Smoothie

Lager ikke så ofte smoothie dessverre, vi jobber egentlig mest med fruktene i seg selv. Men har kjøpt inn sånne flergangs klemmeposer man kan fylle med hjemmelaget smoothie. De klemmeposene fra butikken er jo bare sukker og alle vitaminer er ødelagt har jeg lest. Men de er innmari praktiske også, da, hehe. Tenker å kanskje tilsette malte nøtter/nøttesmør for å få litt konsistens på smoothien + kanskje gjøre de mer mettende, evt. tilsette havremel/gryn. De kan jo ikke få rødbeter før de er 1 år tror jeg, men det gir smoothien så sykt fin rosa farge så det skal jeg gjøre når den tid kommer. Ellers er det jo en smart måte å gjemme inn grønnsaker. Søtpotet er jo sikkert morsomt å prøve å ha i! Avocado også! Og kokosmelk - min elsker hvertfall all mat med kokosmelk i, er jo litt søtt. Ble inspirert nå jeg, nå må jeg også teste ut! :D
 
Lager ikke så ofte smoothie dessverre, vi jobber egentlig mest med fruktene i seg selv. Men har kjøpt inn sånne flergangs klemmeposer man kan fylle med hjemmelaget smoothie. De klemmeposene fra butikken er jo bare sukker og alle vitaminer er ødelagt har jeg lest. Men de er innmari praktiske også, da, hehe. Tenker å kanskje tilsette malte nøtter/nøttesmør for å få litt konsistens på smoothien + kanskje gjøre de mer mettende, evt. tilsette havremel/gryn. De kan jo ikke få rødbeter før de er 1 år tror jeg, men det gir smoothien så sykt fin rosa farge så det skal jeg gjøre når den tid kommer. Ellers er det jo en smart måte å gjemme inn grønnsaker. Søtpotet er jo sikkert morsomt å prøve å ha i! Avocado også! Og kokosmelk - min elsker hvertfall all mat med kokosmelk i, er jo litt søtt. Ble inspirert nå jeg, nå må jeg også teste ut! :D


Jeg lager all mat og smoothie selv, men bare litt tom for ideer kjenner jeg
 
Jeg har ei som ikke spiser grøt, brød osv... Så jeg fyller smoothien med mandler eller andre nøtter, havregryn/havremel og olje, og kjører til en helt glatt konsistens.

Bruker oftest banan, ananas og mango. Eller banan, skogsbær og jordbær. Bruker vann/kokevannet til bærene som væske. Skal begynne å variere smakene mer, nå som hun faktisk spiser godt av smoothie, og ha i mer grønnsaker. Tenkte også å tilsette yoghurt/biola, men foreløpig får hun veldig vondt i magen av det...
 
Favoritten er avokado og mango her i hus. Litt søt smak og masse sunn næring og sunt fett. Har også laget en med avokado, bringebær og banan for å venne henne til bitrere smaker. Går like fullt ned den. Da hu var yngre fikk hu most middag, som bolognese eller diverse søtpotetpure. De fleste oppskrifter jeg har brukt er fra Ida Gran Jansen sin babymat-bok. Middagene kan også brukes som smoothie om du moser de helt. Det kan også være lurt å hive oppi et rått egg i smoothie, men pass på at konsistensen blir smoothie og ikke for flytende. Det blir bare gris. Har også laget en is med kun mango og kokosmelk. Den er veldig populær. Syns avokado danner en smoothie med god konsistensen, og metter mer enn annen frukt og grønnsaker. Bruker derfor ofte det som base og hiver oppi andre ting for å variere.

I frokostgrøten får hun tre toppede ts hakkede nøtter og frø på toppen, en terning med moste bær o.l. (multer, blåbær, bringebær, pasjonsfrukt, jordbær, bjørnebær, eple osv) sammen med d-vitamindråpene. Terningene med frukt og bær er for flytende å bruke til smoothie, men er helt ypperlig i grøten og bidrar til noe mer variert smaksopplevelse.
 
Jeg å bruker Ida Gran Jansen sine oppskrifter, guttene spiser stort sett alt jeg lager.. og vi spiser mye av Avokado og mango smoothie
 
Jeg trodde ikke de kunne få kokosmelk og rått egg før de var 1 år?
Aldri hørt før, men mulig det. Har ikke lest noe om dette på nasjonale helsemyndigheters nettsider og anbefalinger. Det har hvert fall gått fint her. Handler kanskje om bakterier i rått egg fremfor kokt? Tror nok vi bruker de samme oppskriftene med nestemann, da det uansett bare blir gitt en gang i blant. Får ikke mango- og kokosmelk-is hver dag for å si det sånn. Men nå som hu har fylt ti mnd + er det så mye hu kan spise, at smoothie er sjelden kost om dagen. Har ikke behov for rått egg i smoothie lenger heller, for hu elsker å spise kokt egg. Hu hiver det i seg som om det er sjokolade.
 
Back
Topp