snakker din 9 åring helt rent?

*Mecluc*

Gift med forumet
hei min stesønn snakker så og si rent. Men bøyer ikke verb i tale, sier f.eks: eg ligget, eg leddet, eg gåddet, eg sittet, han leddet av meg osv.... Er det normalt eller er det ikke vanlig at de skal klare det i denne alderen? vi vet ikke helt hvordan vi skal ta det fatt, vi gjentar ofte det han sier i rett form og prøver å ikke rette på han. Han blir 10 i år.
Hvordan er dette med deres 9-10 åring?

JEg tror mine har begynt å skjønne det sånn ca på den alderen der eller noe... Men hender enda at de glemmer seg, og sier "han gidde meg en tier" liksom... 

Magnus blir 9 og kan av og til surre med det ennå han, men det er sjeldnere han sliter med R han da, mulig fordi han er veldig underbitt..

*Mecluc* skrev:
hei min stesønn snakker så og si rent. Men bøyer ikke verb i tale, sier f.eks: eg ligget, eg leddet, eg gåddet, eg sittet, han leddet av meg osv.... Er det normalt eller er det ikke vanlig at de skal klare det i denne alderen? vi vet ikke helt hvordan vi skal ta det fatt, vi gjentar ofte det han sier i rett form og prøver å ikke rette på han. Han blir 10 i år.
Hvordan er dette med deres 9-10 åring?

Han bøyer jo verb, da, bare det at han bøyer sterke verb feil. Men prinsippet har han jo forstått. Sterke verb må bare læres, er ikke noen annen måte å få det til på.

Men hvordan han skal lære det, det veit jeg ikke. Sikkert noen pedagoger her inne som kan noe om det :)

hm... han bøyer aldri sterke verb? 4-5åringer bøyer sterke verb men har noen gang feil innimellom. Noen har bedre språkøre enn andre så det er nok stor variasjon. I tillegg så påvirkes ungene av hverandre, snakker gjevnaldrende feil så smitter det over.
Mener de begynner med å bøye verb i rettskrivning på skolen i 5-6 klasse...? Spør læreren hans hva de forventer av språket til en 9åring. Kanskje han bør få litt innputt i f.eks. form av å lese mer bøker?

Jeg vet ikke hva som er normalt eller ikke. Men jenten min som fyllte 10år nå i januar bøyer verbene når hun snakker. Samme med 5 åringen her, så aner rett og slett ikke hva som er normalt eller ikke. Men unger er så foskjellige, så tror ikke at jeg hadde bekymret meg så veldig.

Jeg vet ikke hva som er normalt eller ikke. Men jenten min som fyllte 10år nå i januar bøyer verbene når hun snakker. Samme med 5 åringen her, så aner rett og slett ikke hva som er normalt eller ikke. Men unger er så foskjellige, så tror ikke at jeg hadde bekymret meg så veldig.

min gutt er 10 år, og han roter mye med det. (han har ADHD, vet ikke om det har noe å si)
Han sier jeg lo glasset i vasken (la)
vi gådde til byen
osv

i tillegg er det ord han ikke klarer si riktig, han sier f.eks Kinger egg (kinder egg)

Mrs Lutz skrev:
hm... han bøyer aldri sterke verb? 4-5åringer bøyer sterke verb men har noen gang feil innimellom. Noen har bedre språkøre enn andre så det er nok stor variasjon. I tillegg så påvirkes ungene av hverandre, snakker gjevnaldrende feil så smitter det over.
Mener de begynner med å bøye verb i rettskrivning på skolen i 5-6 klasse...? Spør læreren hans hva de forventer av språket til en 9åring. Kanskje han bør få litt innputt i f.eks. form av å lese mer bøker?

Det var lurt! Mye språktrening i lesing.

Min fyller 9 om en måned, han snakker ganske rent, men henger fremdeles litt igjen. Så tror nok det er helt normalt. Er egentlig veldig glad for å lese at det er flere som har taleleif, for jeg lurte litt på om det bare var min, hehe :D

Jeg vet mener det heter seg at barn skal snakke med korrekt grammatikk innen de er seks år, men vet ikke om det er unormalt å være senere. Verbbøying begynner vi med i 4. klasse så smått, da er de 10 år. Har aldri hørt elevene mine bøye feil, men det kan være like mye uoppmerksomhet som at de ikke gjør det. Et generelt tips til absolutt all form for feilsnakking er å gjenta det barnet sa, men korrekt. Ikke som et korreks, men mer: Barn: "Eg gåddet til skolen" Voksen: "Å, gikk du til skolen?". Det samme gjelder barn som uttaler ord feil osv. Gjenta setningen korrekt.

Lese bøker er forresten godt for alt! Minst 15 minutter hver dag!

Datteren min snakka korrekt lenge før 9 år i allefall. Nå underviser ikke jeg nede på småskolen (1-4), men har undervis endel i norsk på mellomtrinnet (5-7) og det er ganske høy vanskelighetsgrad på bøying av verb, substantiv og adjektiv allerede på 5. trinn altså, og da er de 10 år, så jeg ville fått det utreda om det var mitt barn. De skal også bøye verb på engelsk også på dette trinnet og det vil jo by på problemer naturlig nok om ikke norsken er på plass... Veldig mange 1. klassinger snakker feilfritt, bare så det er sagt. Er heller ord og begreper som mangler enn feil grammatikk.

Back
Topp