Snart 6åring med uhell

AnneS

Forumet er livet
VIP
Desemberlykke2017
Jeg er fortvilet!
Min snart 6åring som begynner på skolen om under en uke har uhell med både tiss og bæsj. Det går veldig i perioder, så jeg forstår ikke sammenhengen. En periode har han sjeldent eller aldri uhell, før han plutselig tisser i buksa 3 ganger på en dag. I tillegg bæsjer han i trusa ofte, men også i perioder.

Han fikk konstatert forstoppelse da han var kanskje 9mnd og strevd med hard mage. Gått på laktulose og movicol, men kuttet dette for et halvt år siden da vi ikke oppfatter at det hadde noe effekt etterhvert. Han er testet for gluten (kusinen min har ei datter som strevde med hard mage og fikk påvist glutenallergi, legen mente at det ikke alltid viser seg som løs mage).

Vi har prøvd det som prøves kan, kjennes det som. Faste rutiner på dobesøk, at han må ordne opp ved uhell så han skal se at det er lettere å gå på do i første omgang osv osv.
Det virker på meg som han glemmer seg, blir for opptatt i lek. For som oftest løper han fordi han må tisse, så han kjenner det jo...

Jeg kjenner at jeg gruer meg til skolestart :( :(

Ikke lett. Har ikke erfaring med barn i den alder son bæsje på seg men ja med at det begynner og renne tiss. Det hadde mi også i første klassen og jeg grua meg til han sko begynne på skolen. Husker jeg var ærlig med lærer og sa som det var. Gutten er alltid for opptatt med lek og det han holder på med at han løper når det har begynt og renne. Det var bedre en periode men desværre så blir han snart 11 år og til tider så skjer det at det renner litt i buksa.
Jeg fikk lege til at henvise oss på poliklinikken da gutten meinte at han ikke kjente når han sko tisse. Alt ble målt fin så det er bare han som ikke løper på do når blæra gir signal til hjernen at han må på do. Som legen sa når blæra gir signal så skal du gå rett på do.

Det er ikke uvanlig at førsteklassinger har uhell på skolen. Husk godt med skift i skiftekurven og gi beskjed til lærer så de er obs på det. Faste tider å gå på do på skolen går også ann, men er vanskelig å gjennomføre i klasse med mange, men skulle det bli vanskelig er det en løsning. Når det gjelder å bærsj så har nok det sammenheng med forstoppelse. Tynnere avføring går forbi proppen og går i trusa. Prøv å ha faste dotider og viktig med mye veske, vann. For mine hjelper det å holde seg unna for mye melk, men kan i perioder fortsatt bli forstoppet. Bruker movicol i perioder, men opplever at det beste er å få i dem mye veske.

Back
Topp