Smoothie som f.eks frokost eller kveldsmat for barn

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Hei.

Jeg har en litt småspist datter på seks år. Vi var på helsestasjonen i dag og siden hun kommer ut som undervektig nevnte hs at vi kunne gi næringsrike smoothie kanskje?

Jeg har null erfaring med å lage eller drikke smoothie, men vet mange bruker det f.eks som frokost. Nå har vi enn så lenge tid til at hun sitter og bruker en evighet på en skive, og kanskje ikke spiser den opp, for jeg er i permisjon med lillesøster. Men det tar slutt når hun begynner på skolen etter ferien og da er det viktig at hun har en god frokost i magen før skoledagen. Jeg er redd at når jeg ikke er der og maser i henne skiven vil lite bli spist så jeg vurderer alternativer

Jeg kan Google oppskrifter og finne dem på melk.no ifølge brosjyrene jeg fikk med meg hjem. Men hvor mye må en liten seksåring spise/drikke av noe slikt for å være mett til lunsj? Går det?
 
Hei.

Takk for spørsmålet.

Smoothie er helt klart et fint alternativ å teste ut i denne situasjonen. Det er ofte lett å få i seg, også smaker det godt, så det er en favoritt blant mange barn. Akkurat hvor mye din datter trenger er litt avhengig av hva smoothien inneholder, men alt er jo bedre enn ingenting.

Det du kan passe på er å bruke næringstette produkter i smoothien. Bruk for eksempel avocado og banan i den og velg helfete meieriprodukt. Du kan gjerne også tilsette ett egg eller en ss olje. Dette gjør at smoothien blir mer energirik og vil holde henne mett lengre. Du kan også prøve å strø litt havregryn eller annen frokostblaning på toppen, for å se om hun kan like det. Her er det ikke så viktig om det er sukker eller ikke i frokostblandingen, det viktigste er at hun får i seg mer energi.

En annen ting er å vurdere å gi henne multivitamintilskudd, for å unngå at hun får mangel på viktige vitaminer og mineraler. Ett slikt tilskudd vil blant annet bidra til å sikre inntaket hennes av jod som er viktig for den kognitive utviklingen hennes.

Lykke til!
 
Hun får mutlivitaminer og tran ganske jevnt, så den delen er grei.

Ofte spiser de (hun og broren, ganske tynne begge to men han spiser desidert mer) joghurt med havregryn til kveldsmat, men om hun liker det i/på smoothie vet jeg ikke. Vet ikke om hun har nevneverdig mer erfaring med det enn meg, jeg vet de drikker smoothie i barnehagen men jeg tror det er for det meste frukt, definitivt ikke egg og olje

Vi får vel prøve en gang.
 
Hun får mutlivitaminer og tran ganske jevnt, så den delen er grei.

Ofte spiser de (hun og broren, ganske tynne begge to men han spiser desidert mer) joghurt med havregryn til kveldsmat, men om hun liker det i/på smoothie vet jeg ikke. Vet ikke om hun har nevneverdig mer erfaring med det enn meg, jeg vet de drikker smoothie i barnehagen men jeg tror det er for det meste frukt, definitivt ikke egg og olje

Vi får vel prøve en gang.

Hei Sara! Jeg vet ikke om det er innafor å svare deg på denne siden den ligger her, men har dere sjekket jernlageret til datteren din? Vi fikk beskjed om da vår sønn var undervektig om at vi måtte få sjekket jernlageret, da lavt jernlager kan medføre dårlig apetitt/matlyst. Bare en tanke på veien til en forhåpentligvis bedre matinntakshverdag ;)
 
Det har vi ikke sjekket nei. Hs er ikke det minste bekymret men hun skal på legedelen av seksårskontroll på mandag så da kan jeg høre med legen!
 
Det har vi ikke sjekket nei. Hs er ikke det minste bekymret men hun skal på legedelen av seksårskontroll på mandag så da kan jeg høre med legen!

Så bra hun ikke er bekymret. Det gjør jo noe med oss foreldre også, når helsepersonene tar ting med ro :) Her var for øvrig jernlageret helt fint, men det er verdt å sjekke, bare for å utelukke at det er årsaken (hvis legen mener det er behov for det, selvfølgelig).
 
Nå er ikke jeg noen ernæringsfysiolog men velger å svare likevel :)

Smoothie hørtes ut som en fin ting å teste ut som frokost :) den kan du jo lage så energirik som du vil!

Men vil bare nevne noe annet av egen erfaring. Jeg var et slikt barn som ikke var særlig begeistret for frokost (er det ikke nå heller) og syntes det var myyye verre når noen la press på meg. Klarte meg helt fint uten å spise frokost jeg! Spiste bare frokosten litt senere på dagen :)

Når jeg fikk barn selv så begynte jeg å spise frokost kun for å spise sammen med henne. Men til tross for mitt forsøk så ble hun helt lik som meg. Hun klarer rett å slett ikke å spise frokost. Kroppen er liksom ikke klar for å få i seg mat enda føles det som. Hun får det likt som meg når hun spiser så tidlig, dvs vondt i magen. Jeg har også prøvd å gi henne alt mulig rart uten å presse henne men nei :)

Har snakket med bhg, helsesøster osv om dette og alle er enige om at det beste er å bare la henne være.
Min er forresten også "undervektig" men følger sin egen kurve helt fint og absolutt ikke mangel på energi. Matinntaket resten av dagen er veldig bra! Hun tar frokosten igjen for å si det sånn :) Hun er glad i mat, bare ikke akkurat når hun har stått opp :)
 
Greia er at min ikke har mer lyst på lunsj. Eller middag. Spiser lite hele dagen.

Broren spiser heller ikke så mye frokost, men han spiser godt resten av dagen
 
Greia er at min ikke har mer lyst på lunsj. Eller middag. Spiser lite hele dagen.

Broren spiser heller ikke så mye frokost, men han spiser godt resten av dagen

Hei igjen Sara!

Jeg håper dere har fått tilbud om litt hyppigere oppfølging på helsestasjonen, så dere kan følge litt med på vekst og vekt? Det som er viktig er jo at hun følger sin egen kurve. Noen er lavere og tynnere, men så lenge de følger sin vekstkurve og øker lengden eller vekten er det ok.

Jeg ville også kontaktet fastlegen og bedt om råd, og evt. fått henvisning til klinisk ernæringsfysiolog på barneavdelingen på et sykehus. Her kan dere få mer personlig tilpassede råd om hva dere kan gjøre for å tilpasse matinntaket.

Vi har en artikkel med litt tips til dem som trenger å gå opp i vekt, hvor det blant annet står litt om beriking: http://www.melk.no/Kosthold-og-helse/Vekt/Hvordan-kan-jeg-gaa-opp-i-vekt

Det vil være lurt av deg å prøve å tilsette litt ekstra fett i det hun spiser, olje, smør, fløte etc., for å sikre at det er mye kalorier i det lille hun spiser. Bruk helmelk eller fløte når du lager mat, feks. koker grøt. Tilsett litt ekstra olje i yoghurt osv. Det viktigste er at hun får i seg mat, og dere må kanskje prøve å gi henne det hun vil spise i en periode for å få henne til å spise mer. Det er viktigere at hun spiser, enn at hun nødvendigvis spiser veldig sunt i denne perioden. Nok kalorier er det viktigste. Så kan dere heller gi multivitamin slik at hun får i seg alle næringsstoffene hun trenger.

Lykke til!
 
Vi får ikke noe hyppigere på helsestasjonen nei. Helsesøster synes det er greit sånn. Hun er tynn. Det har hun alltid vært. Følger sånnsett egen kurve men har falt litt og ned fra normalvektig til undervektig.

Det hadde ikke bekymret meg det minste om hun hadde spist sånn som broren gjør. Han er også undervektig, omtrent på samme nivå på kurven som henne. Men han spiser sikkert dobbelt så mye i løpet av en dag.

De får multivitamin og omega-tilskudd begge to

Vi skal på helsestasjonen i dag på legekontroll (kan ikke få begge deler av seksårskontroll på samme dag nei...) så jeg skal høre med legen også.
Selvsagt en turnuslege vi aldri har hatt noe med før og ikke skal treffe igjen.

Får evt ta det med fastlegen etterhvert om vi ikke får orden på dette
 
Vi får ikke noe hyppigere på helsestasjonen nei. Helsesøster synes det er greit sånn. Hun er tynn. Det har hun alltid vært. Følger sånnsett egen kurve men har falt litt og ned fra normalvektig til undervektig.

Det hadde ikke bekymret meg det minste om hun hadde spist sånn som broren gjør. Han er også undervektig, omtrent på samme nivå på kurven som henne. Men han spiser sikkert dobbelt så mye i løpet av en dag.

De får multivitamin og omega-tilskudd begge to

Vi skal på helsestasjonen i dag på legekontroll (kan ikke få begge deler av seksårskontroll på samme dag nei...) så jeg skal høre med legen også.
Selvsagt en turnuslege vi aldri har hatt noe med før og ikke skal treffe igjen.

Får evt ta det med fastlegen etterhvert om vi ikke får orden på dette

Smart at du gir multivitamin! Alle barn er forskjellige, og noen spiser lite og andre mye. Men er du bekymret, så er det nok smart å stå på litt for å få hjelp. Som mamma er det du som kjenner barnet ditt best... Du kan høre med legen om henvisning til klinisk ernæringsfysiolog eller evt. barnelege. Får du ikke hjelp på helsestasjonen ville jeg tatt dette opp med fastlegen!

Jeg har selv en gutt som er veldig småspist, og vet hvor mye bekymring det kan føre med seg...
 
Men i det minste liker hun smoothien jeg har laget så jeg får spe på med energi og næring i den.

Har laget med joghurt, biola, bær, egg, banan og havregryn
Glemt å prøve olje
 
Men i det minste liker hun smoothien jeg har laget så jeg får spe på med energi og næring i den.

Har laget med joghurt, biola, bær, egg, banan og havregryn
Glemt å prøve olje

Det er jo supert! Prøv å ha oppi litt nøytral olje (feks. solsikkeolje) og evt. avokado.
 
Back
Topp