Snakke mer barn om overgrep

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Stine sofies stiftelse oppfordrer til å snakke åpent med barn om overgrep - for at barn skal vite at det ikke er noe som skal foregå og at det ikke er barnets feil og at det ikke er noe som skal holdes hemmelig. For å få barn til å fortelle om overgrep, slik at det kan stanses.

Her er hvordan de prater med barn i barnehagen.
https://www.facebook.com/StineSofiesStiftelse/videos/1361110290618816/

Har du pratet med ditt barn om dette? Ønsker du/ønsker du ikke å gjøre dette? Hva tenker du om slik samtale?

Jeg har pratet med min datter om det. Hu er nå 3.5 år og har tatt det opp med jamne mellomrom fra hu kunne forstå det. Min sønn blir også informert om det når han blir stor nok.

Vi har snakka med barna våre om det. Politi har også vært på skolen og snakka om det.

Gutten min er snart 1,5 år, og vi har ikke snakket om overgrep. Prøver å forberede oss hjemme så vi skal klare en slik samtale når han blir bittelitt eldre. Veldig vanskelig tema, håper vi klarer det på en god måte!

Jeg har pratet med min datter om det. Hu er nå 3.5 år og har tatt det opp med jamne mellomrom fra hu kunne forstå det. Min sønn blir også informert om det når han blir stor nok.

Hvordan har du snakket om dette med et så ungt barn? :)

Stine sofies stiftelse snakker med 4, 5 og 6 åringene i bhg. Før det lærer de at de bestemmer over egen kropp av bhgpersonalet, men ikke noe mer konkret ang sex.

Har ofte og tidlig pratet om grensene og diverse sånt. Vi har også snakket fullt ut om begrepene penis, vagina, sex og så videre. Han har god kontroll på forplantningslære til å være 7 år, og bare for å være sikker så spurte jeg han rett ut nå etter å ha sett filmen. Inn på siden der lå det også en link til en test for barn, vi gikk igjennom den sammen. Veldig godt forklart for barn, og jeg har troen på at hvis man snakker om det så ofte at det blir helt naturlig, så øker sjansen for at barn forteller oss om de blir utsatt for noe. Her kan det komme spørsmål om sex rundt middagsbordet eller i garderoben på skolen, og jeg er glad vi får gitt han så mye kunnskap før han kommer til den alderen der det blir flaut å snakke om det. På et tidspunkt snart vil vi snakke med han om grensene som vil gjelde for han også, før puberteten blir et faktum.

Hvordan har du snakket om dette med et så ungt barn? :)

Stine sofies stiftelse snakker med 4, 5 og 6 åringene i bhg. Før det lærer de at de bestemmer over egen kropp av bhgpersonalet, men ikke noe mer konkret ang sex.
Lærer hu at kroppen er hennes og ingen får ta på hu. Hu blir 4 år i juli og får nok vite mer da. Hu er nysgjerrig på sånne ting men har ikke sagt noe enda i forhold til sex.

Synes det er ett vanskelig tema jeg, så takker for link. Jeg har ikke helt funnet den middel veien over hvor mye de bør få vite.
Men jeg har snakket om at kroppen er vår egen og ingen har lov å ta på den uten lov og om de synes det er ubehagelig. Jeg har sagt at det er helt greit å si nei til kos og klemmer, jeg har også sagt om noen tar steder på kroppen de ikke liker så må de fortelle meg om dette. Synes ikke min min 4 åring forstår helt, men det kommer vel med årene det også.

Vi har snakket om grenser og at han bestemmer over egen kropp (3.5 år) :)

Vi snakket mye om det med eldste.

Vi har en bok om kropp i barnehagen og om hvor forskjellig den er fra person til person. Der står det også hvor andre får ta på og ikke. :)

Nei, sønnen min er bare 2 år foreløpig, men vi passer alltid på å si "nei, du trenger ikke hvis du ikke vil" hvis han sier "nei" til å få kos/kyss av oss eller besøk.

Vi kommer til å snakke med ham om det etterhvert som han forstår mer.
Her bruker vi ikke "tulleord" som "tissefant," eller slik, og vi kommer til å ha en åpen og naturlig dialog om kropp, følelser, sex og grenser. :)

Har snakket litt om det. Stine Sofies Stiftelse kommer på besøk i bhg til dattera mi og skal snakke med foreldre og barn iløpet av året :)

Har prøvd å snakke litt med 4 åringen om det, men vet ikke hvor mye hun forstår. Men vi snakker ofte om hvor på kroppen det ikke er lov av andre å ta på henne, og om noen prøver så må hun komme rett til mamma eller pappa og si det. Og hun har lov å si nei til klem og kos, og andre ting hun syntes er ubehagelig uansett hvem det er fra. Og så har vi sagt at vi alltid kommer til å være glad i henne, uansett hva!

Tok det opp sommern i fjor. Da var de 5,5 år.

Back
Topp