Snart termin og bonusbarn i hus

Detteharjegaldrigjorfør

Andre møte med forumet
Hei!

Skummelt tema å skrive om, men jeg må bare lufte tankene ett sted.

Min mann har to jenter fra et tidligere forhold (5 og 11 år). De er hos oss i underkant av 50%. Nå er jeg gravid og har termin i slutten av november (førstegangsfødende).

På en eller annen måte har kabalen blitt slik at vi i november har hatt barna mye mer enn vi vanligvis har. Og når ser på kalenderen fikk jeg litt vondt i magen.. jeg har termin på Tirsdag, og vi skal ha barna hele helgen, samt at de skal være hos oss på mandag pga. Planleggingsdag. Begge foreldrene til barna er lærere og må derfor på jobb.

Det som gir meg en vond følelse er frykten for om fødselen starter mens jeg er alene med barna. Jeg er veldig glad i dem og de er i aller største grad en del av familien og vårt hjem er deres hjem osv. Men jeg føler meg ikke komfortabel med å være alene med dem i en så sårbar setting. Mtp. Covid-19 er der heller ikke så lett å ta hjelp fra andre..

Mitt ønske er at barnas far (eller mor for den del), kunne vært hjemme med barna, og ikke tatt det for gitt at jeg gjør det (iom. At det er dagen før termin). Jeg har prøvd å snakke med far om dette, men han er evig optimist og mener det kommer til å gå så fint.

Noen råd eller tanker ang. Hva jeg bør gjøre? Kan jo være meg som er teit også, vanskelig å vurdere det selv som høygravid, hormonell og redd...
 
Synes det er spesielt at du skal ha dem jeg da. Fødeklar i tillegg. Tar de det som en selvfølge eller? Jeg hadde sagt nei, men det er meg da.
 
Ja det virker litt sånn :/ Tror ikke det er vond vilje, bare at de ikke ser problemet. Jeg ble liksom ikke spurt, oppdaget det når det sto på kalender og timeplan..
 
Jeg har det 100% likt som deg. Vi har stebarna 50/50. I sommerferien har jeg de ofte mer pga faren er på jobb. Jeg har termin 26 juni og de er nok hjemme hos meg da babyen blir født og jeg sitter nok alene med barna hans. Veldig vanskelig situasjon og kjipt å ha det sånn. Vet mange mener man bare skal si NEI, men jeg klarer heller ikke det.

Jeg tenker det vil gå fint med deg, men man er jo sliten og orker nok ikke aktivisere dem. Så får far ordne en kriseplan hvis fødselen starter. Det må hvertfall sambo gjøre her, men kan være han forventer jeg skal ordne barnevakt også. Da jeg har familie som stiller opp mye mer.
 
Hei ☺️ Har også et bonusbarn på fem år og tenker på hvordan vi skal gjøre det rundt termin i februar, har 50/50 ordning. Min pappa er heldigvis nærmeste nabo, så om det blir fødsel når hun er her fikser det seg.

For min del hadde jeg nok sagt at jeg hadde ønsket at barna ble levert til mor allerede på fredag. Hva om fødselen starter på nattestid i helgen? Man kan gå 11 dager over, ellers kan baby komme noen dager før, det har man ingen garanti for. Noe man ikke burde ha i dagene før termin, er for mye stress. Du skal trossalt være uthvilt til fødselen også. Jeg ville nok ha hatt den helgen sammen med min samboer, til å gjøre siste forberedelser og hatt litt tid sammen, spesielt siden dette er ditt første barn.. ♥️

Jeg syns hvertfall det blir urimelig å forvente at du dagen før termin skal ha ansvar for to barn. Vi snakker dagen før termin liksom... Har de ingen besteforeldre, tanter eller lignende de kan være hos? Venner? Jeg tenker at alt annet skulle være forsøkt før de ber deg om å stille opp. Tenker at du bør få slappet av og forberedt deg.

Håper ikke jeg høres egoistisk ut, det er overhodet ikke meningen. Jeg elsker mitt bonusbarn og vil være mest mulig med henne ♥️ , men jeg er førstegangsfødende og kjenner veldig på at tiden før fødsel er spesiell og at jeg vil være så uthvilt og klar som mulig før fødselen. Tenker at det ikke er opp til din mann å bedømme hva som «går fint» og ikke her. Ditt fokus skal være på å føde barnet, du skal ikke måtte bekymre det for barnevakt o.l ved en begynnende fødsel.

Håper det ordner seg for alle :love017
 
TS her. Takk for fine og gode tilbakemeldinger!
Motet meg litt opp og tok det opp med mannen. Han skjønte ikke heeelt problemet, men sa etterhvert at han skulle finne en annen løsning. For meg så ble det en enorm lettelse!! Barna blir her i helgen og ettermiddag mandag, men det gjør ikke noe, så lenge jeg ikke er alene om ansvaret Dersom fødselen starter kjøres de til sin mor, og om den starter på natt kommer min mamma å ligger over hos oss, for deretter å kjøre dem til sin mor. Puh.
 
TS her. Takk for fine og gode tilbakemeldinger!
Motet meg litt opp og tok det opp med mannen. Han skjønte ikke heeelt problemet, men sa etterhvert at han skulle finne en annen løsning. For meg så ble det en enorm lettelse!! Barna blir her i helgen og ettermiddag mandag, men det gjør ikke noe, så lenge jeg ikke er alene om ansvaret Dersom fødselen starter kjøres de til sin mor, og om den starter på natt kommer min mamma å ligger over hos oss, for deretter å kjøre dem til sin mor. Puh.
Bra. For du er allerede i en vanskelig situasjon. Og selv om du er glad i jentene som om de er dine, så må du ha frihet rundt fødselen.
Mannen min gikk ikke mer enn 5 minutter fra leiligheten de siste 3 ukene... han ville ikke gå glipp av noe. Hadde det vært barn involvert fra før ville han tatt de med seg:
 
Hei!

Skummelt tema å skrive om, men jeg må bare lufte tankene ett sted.

Min mann har to jenter fra et tidligere forhold (5 og 11 år). De er hos oss i underkant av 50%. Nå er jeg gravid og har termin i slutten av november (førstegangsfødende).

På en eller annen måte har kabalen blitt slik at vi i november har hatt barna mye mer enn vi vanligvis har. Og når ser på kalenderen fikk jeg litt vondt i magen.. jeg har termin på Tirsdag, og vi skal ha barna hele helgen, samt at de skal være hos oss på mandag pga. Planleggingsdag. Begge foreldrene til barna er lærere og må derfor på jobb.

Det som gir meg en vond følelse er frykten for om fødselen starter mens jeg er alene med barna. Jeg er veldig glad i dem og de er i aller største grad en del av familien og vårt hjem er deres hjem osv. Men jeg føler meg ikke komfortabel med å være alene med dem i en så sårbar setting. Mtp. Covid-19 er der heller ikke så lett å ta hjelp fra andre..

Mitt ønske er at barnas far (eller mor for den del), kunne vært hjemme med barna, og ikke tatt det for gitt at jeg gjør det (iom. At det er dagen før termin). Jeg har prøvd å snakke med far om dette, men han er evig optimist og mener det kommer til å gå så fint.

Noen råd eller tanker ang. Hva jeg bør gjøre? Kan jo være meg som er teit også, vanskelig å vurdere det selv som høygravid, hormonell og redd...
Jeg tenker at om fødsel starter, så rekker du nok å ringe til ett av barnas foreldre så de kan komme og hente. Fødsel trumfer planleggingsdag. Dette ordner seg nok. Veldig sjeldent med Hollywoodfødsel hvor ungen kommer på ti minutter.
 
Jeg tenker at om fødsel starter, så rekker du nok å ringe til ett av barnas foreldre så de kan komme og hente. Fødsel trumfer planleggingsdag. Dette ordner seg nok. Veldig sjeldent med Hollywoodfødsel hvor ungen kommer på ti minutter.


Det praktiske ville sikkert gått fint, men så var det dette med hvordan alt føles da, hehe. Å begge foreldrene ville hatt en reiseveg på 40+ minutter hjem (syns det er stressende nok at far er så langt unna, uavhengig om barna er her eller ikke). Men ja, heldigvis ble det en løsning :D
 
Ei på 11 klarer nok uansett å ta vare på lillesøster frem til evt mor kommer om dere må dra raskt :)
 
Min bonus har tilfeldigvis vert hos oss når jeg har kommet hjem fra sykehuset begge gangene jeg har født. Synst det var en god del ekstra stress som kanskje ikke var nødvendig å gi meg akkurat der å da. Denne gangen skal jeg være så lenge som mulig på barsel for å slippe stresset med mine egne 2 små. :p De første dagene trenger man fred og ro for å amme å bli kjent med baby å slappe av etter en stor påkjenning.
Det med at fødsel kan starte når de er hjemme med deg ser jeg ikke på som et problem. Rekner med mannen din har plan for de om det skulle skje, å at han kommer hjem. Barna er så store at de kan gjøre det meste selv, den eldste kan hjelpe til med 5åringen. Fødsler starter stort sett når du slapper av, ikke midt på dagen i en travel hverdag :)
 
Back
Topp