Snakke høyt til barn!

• Trådstarter Trådstarter McBaby
  • Opprettet Opprettet
M

McBaby

Guest
Jeg har lagt merke til at enkelte personer snakker så innmari høyt når de snakker til barn. De nesten roper! [8|] Det virker som om de tror de blir tydeligere jo høyere de snakker.
Men barn hører jo ikke dårligere enn voksne....

Jeg har bevisst snakket med rolig, normal stemme til Hannah og hever svært sjeldent stemmen til henne. Jeg syns at man skaper det støynivået man vil ha hjemme, hvis det er en som roper og snakker høyt så gjør jo de andre også det etterhvert.
Men andre mennesker rundt henne og i familien "roper" jo når de snakker til henne og da ser jeg at hun nesten blir litt redd og usikker. Hun liker det ikke, og da svarer hun jo ikke. Resultatet da er at vedkommende snakker enda høyere til henne.....[8|]

Jeg syns dette er så irriterende! Men jeg vet ikke helt hvordan jeg kan si det på en pen måte til de det gjelder.
Har dere opplevd dette eller er det bare jeg som er rar? 

har og lagt merke til at mange roper når de snakker med barn. Jeg mener det blir feil. Barna hører jo minst like godt som oss. Jeg snakker alltid (nesten[&:]) til Nicholas, og de få gangene jeg hever stemmen skikkelig så reagerer han fordi han blir redd. Jeg vil jo ikke at han skal bli redd eller usikker. Og jeg angrer alltid i etterkant av det som har skjedd.

Noen ganger må jeg jo være streng i stemmen men det er forskjell på å være streng og rope. Jeg mener at de gangene vi roper så har barnet på en maåte vunnet fordi da har de klart å skape en reaksjon hos oss og det er ofte det de prøver på og. Barn trenger klare og tydelige grenser, ikke folk som roper og skriker til de,

Back
Topp