snakket med hs her

• Trådstarter Trådstarter *Nikki*
  • Opprettet Opprettet
N

*Nikki*

Guest
lurte på å prøve å fullamme til 6 mnd denne gangen, men har jo hørt og lest at det nå er anbefalt å gi mat/grøt før den tid..

Men hun sa det gikk en diskusjon på akkurat det området, men at det ikke er endelig bestemt at det er bedre å gi mat før grunnet allergier og div.

rettningslinjene forstatt var 6 mnd, men at noen må ha før gjerne ved 5 mnd. ( og noen før det for all del[:D])

hva har deres hs sagt om dette og hva mener de?
om dere har spurt!

er jo like mye forskjell på hs som oss mennesker generelt=)

Min hs sa at ved 5mnd kontrollen kom de til å se an om barnet trenger å begynne med fast føde. Hun anbefalte det ikke før, hvis de ikke trengte det pga lite vektoppgang ol. Hun sa det var pga umodne tarmer at de ikke ville anbefale fast føde før hvertfall 4-5mnd.

er jo tarmene som er grunnen fra tidligere at de har sagt 6 mnd=) det nevnte hun i dag, at de var redde for tarmene til mange av babyene siden de begynte så tidlig.
Tror hun nesten syns 3-4 mnd var for tidlig også.

sa jeg ga vic grøt fra 4 mnd, men lurte på å vente med bell.

men sto jo noe her på bv og nevnt i flere tråder at nå skal man helst begynne før..
det var kun i diskusjon og ikke noe hun anbefalte utifra.

lurer på om noen hs anbefaler ut ifra den nyere diskusjonen som er nå,eller hva jeg skal kalle det=)

hs her har vel egentlig ikke store meningene om det der føler jeg. På barselmøte her forrige uke mente hun at etter barna var 3,5 mnd så kunne man begynne å introdusere tynn grøt for nå var det ingen som sa man absolutt burde amme til 6 mnd lenger. "men dere gjør jo som dere selv mener er best" sa ho:-p

:-)
en fin måte å si ting på fra hs=)

her likte hun ikke vellingen som ble gitt for tidlig,det var tross alt grøt sa hun.
men hun så at noen av og til måtte ha før 6 mnd- tidligst fra 5 mnd.

veldig forskjell på hs=)

det merker jeg bare på oss spl også=)

Her sa hun at vi helst skulle vente til han var 5 mnd, men siden han nå krevde mer mat fikk vi lov å starte med litt velling..

Spurte også igår når vi kunne begynne med middagsglass og sånne ting, men da sa hun at jeg skulle stole på magefølelsen min..

ORIGINAL: nurkis og Sander

Her sa hun at vi helst skulle vente til han var 5 mnd, men siden han nå krevde mer mat fikk vi lov å starte med litt velling..

Spurte også igår når vi kunne begynne med middagsglass og sånne ting, men da sa hun at jeg skulle stole på magefølelsen min..

Det var jo greie svar=)
Er ikke lett å vite hva man skal gjøre. Når det sies kun melk i 6 mnd, så er det litt nyere diskusjon på å begynne før. så har man hs med egne meninger og barn som ikke helt følger diskusjonenes behov=)

magefølelsen er jo en fin ting=)

Her veit jeg at de anbefaler amming lengst mulig til 6 mnd, men det er helt greit å prøve å gi grøt i 5 mnd aldern.
Husker med Linnea, så ville hun at vi skulle vente til hun hadde blitt 5 mnd. Men jeg amma ganske godt og begynte med en skje grøt på kveldene i slutten av den mnd.

Som nurkis sier, tror jeg våre hs'er mener veldig likt[;)]

ORIGINAL: *Nikki*

ORIGINAL: nurkis og Sander

Det var jo greie svar=)
Er ikke lett å vite hva man skal gjøre. Når det sies kun melk i 6 mnd, så er det litt nyere diskusjon på å begynne før. så har man hs med egne meninger og barn som ikke helt følger diskusjonenes behov=)

magefølelsen er jo en fin ting=)

Ikke sant, syns også det.. Han får jo velling nå, men det er jo fordi han drakk for mye MME i døgnet, som heller ikke er bra, så vi var jo like langt[8D] 
Men hun ville vi skulle se ann, men også stole på magefølelsen, og at jeg kjente han best og at utifra hvordan han spiser, og se hva han trenger og stole på meg selv..[:)] Har ikke tenkt å begynne med såå mye enda, selv om han straks er fire mnd, men han har fått smake bittelitt på fruktmos, for et par dager siden, haha, priceless syn assa[:D] Den skjea - ikke lett å skjønne seg på[8D]

nurkis=)
hehe.. gleder meg til snuppa her skal få smake på div=) gleder meg til å se hvordan hun takler det[:D]

ORIGINAL: *sue

jeg satser på amming lengt mulig.....
hs her mener at kan man amme til 6 mnd hvorfor ikke[8D] hehe

jeg skal prøve=) men må se mnd ann!
blir nok å vente så lenge jeg kan... aner ikke hvorfor da... hun legger bra på seg og alt=)
hadde vært fristende å se om hun sov lenger med grøt i magen.. men men

Hs her sier: når kun krever mer, så gi henne mer... Forløbig er mme nok, så får vi se.

Storebror var over 5 mnd før han fikk noe annet.

Det er jo også forskjell på mme og mm barn!! De sier jo at ammer du og barna krever mer så skal man heller gi grøt enn mme!!

Snodig!!

Her sier hs det samme. De har ikke gått bort fra 6 mnd enda, men at det pågår en diskusjon om det.

Når vi var på 3mnd for 2 uker siden begynte hs å snakke om grøt at vi kunne begynne å introdusere det om 1 mnd. Men alt kommer jo å an på hvor godt de legger på seg, Vilde hadde ikke lagt på seg så veldig masse, ca 230 gr på 3 uker, så jeg tror hs kommer til å si at Vilde kan begynne med grøt når vi skal i vei på veiing rundt 4 mnd, vis ikke kommer jeg til å fullamme til 5-6 mnd (hvis jeg har nok melk til da selvfølgelig)

Hun min tar det litt som det kommer, på 3 mdersen så fikk jeg beskjed at om hun var fornøyd så fikk jeg fortsette med pupp, så skal vi se det ann på 4 mnderskontrollen, og så event på 5 mdnerskontrollen!

Hun er skikkelig grei og ikke sånn amme-for-alt-i-livet dame![:D]

Min hs sa at de var på vei bort fra anbefalingen om å fullamme til 6mnd.
Det "nye" nå var å anbefale introduksjon av fast føde ved 3-4 mnd alder, for at de skal venne seg til det og at det skal bli lettere å få de til å like forskjellig mat. Jo lenger man fullammer, jo vanskeligere kan det bli å få de til å spise annen mat senere. Sa hs i hvertfall.

ORIGINAL: malone

Her sier hs det samme. De har ikke gått bort fra 6 mnd enda, men at det pågår en diskusjon om det.

samme som her[:D]

lurte på å prøve å fullamme til 6 mnd denne gangen, men har jo hørt og lest at det nå er anbefalt å gi mat/grøt før den tid..

Men hun sa det gikk en diskusjon på akkurat det området, men at det ikke er endelig bestemt at det er bedre å gi mat før grunnet allergier og div.

rettningslinjene forstatt var 6 mnd, men at noen må ha før gjerne ved 5 mnd. ( og noen før det for all del[:D])

hva har deres hs sagt om dette og hva mener de?
om dere har spurt!

er jo like mye forskjell på hs som oss mennesker generelt=)

morsomt at du tar dette opp :)
Var på 3 mnd kontroll i dag og spurte om dette her pga hun sa at det var så viktig å fullamme til 6 mnd osvosv, og da sa jeg at det nettopp hadde vært en artikkel om dette! og det er visst et spørsmålstegn enda! "til våren" sa hun :P "da vet de kanskje" hehe

Men til våren er jo våre små 6 mnd!! Så tja! vi får nok bare gjøre det vi føler for selv :) siden jeg har ei mme jente kommer jeg til å begynne når hun er 4 mnd :) men en ting av gangen da:)

ORIGINAL: Smulan*

Det "nye" nå var å anbefale introduksjon av fast føde ved 3-4 mnd alder, for at de skal venne seg til det og at det skal bli lettere å få de til å like forskjellig mat. Jo lenger man fullammer, jo vanskeligere kan det bli å få de til å spise annen mat senere. Sa hs i hvertfall.

det sto det jo om her på bv. men jm her sa det ikke var tatt i bruk at de skulle gå ut med det.
men diskusjonen var der da. men forstatt fullamming.

moro å se hva de forskjellige jm sier=) blir det spennende om det blir i rettningslinjene til hs med tiden at alle skal si at de vil gå bort ifra fullaming til 6 mnd..=)

Ja, alle sier jo forskjellig synes jeg.
Men det viktigste synes jeg, at helsesøster sa at "det er i bunn og grunn opp til hver enkelt mamma hva man velger å gjøre". Hun sa også at dersom jeg følte han trengte mere mat, så skulle jeg gi han det. Det er jeg som kjenner han best, som hun sa :)

ORIGINAL: Smulan*

det sto det jo om her på bv. men jm her sa det ikke var tatt i bruk at de skulle gå ut med det.
men diskusjonen var der da. men forstatt fullamming.

moro å se hva de forskjellige jm sier=) blir det spennende om det blir i rettningslinjene til hs med tiden at alle skal si at de vil gå bort ifra fullaming til 6 mnd..=)

Back
Topp