Snakker barna deres "rent"?

*trinemor*

Gift med forumet
Amelia begynte tidlig å prate, snakker lange setninger og har et stort ordforråd. Men hun snakker fortsatt litt utydelig og har ikke alle lyder enda.

Hun sier ikke R, og ikke L i alle sammenhenger. Jeg var selv treg med R-en og måtte gå hos logoped i skolealder for å få den på plass. Håper hun begynner å prate rent selv, og slipper hjelp med det etterhvert....

Lurer på hvordan det er med deres barn. Snakker de rent? Har de gjort det fra første ord eller plutselig begynt med det?

Han snakker ganske rent, men har noen få ting han ikke klarer helt å uttale. 
Han slet lenge med å si S i starten av ord, selvom han klarte bokstaven i midten og på slutten av et ord. Men det har rettet seg. R'en er veldig klar og tydelig nå også. 
Men så sier han f.eks "gag" istedet for dag, men klarer fint å si "torsdag" :-p
Han har vært veldig flink til å forsøke igjen da, når vi har gjentatt den riktige versjonen av et ord han har prøvd å si. 
Men han sliter endel med at han glemmer hva forskjellige ting heter, og blir veldig frustrert, "gir opp" å finne løsningen på en måte. Vi øver på å beskrive ting, slik at vi likevel kan forstå hva han mener, og det har han blitt flinkere på. 
Spør om hjelp til å finne "den som går rundt og rundt og som vi kan leke med ute" - som er frisbee'n 
Og det verktøyet som går ut og inn og ut og inn (målebåndet fra Handy Manny)

Fru H skrev:
Han snakker ganske rent, men har noen få ting han ikke klarer helt å uttale. 
Han slet lenge med å si S i starten av ord, selvom han klarte bokstaven i midten og på slutten av et ord. Men det har rettet seg. R'en er veldig klar og tydelig nå også. 
Men så sier han f.eks "gag" istedet for dag, men klarer fint å si "torsdag" :-p
Han har vært veldig flink til å forsøke igjen da, når vi har gjentatt den riktige versjonen av et ord han har prøvd å si. 
Men han sliter endel med at han glemmer hva forskjellige ting heter, og blir veldig frustrert, "gir opp" å finne løsningen på en måte. Vi øver på å beskrive ting, slik at vi likevel kan forstå hva han mener, og det har han blitt flinkere på. 
Spør om hjelp til å finne "den som går rundt og rundt og som vi kan leke med ute" - som er frisbee'n 
Og det verktøyet som går ut og inn og ut og inn (målebåndet fra Handy Manny)

Slike ting har Amelia også. Hun sier f.eks Konni til Ponni, men klarer fint å si Pappa :)

Er det noe vi ikke forstår ber vi henne si det på en annen måte, og hun blir flinkere og flinkere og finne nye ord da....

Noen ord hun sier blir veldig like. F.eks tørst og trøtt høres omtrent likt ut, så vi må spørre henne om hun mente at hun er tørst eller trøtt....

Ja, jeg kjenner at det er en stor fordel nå som de er så store, at de klarer å gjøre seg forstått selvom de kanskje ikke kan ordet, eller uttaler det feil. 

Det er blitt mye bedre i det siste, men jeg tror ikke det er helt rent ennå. Han hadde tidlig veldig stort ordforråd, men det var lenge veldig klissete. Jeg hørte det sjeldent selv, jeg bare hørte hva han sa, og så ble jeg alltid like overrasket når andre ikke forsto ham. :P Merker det samme med lillesøster. Hun snakker en blanding av enstavelsesord og tegn. Jeg synes hun er så lett å forstå at jeg nesten blir fornærmet når andre tror hun ikke kommuniserer. :P Med andre ord aner jeg egentlig ikke hvordan språket deres er.

Felix har kunnet si alle lydene veldig lenge, men ikke brukt dem i alle ord. Han lærte å lese veldig tidlig, og det har vært helt snålt å høre på at han leser noe klart og tydelig, og så 5 sekunder senere snakker om det på klissespråk. Etterhvert som han har snakket tydeligere har det alltid vært en periode der han veksler mellom å si det samme ordet med riktig uttale og med klissete uttale. Jeg tror det som henger igjen nå er at han ofte ikke husker kj-lyden. Han sier som oftest skjøkken, skjøtt osv, men retter seg selv oftere og oftere. 

Hun snakker ganske tydelig og "rent" vil jeg si, men kan ikke si "R" ordentlig enda. Hun har også hatt en tendens til å bruke feil bokstaver i noen ord selv om hun kan lydene. Veldig lenge sa hun "magehagen" i stedet for "barnehagen", f.eks.. Akkurat nå kommer jeg ikke på flere eksempler, skal tenke litt:)

Nå kom jeg på et par ting hun sier feil: Hun sier av en eller annen grunn "pommer" isteden for "kommer". Og så sier hun ofte "datter" (mamma, jeg datter!) i stedet for "detter", slike ting. 
"Magehagen" var det søteste, synes jeg, men det sier hun ikke lenger. 

J snakker tilsynelatende rent, men har en tendens til å gjøre seg til når han snakker, så han kan ofte snakke nasalt og utydelig (babyspråk). Men når han tar seg sammen går det bedre, selv om han bommer på uttalen på noen ord her og der. Men da er som regel storebror kjapt tilstede og forteller hvordan det skal sies.. ;-)

Har ei som snakka tidlig og "rent" lile tidlig, nesten. R kom rundt 2 år. Skravler som en foss med andre ord ;)

Ålreit når de er enkle å forstå, så slipper de å bli så frustrert :)

Venter litt på at hun skal bli enda tydeligere her, for det er ikke alle som forstår alt hun sier. Må gjenta litt :)

Back
Topp