Snapchat og 10 åringer

Agnete

Forumet er livet
Vi har vært strenge på sosialemedier med vår eldste, men nå er det neste i køen.
Spørsmålet har kommet tidligere opp denne runden og lurer på hvor små skal de være til slutt.
Hva er vanlig der ute? Får 10 åringer snap og fri flyt? Eller er det regler når de får det? Eller er det tull at "alle har?"
Hva tenker dere?

Ingen av mine har. De er 14, 11 og 6

Mamge 10 åringer har det, regler må man jo bli enige om som foreldre tenker jeg. Min fikk da han var11 eller 12 år. Mye sosialt som foregår der.

Har man små barn eller barn som ikke er sosiale så er det nok lett å ha meninger om dette, men de er kanskje ikke så relevante? Vi snakket forøvrig mye om nettvett og hadde klare regler, vi fikk mye tilbakemeldinger på at det var så fint st kengubsrnet sa fra også til foreldre at barna deres fikk stygge meldinger på snap så det kunne tas tak i

Last edited:
Min på 10 får ikke snap eller Facebook. Heller ikke YouTube-tilgang eller tiktok. Vet flere av venninnene har, men så kjip er jeg.

Jeg sa egentlig nei, i høst. Jenta er 12,5 år. Blir 13 om en måned.
Men ombestemte meg, siden hele klassen hennes er på snap, og jentene kommuniserer der, gjerne angående skoleting og bursdager osv også. Så.. hun fikk snap da.

Bare snakk med de om hvor lett det er for fremmede å legge til personer på snapchat.

Min 14 åring hadde fått om han ville altså. 11 åringen holder jeg igjen enda litt, men det er ikke så mye mas for klassen har andre kommunikasjonskanaler så hun henger med (og 6 åringen maser først og fremst om engen MOBIL, så der er et stykke igjen enda ;) )

Nettvett, og snakke med dem, og var det ikke snap jeg nettopp hørte om at er kommet med en foreldre-tilgang hvor en ser hvem de snakker med, men ikke hva de sankker om? Med en slik på plass kunne jeg lettere tillatt det, nettopp for å vite at ikke fremmede kommer inn på lista

Begge mine fikk før de var 10 år, de kommuniserer med vennene sine der og nettvett har vi pratet om lenge før de var 10 år gamle.

Var litt delt her! Vanskelig dette, skulle ønske jeg kunne vente litt med å ta stilling til det..
men det er den sosialebiten da, redd barnet mister mye når de alle avtaler der..

Vi har ventet til vår var 13 selv om de fleste andre hadde før han. Har fått med meg drama i klassen med snapgrupper hvor noen ble mobbet på barneskolen. I tillegg til at politiet i byen vi bor i har gått ut og sagt at det foregår veldig mye på snapgrupper blant de unge. Alt fra slåsskamper, seksualisertt innhold osv osv. Så vi har holdt igjen så lenge vi kan. Nå går eldste på ungdomskolen og da følte vi at nå må han bare få lov. Hard snakket masse om nettvett og respekt, men vet ikke hvor mye som går inn desverre. Vi skjønner at det skjer ting på snap som gutten vår følger med på og til tider er en del av, so jeg skulle ønske han ikke var.... Men ALLE har jo snap... og det er jo ikke bare snap heller, men smarttelefon og sosiale medier generelt.

Jeg syns ikke de er store nok når de er verken 10 eller 13 jeg, når jeg ser hvor mye drit som foregår i sosiale medier. Men så har jeg skjønt at jeg er i overkant streng ift de fleste andre, derfor har jeg firt litt på egne grenser med litt bitter smak i munnen..

Ville ikke hatt min 5.klassing inn på Snap, men nå har jeg ikke trengt å ta stilling til det heller ettersom det ikke er av interesse. Som noen nevner over her, så kan det bli vanskelig om resten av klassen f.eks. bruker det.

Har ei jente som blir 12 år på nyåret, hun har ikke Snapchat. Hun må pent vente med dettw og andre some til hun blir 13år. Er jo en grunn til at det er aldersgrense på slikt!

Har en på 10 år og han har ikke det ennå.
Vil vente lengst mulig. Men så har han vel ikke sport om det ennå. Men har en jente på 8 år hun har snakket om det en del. Men ikke akutuelt ennå

Back
Topp