Snøggel av gammelt sengetøy

*atina*

Elsker forumet
Da har jeg laget min første snøggel, og jeg er glad jeg var alene hjemme... Mange mindre pene gloser som dukket opp!
Tok sin tid å få alt riktig, spesielt glidelåsene slet jeg med. Men det ble nå en pose tilslutt [;)]
Ikke akkurat det fineste sømprosjektet mitt, men den duger vel [8D]
Fler bilder og mer forklaring i bloggen min.

Jeg syntes den ble kjempefin! [:D][:D][:D]

Jeg slet også veldig med glidelåsene på den første.
Har laget min andre idag. Straks ferdig. Og den gikk det MYYYYE fortere med! [:)]

Den var fiiin!:) Jeg sleit å med glidelåsene, eller mest i "svingen" nede;) hehe. Skal prøve meg på nr, 2 snart. men den er til zappen, så skal heldigvis ikke ha så mye sving på den!;)

Hva er det dere sliter med på glidelåsene? Jeg venter på stoff for å lage min første pose til uken, så tenkte kanskje lære av andres erfaringer der

Forresten kjempesøt pose. Hva slags stoffer har du brukt?

ORIGINAL: afrodite96

Hva er det dere sliter med på glidelåsene? Jeg venter på stoff for å lage min første pose til uken, så tenkte kanskje lære av andres erfaringer der

Jeg sliter som jeg skrev med å sy den fast i hjørnet nede;) Ellers så var det ikke nor problem. plagdes vel ikke kjempelenge, men syns den var litt vanskelig ja!:) Men det gikk veldig bra altså!:D

Så skjønn den var [:)]

Først måtte jeg TENKE HARDT OG LENGE for å få glidelåsene på rette veien! [8D]
Og så var det som Curlysuee sier, å få det pent i svingene. Men det gikk da.
Lettest om du syr glidelåsen på det ene tekstilet først, og så syr en gang til med det andre oppå.
Kan hende det er noen proffe der ute som tar alt i ett, men jeg fikk det ikke til.

ORIGINAL: *Angels*

Lettest om du syr glidelåsen på det ene tekstilet først, og så syr en gang til med det andre oppå.
Kan hende det er noen proffe der ute som tar alt i ett, men jeg fikk det ikke til.

Det kan jeg tenke meg er litt tankearbeid ja. Jeg har minimalt med erfaring med å sy, og glidelås har jeg aldri sydd før. Men man syr jo vel innerstoff og ytterstoff sammen på vranga, og da skal jo glidelåsen syes fast samtidig. Og da kan jeg tenke meg det blir mye tenking i forhold til hvordan de skal ligge på bak og framdel og i forhold til at de skal vrenges før det blir slik de skal være osv. Tror jeg må legge klart stoff, sette på masse knappnåler og tenke hardt og lenge før jeg gjør noe som helst med min minimale erfaring [:D] [:D]

Det kan jeg tenke meg er litt tankearbeid ja. Jeg har minimalt med erfaring med å sy, og glidelås har jeg aldri sydd før. Men man syr jo vel innerstoff og ytterstoff sammen på vranga, og da skal jo glidelåsen syes fast samtidig. Og da kan jeg tenke meg det blir mye tenking i forhold til hvordan de skal ligge på bak og framdel og i forhold til at de skal vrenges før det blir slik de skal være osv. Tror jeg må legge klart stoff, sette på masse knappnåler og tenke hardt og lenge før jeg gjør noe som helst med min minimale erfaring [:D] [:D]

For meg var det lettest at jeg sydde først sammen glidelås og si feks ytterstoff rette mot rette, og når jeg hadde sydd glidelsåsen fast la jeg innerstoffet oppå etterpå rette mot rette og sydde en gang til. Så da har selve glidelåsen egentlig 2 sømmer på seg. Litt mindre å holde kontroll på, om det ligger beint/rett osv.

Kan bare signere det *Angels* skriver om å tenke hardt og lenge på hvordan få de på rette veien [8D]. Vel, jeg tenkte ikke lenge nok, så nåla de fast feil et par ganger. Heldigvis sydde jeg ikke før jeg fant ut av feilen. Og så var det vanskelig å få de i lik høyde på posen, slik at det ikke ble skjevt...

ORIGINAL: *atina*

Kan bare signere det *Angels* skriver om å tenke hardt og lenge på hvordan få de på rette veien [8D]. Vel, jeg tenkte ikke lenge nok, så nåla de fast feil et par ganger. Heldigvis sydde jeg ikke før jeg fant ut av feilen. Og så var det vanskelig å få de i lik høyde på posen, slik at det ikke ble skjevt...

På lilleprinsen sin pose ble det litt skjeivt. Men ikke på bestillingsposene heldigvis! [:D]

ORIGINAL: *atina*

På lilleprinsen sin pose ble det litt skjeivt. Men ikke på bestillingsposene heldigvis! [:D]

Å få de beint syns jeg ikke var noe problem, men dæven så jeg banntes når jeg hadde nåla fast alle glidelåsene fast oppned!! Det hadde jeg fortrengt jo!;p haha. Er jo bar enon uker siden jeg lagde den!;) Glad jeg ikke sydde før jeg mærka det i allefall, da hadde sikekrt hele greia gått i søppla!:p

For meg var det lettest at jeg sydde først sammen glidelås og si feks ytterstoff rette mot rette, og når jeg hadde sydd glidelsåsen fast la jeg innerstoffet oppå etterpå rette mot rette og sydde en gang til. Så da har selve glidelåsen egentlig 2 sømmer på seg. Litt mindre å holde kontroll på, om det ligger beint/rett osv.

Sydde du så sammen stoffene på vranga med glidelåsene ferdig sydd fast på kantene til slutt da?
Huff blir enda vanskeligere å tenke seg til når man ikke har hverken stoff eller glidelåser for hånden enda [8|] Syr dere inn kantene først eller syr dere den klipte kanten rett inntil glidelåsen?

Sydde du så sammen stoffene på vranga med glidelåsene ferdig sydd fast på kantene til slutt da?
Huff blir enda vanskeligere å tenke seg til når man ikke har hverken stoff eller glidelåser for hånden enda [8|] Syr dere inn kantene først eller syr dere den klipte kanten rett inntil glidelåsen?

Syes jo på vranga, så sydde ikke inn kantene nei, sydde glidelåse på først. også sydde jeg de 2stykkene isammen:) Så ble det enklere siden glidelåsen holdt seg på plass!:)
Du legger glidelåsen feil vei å syr den på liksom, så blir kanten riktig når du vrenger etterpå. men det blir mye enklere å forstå når du har stoff glidelåser og alt klart!;) sleit litt med den jeg å, men skjønnte det så fort jeg hadde klippt opp og var klar til å sy!:)

Klipper til stoffet slik det skal være, legger stoffet med retten OPP på gulvet/bordet. Finner ut hvordan glidelåsen skal være og nåler den fast til stoffet kant mot kant med tennene inn mot midten til stoffet. Syr dette fast.
Legger stoffet på golvet/bordet med retten/glidelåsen opp, legger det andre stoffet oppå med retten ned mot glidelåsen slik at glidelåsen er i midten. Syr en runde til, og når jeg vrenger er jo tekstilene rette veien og glidelåsen i midten! [:D]
Jeg syr også en tvillingsøm på stoffet langs kanten med glidelåsen. Du kan også bare sy med enkelt søm, eller ikke sy i det hele tatt. Det velger jo du selv. [:D]

Back
Topp