Snart 17 uker og bekymret

Skravlan

Forelsket i forumet
Augustlykke 2022 ❤️
Hei! Hører til augustgruppa, men min termin ble satt til 31 juli sist ul. Ligger derfor noen uker foran de fleste der inne og har spørsmål jeg lurer på om dere kan hjelpe meg med. Har vært skikkelig kvalm med ømme bryster gjennom hele graviditeten, men alt dette har dabbet betydelig av den siste uka. Har også fått tlbake mye energi. Alt dette sammen med det faktum at jeg kjenner null og niks bevegelse gjør meg bekymret :shy: vet jo at man kan føle seg bedre i 2 trimester, men forskjellen er så stor at jeg begynner å lure uansett. Vet jo at bare en ul kan gi meg konkret svar på om det er liv i leiren der inne, men tenkte å høre med dere andre som er rundt 16,17,18 uker hvordan dere opplever situasjonen? Kjenner dere mye bevegelse?

Jeg har foreløpig termin 26.07 så er ca like langt som deg :) Jeg føler meg IKKE gravid lenger, foruten at magen er litt større (spesielt med full blære) kjenner jeg meg stort sett som før graviditeten. Kan ikke kjenne bevegelse heller! Har morkaka foran så det er helt vanlig, selv om jeg er andregangs og mange kjenner liv tidligere da. Hadde det likt forrige graviditet, og husker at jeg stressa mye med at det umulig kunne være noen baby der inne når jeg ikke kjente noe (kjente liv først i uke 21). Har en frisk og fin 2,5 åring nå :)

I første svangerskap kjente jeg ikke noe liv før uke 23.
Nå har jeg kjent litt aktivitet, har ca termin 25.7.

Tror ikke man trenger p bekymre seg før uke 22-23 om man ikke kjenner bevegelse daglig, mener å ha lest det flere plasser. :) har heller ingen symptomer. Annet enn at jeg sover masse, men det er vanlig for meg i denne årstiden forsåvidt :p

Hei! Hører til augustgruppa, men min termin ble satt til 31 juli sist ul. Ligger derfor noen uker foran de fleste der inne og har spørsmål jeg lurer på om dere kan hjelpe meg med. Har vært skikkelig kvalm med ømme bryster gjennom hele graviditeten, men alt dette har dabbet betydelig av den siste uka. Har også fått tlbake mye energi. Alt dette sammen med det faktum at jeg kjenner null og niks bevegelse gjør meg bekymret :shy: vet jo at man kan føle seg bedre i 2 trimester, men forskjellen er så stor at jeg begynner å lure uansett. Vet jo at bare en ul kan gi meg konkret svar på om det er liv i leiren der inne, men tenkte å høre med dere andre som er rundt 16,17,18 uker hvordan dere opplever situasjonen? Kjenner dere mye bevegelse?

Jeg har også termin 31.07, så er helt likt som deg. Jeg har kjent liv en liten stund, men jeg er annen gangs, er dette din første? Det er for øvrig nesten det eneste, sliter fortsatt en del med brekninger og er ekstremt følsom på lukter. Men det er helt vanlig at de fleste symptomer forsvinner i andre trimester. Helt sikker på at alt er i orden med den lille:) Du har vel OUL snart og da?

Hei, vi er like langt på vei. Tilhørte også augustgruppa, men termin ble satt frem til 31. juli. Jeg er førstegangs, selv om jeg har flere graviditeter bak meg har ikke livmoren vært så stor som den er nå. Kvalmen min forsvant rundt uke 9, hadde noen dager frem til uke 12 hvor jeg kunne kjenne på vegring og uvelhet ved visse lukter og mat. Var mye mer trøtt da også, men det dabbet mer av rundt uke 14. Har ikke den samme energien som før, da jeg var i rimelig god form før graviditeten, men er så mye bedre at jeg føler meg som et nytt menneske allikevel.
Jeg tror jeg har kjent henne en stund, men det er svakt og ikke hver dag, og som oftest på kvelden før jeg legger meg. Og alt jeg kjenner kan jeg ikke si 100% er henne, men noe er jeg sikker på må være frøkna. Jeg er ganske kort i midja og kjenner livmoren ikke så langt fra navlen nå. Har også morkaken høyt på baksiden. Mulig alt dette har noe å si. Jeg har jo lest at det ikke er vanlig å kjenne noe før rundt 20 uker, for en førstegangs i hvert fall.

Jeg bor i utlandet akkurat nå, og her får jeg ikke OUL før jeg er over 22 uker på vei. De har én ultralyd hvert trimester, så jeg bestilte en ultralyd da jeg var 15+5 bare for å se at alt var bra. Da fikk vi se henne, høre hjertet slå, jeg så at hun hadde vokst godt siden 12 uker, hun var aktiv - og vi fikk bekreftet sikkert at det er en jente. Jeg kjente ingenting til henne under undersøkelsen, men mener at det var henne jeg kjente på kvelden da jeg satt i en bestemt stilling.

17+4 og førstegangs. Hadde mye symptomer i første trimester og de forsvant plutselig over natta noe som gav litt panikk og vi booket en TUL. Alt var helt fint og UL dama sa at dette var helt normalt og ikke noe å bekymre seg for, er sikker på det er det samme for deg. :)

Nå har jeg så og si ingen symptomer bortsett fra at magen er blitt en hel del større og det er tydelig at livmoren har krøpet nærmere navlen.

Har hatt litt bevegelser i magen som jeg har tenkt kan være babyen, men siden dette er den første er jeg ikke helt sikker :joyful:

Her sa jordmor man skulle kjenne regelmessige bevegelser fra uke 24, så kan være det bare er for tidlig?

Jeg er halvveis i uke 21 og kjenner ennå kun litt liv innimellom, ikke regelmessig og det kan lett forveksles med luft Kvalmen og oppkast forsvant plutselig i uke 16/17, og da kom gradvis energien tilbake også. Litt skummelt i begynnelsen å «miste» de sikre tegnene på at man er gravid. Men prøv å nyt den tilbakevendende energien og at du ikke har så mange plager lengre, det blir fort nok tungt og plager igjen i siste trimester. Det er ihvertfall det jeg prøver å tenke

Hei :)
Tror dette er veldig vanlig. Perioden i overgangen mellom første- og andre trimester er krevende, fordi de typiske 1. trimester-symptomene forsvinner raskt og man har ikke enda begynt å kjenne liv. Jeg er i dag i uke 20 og kjenner daglig liv, men ved mine to foregående svangerskap følte jeg ikke liv første gang før rundt uke 20. Jeg har også vært betraktelig mye mindre kvalm, trøtt og så videre siden rundt uke 13-14 frem til nå, og følte veldig på det i perioden før jeg kjente liv. Hold ut, snart blir det mer "håndfast" med mer mage og bevegelser <3

Jeg har også termin 31.07, så er helt likt som deg. Jeg har kjent liv en liten stund, men jeg er annen gangs, er dette din første? Det er for øvrig nesten det eneste, sliter fortsatt en del med brekninger og er ekstremt følsom på lukter. Men det er helt vanlig at de fleste symptomer forsvinner i andre trimester. Helt sikker på at alt er i orden med den lille:) Du har vel OUL snart og da?
Takk for svar:) Dette er min 3, det er derfor jeg kanskje forventer at jeg skal jeg skal kjenne mer. Husker ikke når jeg kjente med de to første, dette er en skikkelig attpåkladd:happy: Egentlig prøver hodet å si meg at jeg må slappe litt mere av, men så sammenfaller det med at symptomene har dabbet av og da er noiaen igang... oul nærmer seg med stormskritt, har time 28 februar så HÅPER jeg har kjent noe før da.

Tusen takk for alle beroligende svar. Er så lett at man leser om alle andre som merker liv helt ned i 13,14,15 uke, så tror man plutselig det er "normalen". Håper det ordner seg og at jeg kjenner noe snart. Kan hende jeg henger litt her også fremover:)

Tusen takk for alle beroligende svar. Er så lett at man leser om alle andre som merker liv helt ned i 13,14,15 uke, så tror man plutselig det er "normalen". Håper det ordner seg og at jeg kjenner noe snart. Kan hende jeg henger litt her også fremover:)

Tror det er så altfor varierende. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kom til å kjenne liv som førstegangs før sikkert uke 20-22++. Jeg kjente liv i uke 16 og har kjent nesten daglig siden. Jeg er ganske slank, og hadde lav vekt - det kan jo være en grunn til at jeg kjenner det godt. Noen kan ha litt mindre fostervann for eksempel og kjenne det. Hvor morkaken ligger har jeg forstått har mye å si. Det er vel tilnærmet umulig med en fasit. Jeg har heller ikke omtrent hatt et eneste symptom på at jeg har vært gravid, og jeg vet nøyaktig når jeg fikk embyroet i meg (fertilitetsbehandling). Ingen er like her..

Godt du finner ro :Heartred Ville bare si at selv om man kjenner liv i uke 14, så betyr ikke det at man kjenner det systematisk eller hele tiden:happy:

Jeg har hatt livstegn siden før da også, men det er jo innimellom, og kan brått gå langt mellom. Nå i straks uke 18, så er det fremdeles langt mellom, å jeg må helst være veldig fokusert akkurat i det livstegnet kommer. Det går dager uten å kjenne noe ennå. Så det å kjenne tidlig er ikke det samme som å kjenne noe ofte eller tydelig:happy:

Å ellers må jeg bare tilføye at selv om det er forståelig at dette bekymrer - for jeg dingler jo innom de tankene selv innimellom, så husk at denne fasen er der vi skal samle krefter før siste trimester:hilarious: Vi har vært utslitt i 1.trimester både fysisk og psykisk i bekymringer. Nå er magen liten, symptomene snillere, og nå kan vi få leve litt normalt før magen blir i veien, lungene skvist og pusten sliter, før sparkene knekker blæra eller mishandler ribben og nattesøvn :laughing002

Takk for denne posten! Jeg er snart 17 uker selv, førstegangs, kjenner ingen bevegelse og ingen tegn til mage/kjenner ikke livmor. Må innrømme at jeg blir ganske bekymret ettersom mange kjenner liv og viser frem magene sine i termingruppe. Ble litt beroliget av svarene her, selv om uroen liksom ikke helt slipper taket :dead:

Sniker har hatt morkaken foran to av tre svangerskap og ikke kjent baby før etter oul så mye senere enn nr en hvor jeg kjente mye tidligere.

ellers kjente jeg selv som flergangsfødene at jeg en periode tenkte wops der var jeg ikke gravid lengre så helt normalt det du kjenner. Magen trenger ikke å være så tydelig heller enda

Jeg er tredjegangs, og kan tydelig kjenne at livmoren er over navel, er 18 uker i dag. Men jeg kan ikke kjenne noe som jeg definitivt kan si er spark.

For min del så har symptomene mine stabilisert seg litt så det har blitt litt mer "vane" og da kan jeg også bli bekymret. Tror vi blir bekymret sånn uansett hva som skjer eller ikke skjer. :angelic:

Synes også det er fasinerende hvor stor forskjell det er på babymagene! jeg ser fremdeles bare ut som jeg er kraftig overspist (dont get me wrong jeg har overspist også.. hehe) selv om jeg kjenner livmor når jeg ligger, så er magen min liksom bare jevn over større og utstående. ikke sånn søt bump.

Jeg er tredjegangs, og kan tydelig kjenne at livmoren er over navel, er 18 uker i dag. Men jeg kan ikke kjenne noe som jeg definitivt kan si er spark.

For min del så har symptomene mine stabilisert seg litt så det har blitt litt mer "vane" og da kan jeg også bli bekymret. Tror vi blir bekymret sånn uansett hva som skjer eller ikke skjer. :angelic:

Synes også det er fasinerende hvor stor forskjell det er på babymagene! jeg ser fremdeles bare ut som jeg er kraftig overspist (dont get me wrong jeg har overspist også.. hehe) selv om jeg kjenner livmor når jeg ligger, så er magen min liksom bare jevn over større og utstående. ikke sånn søt bump.
Takk for et fint svar. Er nå straks 18 uker selv og kjenner fremdeles ikke noe jeg definitivt kjenner igjen som baby. Det er så viktig å huske på at vi alle er forskjellige. Jeg har nok blitt litt for påvirket at at mange skriver at de kjenner liv tidlig. Da blir det lett til at man glemmer at majoriteten nok kanskje ikke har det sånn:)

Det er jo en del faktorer som spiller inn på hvor tidlig man kjenner liv også. Plassering av morkaka har masse å si, og det samme vil jeg si om man har gått gravid før. Anbefalingen om å kjenne etter liv daglig er jo ikke før et godt stykke inn i 2. Trimester, type uke 23 eller 24, så håper du kan finne roen. Etterhvert som tiden nærmer seg kan kjennliv.no være en god ressurs.

Back
Topp