulønnet permisjon, slik at sykdommen også varer til etter du skulle begynt i jobb så mister du/reduseres sykelønna. Det går bra for de aller fleste, men kan bli et stort økonomisk tap om man er uheldig. For min del vil jeg tape bra mye på 80% lønn siden jeg tjener ganske bra. Men jeg sliter med ryggen både i og utenfor svangerskap og jeg tør ikke ta den risikoen i fall jeg skulle gå på en ryggsmell.

Se hva hun under har skrevet

Om du skulle være uheldig og bli langvarig syk i perioden du har ulønnet permisjon, slik at sykdommen også varer til etter du skulle begynt i jobb så mister du/reduseres sykelønna. Det går bra for de aller fleste, men kan bli et stort økonomisk tap om man er uheldig. For min del vil jeg tape bra mye på 80% lønn siden jeg tjener ganske bra. Men jeg sliter med ryggen både i og utenfor svangerskap og jeg tør ikke ta den risikoen i fall jeg skulle gå på en ryggsmell.

Da gambler jeg rett og slett på at vi fremdeles holder oss friske etter fødsel. Har utbetalt 9500,- i mnd i dagpenger (etter konkurs på jobben) og jeg ikke råd til mindre penger enn det i mnd. Så håper på det beste at helsa holder :-)

Da gambler jeg rett og slett på at vi fremdeles holder oss friske etter fødsel. Har utbetalt 9500,- i mnd i dagpenger (etter konkurs på jobben) og jeg ikke råd til mindre penger enn det i mnd. Så håper på det beste at helsa holder :-)
Så godt det ikkje bare er meg som er blitt gravid mens eg går på dagpenger :P hehe.. Føler meg veldig teit med å søke jobber jo når det er så synlig at eg er gravid... Og de da vet at eg bare kommer til å jobbe noen få mnd før eg skal i permisjon...

Så godt det ikkje bare er meg som er blitt gravid mens eg går på dagpenger :p hehe.. Føler meg veldig teit med å søke jobber jo når det er så synlig at eg er gravid... Og de da vet at eg bare kommer til å jobbe noen få mnd før eg skal i permisjon...

Ja,det er ikke gøy å komme på intervju med stor mage. Ingen som vil ansette meg nå. Men må søke minimum 4 jobber i mnd. fikk jeg beskjed om. Og nå skal jeg kanskje på jobbsøkerkurs også :-p

Ja,det er ikke gøy å komme på intervju med stor mage. Ingen som vil ansette meg nå. Men må søke minimum 4 jobber i mnd. fikk jeg beskjed om. Og nå skal jeg kanskje på jobbsøkerkurs også :-p
Eg har ikkje klart å komme meg på intervju... Vestlandet er ikkje beste plassen å søke jobber no... Eg har bekkenløsning og fungerer ikkje i hverdagen.... Så eg søker og søker og søker, får bare avslag.... Skal på møte med saksbehandler hos nav på onsdag... Tenker kle meg så eg skjuler magen :P var på jobbsøkerkurs før sommeren... Greit nok, lærte endel ting som var fornuftig.. Og leste alt av nyheter :P

Eg har ikkje klart å komme meg på intervju... Vestlandet er ikkje beste plassen å søke jobber no... Eg har bekkenløsning og fungerer ikkje i hverdagen.... Så eg søker og søker og søker, får bare avslag.... Skal på møte med saksbehandler hos nav på onsdag... Tenker kle meg så eg skjuler magen :p var på jobbsøkerkurs før sommeren... Greit nok, lærte endel ting som var fornuftig.. Og leste alt av nyheter :p

Får du til å skjule magen du da? Det gjør ikke jeg:-( Jeg håper å få dette kurset, så dagene går litt fortere. Bør høre noe i løpet av uka.

Får du til å skjule magen du da? Det gjør ikke jeg:-( Jeg håper å få dette kurset, så dagene går litt fortere. Bør høre noe i løpet av uka.
Jobbsøker kurset får alle plass på stortsett :) eg har en venninne som skal låne meg en jakke, og så ta på et skjerf og henge det forran magen så håper eg at det skjuler nok.. Hehe..

Back
Topp