Snart 4 år å tisser på seg

Lille meg 90

Glad i forumet
Har en gutt på snart 4 år som tisser på seg når han får et nei. Hvis han vil ha noe å vi sier nei. Så tisser han på seg eller så tisser han på gulvet. Han har ikke språket helt enda å han sliter med språkforståelse. Så hvis vi spørr han om hvorfor han tisser på gulvet, så får vi ikke svar. Vi har prøvd å forklare han at han må tisse på potta eller do. Ikke på gulvet. Noen med gode tips for å få han til å slutte å tisse på seg/på gulvet?.

Pleier dere ta ham med på do etter at han har tisset på gulvet for å vise at det er der en skal tisse? Bare en tanke :) håper det løser seg, sikkert ikke så greit for ham å bli våt hver gang det blir nei heller. Lykke til!

Høres for meg ut som demonstrasjon for at han får nei. Noen blir super sint, noen blir lei seg og noen tisser på seg. Jeg tenker det er en måte å reagere på. Søsteren min brukte å bli så sinna at hun tissa på seg, med viten å vilje. Hun hadde språk å sa også fra at hun ble å tisse om hun ikke fikk lov, og som sagt så gjort. Så kan være det er hans måte å si at han vil selv om at dere sier nei...

Høres for meg ut som demonstrasjon for at han får nei. Noen blir super sint, noen blir lei seg og noen tisser på seg. Jeg tenker det er en måte å reagere på. Søsteren min brukte å bli så sinna at hun tissa på seg, med viten å vilje. Hun hadde språk å sa også fra at hun ble å tisse om hun ikke fikk lov, og som sagt så gjort. Så kan være det er hans måte å si at han vil selv om at dere sier nei...
Hehe ja det virke sånn. Men hva kan man gjøre for å få en slutt på det? :)

Aldri vært borti problemet men tenker at man kan jo kanskje ikke gjøre mer enn å forsøke sitt beste.
Kanskje forsøke å sette potta i nærheten like før man skal si nei? Evt si nei indirekte f.eks ved å komme med en løsning som appelerer mer til ham enn det du skal si nei til...men akkurat det blir jo ikke den beste løsningen i lengden da man ikke alltid har et annet valg å gi.

Det kan jo virke som dette har blitt en kommunikasjonsform for han. Hvis han har dårlig språkforståelse og sliter litt med språket er det ikke helt utenkelig at frustrasjon kommer ut på en måte som ikke er helt adekvat.

Det dere kan gjøre er å forsterke den atferden dere ønsker mer av - altså at han tisser på do. Gi masse ros når han faktisk tisser på do, og prøv å ikke gjøre noe stort nummer ut av det om han tisser på seg/på gulvet. Dersom han reagerer på et nei uten å tisse på seg, kan dere gi masse ros. Forhåpentligvis vil dette gå seg litt til når han finner andre måter å få ut frustrasjon på.

Lykke til ❤️

Selv han snakker lite forstår han hva dere sier pg hva som skjer rundt ham?

Hehe ja... Var jo det... Har egentlig ingen fasit på det. Vet at min søster vokste det nok fra seg. eller fant bedre måter å få viljen sin på enn å måtte tisse på seg. Men vet ikke om mamma lot henne gå våt en stund, noe min søster hatet, da hun var tidlig tørr egentlig. Eller om mamma ikke gjorde noe som helst. Kan spørre mamma. Men jeg tenker at om han ikke får noe utav og tisse på seg, og at nei fremdeles telles som nei selv om man tisser seg ut, så vil han jo fort måtte finne en måte å si nei på som gir bedre effekt om du skjønner? Det som også kan være er at det er lettere å få trøst for å tisse seg ut enn å få trøst for at man får et nei. Så da får han kanskje trøst å kos under skift. Mens om dere bare sier nei og han må godta det, så får han ingenting ekstra...

Jeg hadde og ei som tisset på seg, om hun ikke fikk viljen sin. Det gikk over etterhvert, men jeg husker helt ærlig ikke når hun sluttet. Vokste det litt av seg, mest.

Han tisser nok på seg fordi han ikke liker reaksjonen deres. Det viktigste dere gjør er å ignorere det. Bare gå og skifte på han og vise at dere forstår at han helst ville ha et ja. Har selv ei på 3 som setter seg under bordet og tisser i protest hvis vi ikke gir hun nok oppmerksomhet. Å spørre henne om hvorfor hun tisser under bordet har ingen effekt (vel.. Å spørre barn om hvorfor generelt er dårlig taktikk :oops:). Men vi går og skifter, og roser henne når hun sier i fra at hun må på do.

Back
Topp