snakker på engelsk

sas

Gift med forumet
Det er så moro å høre på Melissa nå når hun leker med dokkene sine..Fordi hun prater på engelsk[:D] Da er det godt å vite at vi har gjort det riktige..vi har klart å få henne til å bli tospråkelig. Så stolt.

Så bra!!!! [:D]
Synes det er sååå viktig at barn som har foreldre fra forskjellige land, lærer barna sine morsmålet til begge foreldrene. Er jo greit for barna å kunne snakke med familiene på begge sider[;)]

Det er utrolig bra at dere har lært deres datter to språk! Jeg har selv en datter på 1,5 år som begynner å snakke på to forskjellige språk. Hun sier noen ord på russisk mens andre ord på norsk. Snakker din datter på samme nivå på begge språk eller er det blandet språk? 

ORIGINAL: bambino2

Det er utrolig bra at dere har lært deres datter to språk! Jeg har selv en datter på 1,5 år som begynner å snakke på to forskjellige språk. Hun sier noen ord på russisk mens andre ord på norsk. Snakker din datter på samme nivå på begge språk eller er det blandet språk? 

Samme nivå på begge språk, innimellom blander hun. vi har prøvd 50/50 hele veien fra hun var født. Faren snakker kun engelsk og jeg kun norsk. Hun ser faktisk for det meste Britiske tegnefilmer..og ikke norske.
Hun er i barnehagen hele dagen. Vi drar til England ca hver 3.måned og er der minimum 7 dager av gangen. En dag i uken har vi webcam med besteforeldrene i england og når de ringer passer vi alltid på at hun prater med dem.

men, jeg må presisere at hun ikke snakker rent ennå på noen av språkene, men har blitt fortalt at det er normalt når de tospråkelige. Tonefallet er iallefall i boks:) Hun snakker mer snobbe engelsk enn faren, artig å høre på.

Hei, Sas! Oi, dette var gøy å høre! Jeg blander meg litt inn her selv om sønnen min bare er ett og et halvt. Han er nemlig også tospråklig i norsk og engelsk. Og det er så artig! Han blander masse og sier artige ting som "handsan" (= hendene) og sånn. Men jeg har også merka i det siste at han har begynt å skille litt og snakke mer norsk til meg og mer engelsk til daddy. Så heldig at dere kan dra til England så ofte! Vi kan bare dra ca to ganger i året. Men han snakker ofte med granny og graddad i telefonen, da. I noen sekunder før han løper sin vei ... [:D] Det er utrolig at de kan lære to språk på en gang, men det virker ikke som det er noe problem i det hele tatt. Han skjønner alt vi sier både på norsk og engelsk. Noen ganger blir det litt forvirring, sånn som da jeg pekte på tang i sjøen og sa "tang" og lillegutten stakk ut tunga si ... [:D] Men det er sjelden han er forvirra over språkene, altså.

ps det var dere det sto om på framsida på Babyverden, ikke sant?

ORIGINAL: Ragnhildmor

Hei, Sas! Oi, dette var gøy å høre! Jeg blander meg litt inn her selv om sønnen min bare er ett og et halvt. Han er nemlig også tospråklig i norsk og engelsk. Og det er så artig! Han blander masse og sier artige ting som "handsan" (= hendene) og sånn. Men jeg har også merka i det siste at han har begynt å skille litt og snakke mer norsk til meg og mer engelsk til daddy. Så heldig at dere kan dra til England så ofte! Vi kan bare dra ca to ganger i året. Men han snakker ofte med granny og graddad i telefonen, da. I noen sekunder før han løper sin vei ... [:D] Det er utrolig at de kan lære to språk på en gang, men det virker ikke som det er noe problem i det hele tatt. Han skjønner alt vi sier både på norsk og engelsk. Noen ganger blir det litt forvirring, sånn som da jeg pekte på tang i sjøen og sa "tang" og lillegutten stakk ut tunga si ... [:D] Men det er sjelden han er forvirra over språkene, altså.

ps det var dere det sto om på framsida på Babyverden, ikke sant?

Ja det var oss som var på framsida på BV[:)]
Så moro at dere også lærer gutten deres begge språk. Snakker du og mannen din engelsk eller norsk sammen? Vi snakker kun engelsk sammen fordi vi pratet jo bare det i over to år, og når han flyttet hit så ble det så unaturlig for meg å prøve å snakke norsk til han. Han forstår norsk, og snakker norsk på jobben men foretrekker jo å prate og høre på engelsk da..Så Melissa får høre mest engelsk når hun ikek er i barnehagen.

Tenk så mye lettere det blir for barna våre når de starter skolen da[:D] selvfølgelig må de lære seg å lese og skrive engelsk akkurat som norsk men dog...

Å ja, du har rett det der med enkelte ord.hehehe. Melissa vet jo at en hund er en dog på engelsk. Her om dagen da jeg hadde dusja, lurte hun på hva som var på vinduet. Det er dugg sa jeg..(uttalte det dog) og da ble hun svært forvirra:)

Et godt råd: IKKE GI OPP selv om det virker som han bruker lang tid før han prater. Det er helt normalt. Min lillesøster som bor i Australia åpnet ikke munnen før hun var over fire år... Noen starter tidlig, andre sent som er tospråkelig...

ORIGINAL: sas

Ja det var oss som var på framsida på BV[:)]
Så moro at dere også lærer gutten deres begge språk. Snakker du og mannen din engelsk eller norsk sammen?

Vi snakker begge deler. Tandemkommunikasjon - Han snakker engelsk og jeg snakker norsk. De første årene snakka vi engelsk sammen, men da han flytta til Norge, ville han gjerne lære seg norsk fortest mulig. Så da "tvang" han meg til å begynne å snakke norsk til han. Det var litt rart først, men det tok bare noen uker, så var det helt naturlig å snakke hvert vårt språk i samme samtale sammen.

Tenk så mye lettere det blir for barna våre når de starter skolen da[:D] selvfølgelig må de lære seg å lese og skrive engelsk akkurat som norsk men dog...

Ja, de er heldige!

Å ja, du har rett det der med enkelte ord.hehehe. Melissa vet jo at en hund er en dog på engelsk. Her om dagen da jeg hadde dusja, lurte hun på hva som var på vinduet. Det er dugg sa jeg..(uttalte det dog) og da ble hun svært forvirra:)

[:D] Den var god!

Et godt råd: IKKE GI OPP selv om det virker som han bruker lang tid før han prater. Det er helt normalt. Min lillesøster som bor i Australia åpnet ikke munnen før hun var over fire år... Noen starter tidlig, andre sent som er tospråkelig...

Ingen fare. Han har snakka siden han var ti-elleve måneder, og nå kan han over hundre ord og kan sette sammen i setninger med både to og tre ord. Og han skravler i ett kjør. Aldri stilt på han. [:D]

Nå må jeg bare hoppe inn her igjen. Vi fikk nemlig helt hakeslepp i kveld. Jeg leste ei pekebok med Magnus, og spurte han hva er det og hva er det, og han svarte hele tida på norsk. Og så kom vi til et bilde av ei marihøne, og da sa han "dame-fuggel!" Han oversatte fra engelsk!

Back
Topp