Snart er det Halloween...

• Trådstarter Trådstarter JuniSpireGammel
  • Opprettet Opprettet
J

JuniSpireGammel

Guest
Nå er det snart Halloween og jeg blir litt matt av "halv-adopterte" dager fra USA...

Grunnen til at jeg blir litt matt er egentlig på vegne av min bestemor og hennes venninner... de har jo ingen forhold til Halloween og ønsker vel egentlig ikke ha det heller, men allikevel kommer det barn til dem både helgen før, selve dagen og helgen etter... I begynnelsen visste de jo ikke hva det var i det heletatt, og åpnet uten å ha noe å gi... resultatet var nedgrisede hus, veltede søpplekasser etc... Etterhvert har de valgt å ikke åpne - men resultatene er ofte de samme... Og jeg vet at ei av venninnene til bestemor rett og slett var livredd en halloween for noen år siden, da hadde hun lagt seg og det ringte på flere ganger - hun tenkte ikke på halloween og ute hørte hun at noen herja... Resultatet var at de hadde kastet det hun hadde på trappen utover, de hadde kastet egg og hadde sprayet på både huset og bilen hennes ( noe som viste seg å være ganske vanskelig å få av etterpå) og helt ut søpplekassen hennes...

OG det er da jeg blir matt... Har amerikansk familie og de blir jo helt sjokka når jeg forteller dette - de sier at de aldri går til folk de ikke kjenner og de går kun til de de vet er med på "leken"... dette vet de enten fordi de har andre barn etc, eller fordi vedkommende har pyntet til halloween på utsiden av huset... Har ikke folk pyntet, så er de ikke med på "leken" og man går ikke til disse husene... Og de benytter seg også aldri av noe "trick"..

Hvordan få barn til å lære hvordan feire halloween? Og respektere at det er ikke alle som ønsker å være med på denne feiringen?

Jeg blir litt fortvilet av dette på mormors vegne.. og vurderer å be lokalavisa skrive noe om dette.. men vet ikke om det har noen hensikt... hva tror dere? "sliter" dere med det samme ?

Hadde noen gjort det hos oss så hadde jeg dratt den ungen hjem etter øra og bedt dem vaske sjøl!! Ærlig talt, Makan til uoppdragene snørrunger! Slike ting skjer ikke her, ikke i stor grad iallfall.. Hadde gått til Avisa, kanskje d iallefall går et lys opp for noen foreldre, så dem passer litt på. Regner med det er ungdommer som gjøre disse tingene? Kan ikke huske at jeg var så ufyselig når jeg var yngere.

Hadde noen gjort det hos oss så hadde jeg dratt den ungen hjem etter øra og bedt dem vaske sjøl!! Ærlig talt, Makan til uoppdragene snørrunger! Slike ting skjer ikke her, ikke i stor grad iallfall.. Hadde gått til Avisa, kanskje d iallefall går et lys opp for noen foreldre, så dem passer litt på. Regner med det er ungdommer som gjøre disse tingene? Kan ikke huske at jeg var så ufyselig når jeg var yngere.

Godt å høre at det ikke finnes like mye drittunger overalt!
Disse gamle damene er jo ikke stand til å gjøre noe med dette heller... de blir bare redde!

Mamma tenkte hun skulle være hos mormor i år.. hvor på jeg sa at da hadde jeg enten ikke lukket opp eller fortalt barna som måtte komme at i dette huset feirer man ikke Halloween, hvorpå mamma svarer at det tør hun ikke - for hun vet jo ikke hva de kan komme til å gjøre med bilen etc som står utenfor!! Så syntes faktisk det høres ganske ille ut... Jeg bor selv et annet sted i landet og opplever lite problemer med dette.. er noen få barn som kommer innom og vi har noe liggende.. men der hvor jeg er fra opplever de at det er mye dritt rett og slett... selv om begge stedene er "på landet"..

Uff, det der hørtes ikke hyggelig ut:(
Hos osss så er det slik at de som ikke har satt ut lys eller har noe tegn på halloween utenfor døren sin, de lar vi være i fred. Det er aldri noe tema å grise ned noen sitt hus heller... Trist at noen skal ødelegge for andre:(

Jeg er halvt amerikansk og vet hvordan de uskrevne reglene er der borte. Dessverre har ikke de reglene funnet veien hit. Halloween er morsomt for barn og unge, men man skal kunne velge om man vil være med eller ikke. 

Syns det hørtes flott ut om du får skrevet i lokalavisa om dette, men det trenger ikke være en negativtladet artikkel, men der det står at hus som ikke har pyntet/lysene på (som også er vanlig) ikke deltar og at det faktisk er herværk og straffbart dersom noen griser ned eller ødelegger deres eiendom. 

Back
Topp