Smoothie av frosne bær

Hestehov

Glad i forumet
Aprillykke 2016
Drakk Smoothie av frosne bær i dag. Drakk et helt glass før jeg kom på at bærene burde vært varmebehandlet. Håper ikke jeg ar fått i meg noe skadelig for fosteret nå :( Noe som vet noe om risiko med dette?

Tror ikke det er farlig. Drikker masse smoothie selv. Har ikke lest noe sted at bær er farlig. Men viktig å skylle de først :)
Hva bær var det?

Har aldri hørt noe om frosnebær før... Dem e jo fryst... Hjelp ikke d da ?

Jeg koker frosne bær i ett minutt før de skal brukes. Koker opp litt så jeg har over to dager i kjøleskapet.
Det skal vel i utgangspunktet være trygt å spise frosne bær, men som sagt, ikke alle bakterier dør ved frysing. Og det er ikke så lenge siden Mattilsynet anbefalte koking av alle (utenlandske) frosne bær.

Men når det er sagt så har du garantert ikke noen grunn til bekymring! :)
Jeg gjør det for å være føre var, og slippe å gå rundt å lure.

De går sikkert fint. Eg drakk massa smoothie med nr 1 . Gick fint det

Det finnes ingen aktive varsler nå på at bær må varmebehandles så det går nok bra :-)

Bær inneheld vel ikkje desse bakteriene som kjøtt kan ha i seg. Huskar det var snakk om koking av frosne bær for nokre år sidan, men meiner den anbefalinga blei trekt ganske fort og ikkje kom tilbake. Eg har ingen betenkeligheter med å ete frukt eller bær.

Bær inneheld vel ikkje desse bakteriene som kjøtt kan ha i seg. Huskar det var snakk om koking av frosne bær for nokre år sidan, men meiner den anbefalinga blei trekt ganske fort og ikkje kom tilbake. Eg har ingen betenkeligheter med å ete frukt eller bær.

Ikke samme som kjøtt kan ha i seg men frosne bær har tdligere vært kilde til hepatitt a og norovirus som heller ikke blir drept av å fryse bærene. Begge delene skyldes forurenset vann eller uhygienisk håndtering av bærene. Norske bær er tryggere siden vi ikke har problemer med forurenset vann og strengere krav til hygiene. Mattilsynet opphevet anbefalning om å varmebehandle bær i 2014, men sier samtid at om man vil være sikker så bør man varmebehandle utenlandske bær (smitte ol oppdager man jo ofte ikke før i ettertid). All frukt og bær skal jo vaskes før man spiser dem så ingen fare der, problemet er jo at man ofte ikke vasker frosne bær da man bruker de før de tines.

Det var en periode at utenlandske frosne bær ble anbefalt å varmebehandles pga en eller annen bakterie.

Men synes så tydlig å huske at det var oppslag i media for ganske lenge siden at frosenbærne nå var "friskmeldt" slik at varmebehandling ikke var nødvendig lengre.

Har lest flere steder, også bak på bærpakker, at bærene bør kokes - men gjør det aldri ...

Back
Topp